Burberry-kampanje med Kendall Jenner og Gigi Hadid. Foto: Burberry

Daniel Lee blir ny sjefdesigner for Burberry

Riccardo Tisci gir seg etter fire år.

Tidlig i 2018 ble det kjent at Riccardo Tisci ville ta over stafettpinnen etter Christopher Bailey som sjefdesigner for Burberry. Da hadde sistnevnte hatt posisjonen i utrolige 17 år.

Tisci hadde for lengst rukket å blitt en motefavoritt med rollen som sjefdesigner for Givenchy. Hos Burberry var han klar for å ruske opp i det erkebritiske merket. En helt ny logo var kjapt på plass, så droppet han både pels og plastikk fra kolleksjonene og hermet etter streetwear ved å gjøre små «drops» i løpet av året.

Med salgsvekst i kikkertsiktet begynte han også å lansere flere hype-vennlige produkter de kunne tease via sosiale medier. Business of Fashion skrev at målet da «var å gå fra å være en tilgjengelig spiller på luksusmarkedet, til en faktisk seriøs rival for Dior og Louis Vuitton».

Ett år senere hadde veksten gått opp fire prosent. Så fulgte et par år med tøffe tak under pandemien, før pilene igjen har pekt oppover i kjølvannet av den.

Ryktene har lenge gått om at Tisci er i ferd med å forlate stillingen.

Og i dag ble det kjent at Daniel Lee blir ny kreativ leder for Burberry.

Les også: Her debuterer norske Eskil (18) på catwalken for Burberry

Eller Chief Creative Officer (CCO) som det så flott heter på engelsk.

For de fleste forbindes han i hovedsak med den enorme suksessen han hadde hos Bottega Veneta. Bare ett år etter at han i 2018 ble hanket inn som kreativ leder der, ble merket kåret til verdens mest populære. Han stod bak flere av de mest hypede it-veskene og gjorde grep alle snakket om, slik som da det italienske motehuset droppet sosiale medier. Ifølge GQ økte også omsetningen i 2020 med over 4 prosent. Dermed passerte de en milliard euro, noe som var merkets beste resultat siden 2008.

Daniel Lee vant prisen for årets designer under The Fashion Awards i 2019. Foto: Tim Whitby/BFC/Getty Images

Mange var derfor meget sjokkerte da det tidlig i år ble kjent at han takket for seg.

Les også
Aprés ski med stil: Bli den motesikre skikjøreren

I etterkant ble det hvisket om en del ‘toxic’ situasjoner internt der Lee var involvert, samt problemer med kommunikasjon og samarbeid blant sjefene. WWD spurte seg om det kan ha vært noe av grunnen til exiten. Hans høyre hånd Matthieu Blazy kom inn som ny kreativ leder for det italienske motehuset.

Business of Fashion skriver at ansettelsen av Daniel Lee skal ha vært et ledd i en ny strategi for å booste salget.

De satser derfor stort på at hans gode «track record» også skal lede Burberry inn på en gylden sti.

Det britiske motehuset hanket også inn en ny CEO denne sommeren, nemlig Jonathan Akeroyd som tidligere har jobbet som Versace.

– Riccardo har spilt en enormt viktig rolle i det å reposisjonere Burberry. Han har løftet vårt kreative språk, modernisert og tatt produktutvalget vårt til nye høyder og bragt inn en ny generasjon med luksuskunder til merket vårt, skriver Akeroyd i en uttalelse gjengitt på merkets Instagram tidligere i dag.

Les også: Riccardo Tisci elsker å jobbe med norske Nikoline Mekjan

Siste saker

Mest lest nå
Les mer