Først kuttet de pels, nå sier det britiske motehuset nei til plast

Burberry skor seg for fremtiden.

Helt i tråd med trenden sa også Burberry i fjor nei til pels. Med det føyde de seg inn i rekken av motehus som har tatt avstand fra bruk av pels i sine kommende kolleksjoner.

Nå vil det britiske motehuset også droppe plast innen 2025.

I oktober i fjor under Copenhagen Fashion Summit signerte Burberry, sammen med Stella McCartney og H&M, den såkalte New Plastics Economy Global Commitment som jobber for å redusere avfall fra moteindustrien på et globalt nivå.

Et av de fremste målene med prosjektet er å sørge for at all emballasje brukt av ledende moteselskaper er resirkulerbar innen 2025.

Det betyr at all plastinnpakning fra det britiske motehuset innen den tid skal være gjenbrukbar, resirkulerbar eller komposterbar. Bare i løpet av 2019 skal de kutte drastisk i bruken av plast. Motehuset skal også lansere et program for resirkulering av kleshengere i butikk.

Samtidig som nyheten om at motehuset sier nei til pels ble kjent i fjor, ble det også klart at de slutter med den utskjelte praksisen med å brenne klær. I et intervju med Business of Fashion [bak betalingsmur] fortalte administerende direktør i Burberry, Marco Gobbetti, om avgjørelsen. Han viste blant annet til motehusets nye «ansvarsagenda» og den nye strategien med sjefsdesigner Riccardo Tisci i spissen.

Hovedbilde via Hypebeast.

Les også: Burberry legger seg langflate etter kritikk