På topp troner et over 50 år gammelt motehus.
Lyst sin årlige rapport Year in Fashion er ute. Det er en oversikt over årets viktigste trender, de største influencerne samt de mest populære designerne og merkene.
Mens Meghan Markle troner øverst på listen over motekjendisene som påvirker oss mest, er det Bottega Veneta som er årets mest hypede merke.
Kreativ direktør Daniel Lee tok over sjefsstolen ved det italienske motehuset i fjor etter Tomas Maier, som hadde hatt rollen i hele 17 år. Lee kom med erfaring fra både Balenciaga og Maison Margiela – og Céline under Phoebe Philo. Med ansettelsen håpet luksusgruppen Kering at Lee skulle tilføre motehuset en moderne luksus. Merket ble spådd å bli det nye Céline der Hedi Slimane hadde overtatt for Phoebe Philo – til manges store skrekk.
«Daniel Lees takeover gjorde Bottega Veneta til et av årets mest hypede motemerker», skriver Lyst.
Se også: Norsk jente i Bottega Veneta-kampanje
Den populære Instagram-kontoen @newbottega trekkes frem. Det samme gjør etterspørselen etter motehusets tilbehør som økte med 53 prosent i år. Bottega Veneta klatrer dessuten 21 plasser i Lysts indeks for tredje kvartal over verdens hotteste motemerker, og var med det for første gang inne på topp 20.

På andreplass på listen over årets mest hypede motemerker er New York-baserte Pyer Moss, grunnlagt i 2013, med kreativ direktør Kerby Jean-Raymond i spissen. Pyer Moss vant CFDA/Vogue Fashion Fund Awards i fjor.

Tredjeplassen tilhører Jacquemus, med den franske 29-åringen Simon Porte Jacquemus i spissen. Etter SS20-visningen i en lavendelåker i Provence økte ikke bare sosiale medie-omtaler med 761 prosent på 24 timer, men søket etter merket gikk opp 37 prosent.
Hakk i hæl følger Paco Rabanne og Molly Goddard på henholdsvis fjerde- og femteplass.
Se også: H&M stopper deler av salget av gjestedesignersamarbeid etter kritikk