Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Slik blir nye Bottega Veneta under Matthieu Blazy
Foto: Bottega Veneta

Helt ny retning for it-merket Bottega Veneta

– Mer stil fremfor skrikende image, forteller den nye designeren.

Det var mange i moteverdenen som måpte da nyheten slapp om Daniel Lee sin exit hos Bottega Veneta. Engelskmannen hadde hatt megasuksess som kreativ leder for det italienske motehuset. Han hadde skapt it-sko og -vesker som ble sett på annenhver influencers feed, innført gressgrønn – aka Bottega greensom merkets signaturfarge og vendt ryggen til Instagram.

Alle grep som gjorde at mange – spesielt Gen Z og Millennials – fikk øynene opp for et merke de ikke hadde hatt noe til overs for. I 2019 seilet merket ifølge Lyst opp på lista over det flest søker etter. Siden har det figurert på topplista.

Les også: It-merke får koronakritikk for kjendisfest

Men til tross for gode tall og mye omtale skal det ha vært mye tull internt, med enkelte ‘toxic’ tendenser fra Lee, kommunikasjons- og samarbeidsproblemer med andre sjefer. Dette skal i hovedsak ha kommet etter at merket valgte å holde sin forrige visning i Detroit. WWD spør seg om dette kan ha vært dråpen som fikk beget til å renne over.

I november var det i alle fall over og ut for Lee.

Like etter ble det kjent at Matthieu Blazy, designdirektøren for Bottega Veneta, ville ta over stillingen etter Lee.

Slik blir nye Bottega Veneta under Matthieu Blazy
Matthieu Blazy. Foto: Willy Vanderperre for Bottega Veneta

Belgieren har tidligere jobbet som herredesigner for Raf Simons, i teamet til Phoebe Philo hos Céline, hos Margiela og igjen sammen med Simons da han tok over hos Calvin Klein. Daniel Lee håndplukket Blazy som sin designdirektør i 2020.

Nå åpner han opp i et intervju med Business of Fashion, kort tid før han skal vise frem sin første kolleksjon for Bottega Veneta under moteuka i Milano.

– Det som interesserte meg hos Bottega først var at det er et veskefirma. Og om du har et veskefirma, betyr det at du har bevegelse. Du skal ett eller annet sted med den veska. Jeg liker ideen om luksus i bevegelse og jeg synes klærne også bør falle inn under det samme, forteller han til BoF.

Les også
Sarah Jessica Parker deler ærlige tanker om skjønnhet og aldring

– Når man ser på mye av klærne som blir laget i dag, så er mye av det skapt som et bilde, ingenting er ment til å bevege seg i. Hvis ikke det er sportsklær da. Så det er noe jeg har lyst til å utforske.

Han kan avsløre at det kommer til å være masse vesker på catwalken.

– Ja, men ingenting som er laget av maskiner, alt sammen er hundre prosent håndlaget, og vi har gjort en del vesker som ikke har noe søm. Vi har skapt objekter utelukkende ved veve.

– Jeg tror ikke det er sånn at du alltid må fornye noe som allerede fungerer bra. Vi har innført noen nye former, men teknikken er den samme.

Blazy forteller at han vil ta merket tilbake til de italienske røttene.

– Da Bottega ble lansert på 70-tallet var det en fantastisk kulturscene her med arkitekter, regissører og møbeldesignere her. Og se bare på Venezia med teater, kunst, dans og film. Jeg vil at fundamentet vårt skal være der.

– Så denne første visningen kommer til å fungere som en base og så bygger jeg videre fra det.

– Jeg vil gå tilbake til idéen om stille makt garderobemessig. Mer stil fremfor skrikende image, forteller han.

Han spør seg om folk forventer at han kommer til å vise monstersilhuetter og masker på catwalken.

– Det jeg er interessert i er å designe bukser som er komfortable, sitter fint, du kan bevege deg i og som har stil og allure.

– Og så er jeg inspirert av det Carlo Mollino gjorde (…) Kvinnene hans viste hud, men var samtidig veldig sterke. De ser ikke ut som overseksualisert 90-talls trash. De eier seksualiteten og sensualiteten sin. Det er noe jeg tenker blir interessant å utforske.

Les også
Alessandro Michele får ny kollega på toppen i Gucci

– Ideen om hud og kanskje en mer moden seksualitet.

Invitasjonen til visningen kom på et stykke overflødig Bottega Veneta-grønt skinn.

Foto: Bottega Veneta

Ifølge Blazy ser han dette som en overgangsfase fra Lee til han og bruker det litt som en green screen i film, der hva som helst kan figurere. Som en forlengelse av dette konseptet har de også lansert en AR app. Der får man frem ulike kreative konsepter signert Blazy dersom man holder kameraet over noe grønt.

– Hvem vet hva fremtiden vil bringe. I dag kan jeg fortelle deg at flanell er greia, i morgen kanskje dete r barokk og så om fem sesonger er det Matrix. Hvem vet hva fremtiden vil bringe, avslutter Blazy.

– Greit for meg så lenge det ikke er grønt, legger Blanks til.

Bottega Veneta FW22 vises klokken 20 i kveld i Milano.

Les også: Motenyhetene som sjokkerte oss mest i 2021

Siste saker

Mest lest nå
Les mer