Tallenes tale: Dette har skjedd med Burberry under Riccardo Tiscis ledelse

I går, tirsdag, kom resultatet.

Da Riccardo Tisci tidlig i 2017 valgte å forlate Givenchy etter 12 år som sjefdesigner for det franske motehuset, trodde en del at han var på vei over til Versace. Det viste seg å ikke stemme, for ett års tid senere ble det kjent at han hadde takket ja til å hoppe inn som kreativ leder for Burberry etter Christopher Bailey.

Under debutkolleksjonen han viste frem høsten 2018 var den generelle konsensusen blant kritikerene at Tisci kjørte safe, og helt tydelig ønsket å please både de unge, streetwear-fanatiske kundene og lordene som har brukt Burberry i uminnelige tider. Det er likevel en tendens han ikke har valgt å opprettholde.

I samarbeid med CEO for Burberry, Marco Gobetti, har Tisci nemlig gjort flere store grep for å sterkt revitalisere det erkebritiske motehuset; Han har endret logoen og fornyet det velkjente monogrammet, valgt å implementere den trendy drop-modellen, droppet både pels og plastikk, og designet mer hype-vennlige produkter, som kan teases gjennom sosiale medier.

Les også: Her debuterer norske Eskil (18) på catwalken for Burberry

Se dette innlegget på Instagram

#Burberry in Mykonos . @JonathanHayden and @ReginaAnikiy explore the Greek island, dressed in our icon stripe and showcasing our refreshed logo . A celebration our new #BurberrySummer capsule, launching 17.07.19 . #TBRT #BurberryGeneration

Et innlegg delt av Burberry (@burberry)

Tar opp kampen mot Dior og Louis Vuitton

Gobetti sin overordnede strategi skal ifølge The Business of Fashion ha vært å forsøke å endre Burberry fra en tilgjengelig spiller på luksusmarkedet, til en faktisk seriøs rival for Dior og Louis Vuitton. Det har han blant annet gjort ved å fjerne merket fra en del mindre eksklusive varemagasiner, pusset opp alle de 23 butikkene og stengt 9 butikker som ikke presterte.

Nå ser det ut til at deres felles krafttak har lønnet seg.

Salgstallene for Burberry-butikkene har gått opp 4 prosent siden Tisci kom inn i bildet, og det er spesielt kinesiske millennials – en gigantisk målgruppe – som har latt seg friste.

Totalt solgte det engelske motehuset for 498 millioner pund, tilsvarende 5,2 milliarder kroner, bare i løpet av de siste tre månedene ifølge BoF.

– Dette kvartalet har vært en fin del av vårt mangeårige prosjekt med å transformere Burberry. Vi økte tilgjengeligheten når det gjelder produkter Riccardo har designet, samtidig som vi fortsatte å endre forbrukernes syn på merkevaren og sørget for at vårt nettverk er med på vår nye kreative visjon.

– Responsen blant forbrukerne har vært veldig lovende, med sterk vekst når det gjelder salg av våre nye kolleksjoner, sa Gobetti i en uttalelse i forbindelse med at tallene med sluppet tidligere i dag.

Les også: Burberry legger seg langflate etter kritikk