Vil lene seg mer på influencere.
Forvirringen var stor da Bottega Veneta i starten av januar forsvant fra sosiale medier. Det italienske motehuset slettet kontoene sine på både Instagram og Twitter, og alt av innhold på Facebook. Pressen spekulerte i om det hele var et PR-stunt.
Nå avslører Bottega Veneta-sjefen grunnen til sosiale medier-exiten.
– Når det gjelder den digitale kommunikasjonsstrategien, forsvinner det ikke fra sosiale medier. Det bare brukes annerledes, sier François-Henri Pinault, styreleder og daglig leder i luksusgruppen Kering til WWD (bak betalingsmur).
– Bottega Veneta har bestemt, i tråd med deres posisjonering, å lene seg mye mer på ambassadører og fans ved å gi dem materialet de trenger for å kunne snakke om merket gjennom ulike sosiale nettverk, ved å la dem snakke på vegne av merket, istedenfor å gjøre det selv, fortsetter Pinault.
Dette betyr at luksusmotehusets lojale tilhengere og fans, som Rosie Huntington-Whiteley, Hailey Bieber, Rihanna og Kardashian-Jenner-klanen vil eksponere motehuset på Instagram, mener britiske Vogue.

Kering-sjefen mener den nye digitale strategien har fungert bra hittil for merket, og røper at hvert av luksusgruppens motehus har sin helt egen posisjonering på sosiale medier.
– Jeg må si at etter halvannen måned, er det ganske overbevisende med tanke på Bottega Veneta sin synlighet, og vi får det veldig bra til.
Det gjenstår å se hvor lenge det italienske motehuset vil være offline fra sosiale medier, ettersom merket i januar skal ha utlyst en stilling som global sosiale medier-manager, skriver Vogue.
Tidligere i år landet merket en syvende plass på listen over verdens mest populære merker. Da Daniel Lee kom inn som kreativ direktør i 2018 ble motehuset sammenlignet med old Céline.
Lee har revampet merket og er kanskje særlig kjent for sine mange kreative motekampanjer. Med i debutkampanjen hans var blant annet en norsk modell.
Les også: Nå unfollower «alle» Kylie Jenner