Zalando samler europeiske motemerker til bærekraftssamarbeid

– Vi ser en klar sammenheng mellom bærekraft og kommersiell suksess, sier nettgiganten til Melk & Honning.

– For å være ærlig så er det for det første helt sykt viktig og den eneste måten å sikre fremtiden vår på, sier Maria Skappel Holzweiler til Melk & Honning.

Hun snakker om bærekraft Buzz-ordet som ble avgjørende for motebransjens fremtid, og som opptar stadig flere. Til tross for at størstedelen av norske forbrukere sier de ikke kjenner til noen bærekraftsinitativ fra motebransjen.

– For det andre er det ekstremt komplekst og mangesidig. For meg er ett av de viktigste temaene når det kommer til bærekraft kampen mot overforbruk og dårlige kvaliteter. Men også å bedre forholdene for folk som arbeider i produksjonsindustrien.

For andre år på rad er Holzweiler ett av en håndfull europeiske motemerker som under fanen Small Steps. Big Impact. by Zalando utvikler bærekraftige kolleksjoner i samarbeid med den tyske nettgiganten.

Holzweiler samarbeider med Zalando for en mer bærekraftig mote. Foto: Holzweiler

Holzweiler-designeren erkjenner at ansvar er stort, og at tiden er knapp. Derfor må man handle raskt og jobbe hardt.

– Det er opp til oss å kreve bærekraftige sertifiserte materialer og støtte produksjonsprodusentene som går i bresjen for en god produksjon for mennesker og miljø. Vi jobber kontinuerlig med dette. Men det er vanskelig fordi den vanlige forbrukeren ikke er vant til å betale det det faktisk koster å ha et skikkelig og bærekraftig produkt i hendene. Fast fashion har fått oss til å sette pris på design og trender når det kommer til kvalitet og håndverk.

Men alt teller, mener hun. Derfor jobber det norske motemerket ikke bare med bærekraft når det kommer til outsourcing. Også på hovedkontoret jobber de for å være både bevisste og ansvarlige.

– Det går på alt fra å sortere søpla og ikke bruke plast til å lære ny designprogramvare så vi kan ha færre samples og forsendelser.

Men hvor bærekraftig er egentlig et merke som Holzweiler med mange kolleksjoner i året, ting på salg og ikke fullt ut bærekraftige materialer, spurte vi tidligere i år.

For samarbeidet med Zalando i fjor lanserte Holzweiler en kolleksjon bestående av klassikere, men i nye farger. Buksemodellen Skunk, som er merkets bestselgende bukse, var forut for samarbeid ikke laget i et bærekraftig materiale, men ble under prosessen utviklet i en ny resirkulert polyester-kvalitet som siden er blitt brukt for å lage buksen også for vanlige Holzweiler-kolleksjonen. 

– Vi har igjen jobbet med Holzweiler-klassikere. Produkter som vi ser på som sesongløse, og som nå er utviklet i bærekraftige sertifiserte materialer for dette samarbeidet, forteller Maria Skappel Holzweiler.

Zalando med gigant-marked

– Vi vet at kundene våre vil ta mer bærekraftige valg, men industrien vår gjør det ikke alltid lett. Med denne kolleksjonen vil vi sette fokus på mer bærekraftig mote. Og skape en dialog som inspirerer kundene våre til å handle mer bærekraftig mote. Vi ønsker å bruke plattformen vår for å legge grunnlaget for et samarbeid der konkurrenter jobber sammen for å gjøre bærekraftig mote mer tilgjengelig, sier Kate Heiny, Director Sustainability hos Zalando til Melk & Honning.

Mens den forrige kolleksjonen bestod av kvinneklær fra ni nordiske brands, er samarbeidet nå utvidet til å inkludere en miks av europeiske merker med klær for kvinner og menn.

– Den forrige miksen av merker ble så godt mottatt. Men vi ville nå enda bredere ut denne gangen med merker fra markeder også utenfor Norden. Samtidig var vi på jakt etter en like sterk miks av merker som vi hadde første gangen. Merkene måtte komplementere hverandre samtidig som hvert enkelt merke likevel tilførte noe unikt til helheten.

Kolleksjonen vil være tilgjengelig for kunder i alle av Zalando sine 17 markeder. Det tilsvarer mer enn 34 millioner mennesker.

Les også: Lover storopprydning etter rasisme-anklager

Zalando lanserer nytt bærekraftig motesamarbeid

– Er det ikke selvmotsigende at dere som en stor internasjonal aktør fronter bærekraft når moteindustrien er en av verdens mest forurensende industrier?

– Vi ser en klar sammenheng mellom bærekraft og kommersiell suksess. Det er grunnen til at vi nå sentraliserer gruppestrategien vår og visjonen vår mot å bli selve utgangspunktet for mote. Slik vil våre ambisjoner hjelpe oss å være i front når det kommer til hva kundene vil ha. Både vår nåværende og fremtidige kundebase etterspør mer bærekraftige valg når det kommer til mote. Ni av ti Gen Z-forbrukere mener at selskaper har et ansvar for å ta opp miljømessige og sosiale spørsmål. Så ettersom kundene i stadig større grad etterspør bærekraftige alternativer er de kommersielle mulighetene her enorme.

– Ved å forplikte oss til bærekraft kan vi sikre langsiktig vekst, være relevant for kundene våre og etablere markedsledende differensiering fra konkurrentene våre.

Zalando har tidligere fått skryt for sin innsats for en mer bærekraftig mote for fremtiden – tross den tidligere nevnte bukken og havresekken-problematikken som gjør seg gjeldende når fast fashion-aktører kommer på bærekraftsbanen. Skal vi tro ekspertene er det nemlig én ting som gjelder når det kommer til en mer bærekraftig motebransje, nemlig et langt lavere produksjonsnivå.

Zalando lanserer nytt bærekraftig motesamarbeid

Tidligere i år kom nyheten om at den tyske nettgiganten vil stille knallharde bærekraftskrav til alle merkene de samarbeider med. Innen 2023 skal alle de 2000 eksterne motemerkene som Zalando jobber med ha utvidet informasjon til sine kunder om sine verdikjeder. De som ikke er villige til å gjøre nødvendige endringer, vil bli skrotet fra nettbutikken i en knalltøff adapt or die-strategi.

– Målet vårt er å jobbe frem en global industristandard, å ta roret og å ta ett skritt videre når det kommer til det regulerende rammeverket samt drive den kollektive tankegangen fremover gjennom strategiske samarbeid.

– Vi kommer til å sette spesifikke krav til forbedring og jobbe sammen med samarbeidspartnere våre for å oppnå disse. Merker som ikke vil ta del i disse initiativene eller som ikke vises fremgang over tid vil bli skrotet fra plattformen innen 2023. Vi er villige til å ha tap på kort sikt for å sørge for gevinst på lang sikt ettersom vi mener at vår forpliktelse til bærekraft vil være en klar konkurransefordel.

I tredje kvartal i år har mer enn 40 prosent av Zalando-kundene kjøpt mer bærekraftig mote. Det er en oppgang på 20 prosent fra første kvartal i år, og 35 prosent opp fra andre kvartal. Fokus på bærekraft har økt under korona, ifølge den tyske nettgiganten.

– Den pågående globale krisen krever at selskaper får fortgang i sine bærekraftinitiativer for å sikre en bedre fremtid for både mennesker og miljø, og for å være konkurransedyktige i markedet som vil komme etter pandemien. Det går hånd i hånd: Selskaper må være suksessfulle, og bærekraftighet er nødvendig for suksess.

Zalando lanserer nytt bærekraftig motesamarbeid

100 prosent klimapositive

Også danske Designers Remix er igjen med i det paneuropeiske Zalando-samarbeidet. De har siden 2002, da merket ble grunnlagt, jobbet for en mer bærekraftig mote med fokus på å remikse og oppsirkulere overskuddsmateriale og allerede eksisterende styles.

– Vi vil gjøre mote bedre, og er alltid på jakt etter måter å bidra til en mer bærekraftig moteindustri, sier grunnlegger og designer Charlotte Eskildsen til Melk & Honning.

I fjor forpliktet det danske motemerket seg til å bli 100 prosent klimapositive – et mål de skal nå med norsk hjelp.

– Vi remikser og oppsirkulerer fortsatt overskuddsmateriale og vintage styles som en del av vår Designers Remix Preloved-linje. I tillegg jobber vi nå kun med bærekraftige materialer. Dette er svært viktig for oss ettersom 70 til 80 prosent av klimaavtrykket i produksjonen av et plagg kommer fra selve materialet.

– Vi er imidlertid klar over at alle materialer – uansett hvor bærekraftige de mått være – etterlater seg et klimaavtrykk. Derfor har vi valgt å klimakompensere for hvert plagg vi lager. Det betyr at alle våre kolleksjoner er klimapositive.

Her fra Designers Remix-presentasjonen under moteuken i København i januar i år. Foto: James Cochrane

Henrik Vibskov: – Vi må tenke oss om to ganger

– For meg personlig handler bærekraft om å resirkulere og ikke overkonsumere. Når jeg kjøper noe forsøker jeg å ha i bakhodet at det skal være noe som kan leve lenge, og tenker meg alltid om to ganger: Trenger jeg virkelig dette, forteller designer Henrik Vibskov til Melk.

De siste par årene har den danske designeren gjennom sitt selvtitulerte motemerke jobbet for en mer bærekraftig mote.

Utdannet fra Central Saint Martins i London for snart 20 år siden mener han fokuset er skiftet fra form og estetikk til materialer.

– I dag er materialer og hvor de kommer fra det kanskje aller viktigste. Fra estetikk til etikk. Det endrer hvordan vi jobber. Hos oss er fokus på mer bærekraftige materialer som resirkulert polyester, nedbrytbar plast og oppsirkulering: Å bruke ting igjen, og å gi gamle ting nytt liv.

Når bredere ut

Den danske designeren tror de små til medium aktørene, slik som han selv, har mye å lære de store moteselskapene. Men det begynner først og fremst med hver enkelt av oss, mener han.

– Vi forbruker mer enn noensinne. Ikke bare klær, men også andre produkter. Generelt tror jeg vi må tenke oss om to ganger, trenger vi egentlig det – eller kan vi leve uten.

Vibskov, som må kunne beskrives som avant garde, mener samarbeidet med Zalando er en fin måte å nå bredere ut på.

– Kolleksjonen består av enklere plagg som vi vet selger bra. Det er noe alle kan relatere til, og som kan ha et langt liv i garderoben. Det er kanskje ikke fashion, men det har lang levetid.

Les også: Norsk modell nekter å jobbe for merker som ikke er bærekraftige