Motemerke får hjelp av norske Chooose til å bli 100% klimavennlige

Skandinavias grønneste motesamarbeid?

Det siste året har fokuset på klima og miljø – godt hjulpet av den svenske jenta Greta Thunberg – nådd helt nye høyder. I samme slengen er det kommet hvermannsen for øret at motebransjen er en av de aller største klimaverstingene.

For å komme en stadig mer opplyst forbruker i møte ser derfor mange motemerker seg pent nødt til å endre praksis, enten det er ved å kutte ut plast, benytte seg av resirkulerbare materialer eller minke utslipp ved selve produksjonen.

Under moteuka i København i februar tok Melk & Honning en prat med en av de som i størst grad leder an i kampen for miljøet innen Skandinavias moteindustri, nemlig danske Designers Remix.

For få dager siden ble det kjent at merket nå går til ytterligere skritt: Designers Remix har nemlig nå forpliktet seg til å bli 100% klimapositive.

Les også: Nå gjør det danske motemerket som Proenza Schouler

Dette betyr i praksis at det danske klesmerket har gjennomgått alt av Co2-utslipp de står for, og at de ved konkrete tiltak ikke bare har nullet ut dette – og dermed blitt klimanøytrale – men faktisk havnet på plussiden.

Initiativet skjer i samarbeid med de norske klimaforkjemperne i Chooose, som hjelper både enkeltpersoner, bedrifter, produkter og tjenester å bli klimapositive, ved å redusere mer C02 enn fotavtrykket de etterlater seg.

Selskapet – som ble startet av 5 gründere med ulik bakgrunn – er blitt kåret til topp 10 beste startups i verden av Richard Branson, og sto blant annet bak det at «Amundsen» var verdens første klimapositive filmproduksjon, artisten Matoma dro ut på verdens første klimapositive turné, og verdens første klimapositive kleskolleksjon sammen med Volt.

Bilde fra Designers Remix nyeste kolleksjon, to antrekk i toner av hvitt og beige
Bilde via Instagram @designersremix

Designers Remix har nå investert i et FN-sertifisert vindpark-prosjekt i Vietnam. De har også signert deres såkalte «klimanøytral nå»-avtale, som et ekstra forpliktende ledd.

– Vi ønsker å gi et positivt og handlingsorientert signal til moteverdenen. Nettopp derfor mener vi akkurat dette samarbeidet er så spennende. Klima kan engasjere i positiv forstand, og innen industrien leder Designers Remix nå an ved å rette fokuset mot klimatiltak, forteller administrerende direktør for Chooose Andreas Slettvold i en pressemelding.

FW’19-kolleksjonen til Designers Remix vil være deres første klimapositive kolleksjon.

Hovedbilde via Moteuka i København

Les også: Nå kan mikroplast bli forbudt i all kosmetikk