Nettgigant samarbeider med ni nordiske merker om mer bærekraftig kolleksjon

Se bildene her.

Bærekraft er mer enn bare en buzz-ord i motebransjen, og stadig flere aktører satser for fullt på mote for fremtiden

Nå går Zalando sammen med ni nordiske merker for en mer bærekraftig kolleksjon. Med seg på laget har de Holzweiler, Designers Remix, House of Dagmar, Han København, Bruuns Bazaar, Libertine Libertine, Filippa K og Won Hundred.

Mindre ressurskrevende prosesseringsteknikker, bedre materialer og sosiale aspekter var noe av utgangspunktet for merkene som alle har tatt med sine unike tankesett inn i prosjektet. Resultatet er en kolleksjon bestående av hele 70 plagg i bærekraftige materialer og prosesser som blant annet økologisk bomull, triacetat, 100 prosent resirkulert polyester, OEKO-TEX-sertifisert trykk, mindre bruk av plantevernmidler og mer vann spart.

Melk & Honning var i København for lanseringen av kolleksjonen, og tok en prat med noen av merkene.

– Vi vet at kundene våre vil ta mer bærekraftige valg, men dette kan være både et komplekst og forvirrende tema, sier Lena-Sophie Röper, innkjøpssjef for Premium og Luxury ved Zalando til Melk & Honning.

– Vi vil gjøre det enkelt for kundene å spotte og shoppe mer bærekraftig mote, og vi vil sørge for at de har all den inspirasjonen og informasjonen de trenger på ett sted. Small Steps. Big Impact. by Zalando følger lanseringen av vår bærekraftsstrategi do.MORE, og er det perfekte eksempel på hvor viktig samarbeid er når det kommer til bærekraft.

– Hvordan valgte dere ut hvilke merker dere ville samarbeide med for denne kolleksjonen?

– Ettersom vi så for oss å lage en kolleksjon som vil være relevant for mer enn 29 millioner kunder over hele Europa, ville vi bringe sammen en rekke ulike merker med forskjellig størrelser, styles og ekspertise. Hvert av merkene har tatt med seg sin unike kunnskap inn i prosjektet.

Röper forteller at søk etter bærekraftig mote og relaterte nøkkelord økte med 66 prosent fra 2018 til 2019, og at ni av ti Gen Z-kunder mener at selskaper må ta ansvar når det kommer til både miljøspørsmål og sosiale spørsmål. Utfordringen, mener hun, er at bærekraftig mote fortsatt ikke er bredt tilgjengelig, og at det for mange kan være et komplisert og forvirrende tema å sette seg inn i.

– Det vil vi endre, forteller hun.

– Hva tenker du om kritikken som går på at store moteforetak, slik som dere selv, som er en del av selve problemet går i bresjen for mer bærekraftig mote?

– Som selskap, industri og samfunn står vi overfor utfordringer knyttet til bærekraft som vi ikke kan ignorere. Det er tydelig at det haster å gjøre noe. Det er også tydelig at Zalando kan spille en viktig rolle når det kommer til en av de aller største utfordringene i vår tid. Vi investerer tungt i å bli en del av løsningen. Vi vil være en bærekraftig moteplattform med positiv innvirkning på både mennesker og planeten vår. For å oppnå dette lanserte vi vår do.MORE-strategi i oktober i fjor der vi forpliktet oss en rekke mål som for eksempel å eliminere engangsbruk av plast innen 2023 og generere 20 prosent GMV [brutto varevolum, red.anm.] med mer bærekraftige produkter innen da. Vi vil gi kundene våre muligheten til å gjøre mer bærekraftige valg ved å forsikre oss om at de har all den inspirasjonen og informasjonen de trenger på ett sted.

Holzweiler: – Bærekraft er viktig i alle ledd

– For oss handler bærekraft også om hvordan man som forbruker forbruker klær. Vi tror på klassikere som varer lenge og er sesongløse, så vi bestemte oss for at dette skulle være en kolleksjon bestående av våre klassikere, men i nye farger som passet til inspirasjonen for samarbeidet. Vår bestselgende bukse, Skunk, var ikke laget i et bærekraftig materiale før dette samarbeidet, men vi fant en ny resirkulert polyester-kvalitet som fra nå av også vil være materialet som denne buksen lages i for den vanlige Holzweiler-kolleksjonen. Snakk om fin synergi fra samarbeidet, sier Susanne Holzweiler til Melk & Honning.

– Hva slags rolle spiller bærekraft for dere – og hvilke tiltak gjør dere helt konkret når det kommer til dette?

– Bærekraft er viktig for oss i alle ledd – fra materialet vi bruker til emballasje, motevisningene våre og hverdagen på kontoret. Bærekraft er et så komplekst og bredt tema, og det er vanskelig å hevde at man er et 100 prosent bærekraftig merke ettersom det å produsere klær i seg selv ikke er spesielt bærekraftig. Men vi jobber med å bli bedre måned for måned. Noe av det vi jobber med nå er å få så stor del av produksjonen som mulig GOTS-sertifisert. Vi jobber også med å gi nytt liv til deadstock . Vi lanserte nettopp et pledd laget av overskuddsmateriale fra skjerf. Det er alltid interessant å bruke «gamle» produkter for å skape nye. Vi har også – uten at jeg kan si så veldig mye mer – planer om en spennende ny kolleksjon der vi bruker overskuddsmateriale og vi jobber med hvordan vi kan gjøre deler av selskapet til en sirkulær business-modell.

– Hvilken rolle tror du bærekraft og grønn mote vi spille i motebransjen i årene som kommer?

– Vi både tror og håper det vil spille en stor rolle og endre industrien vår for fremtiden. Det er veldig spennende å være en del av motebransjen i disse tider.

Filippa K: – Jobbet bærekraftig lenge før vi skjønte av varighet var en viktig del av bærekraft

Svenske Filippa K er også en del av samarbeidet. Også de har tatt utgangspunktet i noen av sine favoritter for kolleksjonen utformet i materialer som triacetat, økologisk bomull og Tencel. Det svenske motemerket har også brukt materialer fra tidligere kolleksjoner.

– Med denne capsule-kolleksjonen tilbyr vi tidløse styles i materialer av god kvalitet som er det Filippa K står for.

– Siden 1993 har Filippa K skapt tidløse og varige plagg med fokus på kvalitet, enkelhet og stil. Ved å skape plagg som kundene våre kan ha i skapet og bruke for alltid, jobbet vi bærekraftig lenge før vi skjønte at varighet var en viktig del av bærekraft. Vi gjorde en undersøkelse med mer enn 1000 svenske kvinner i juli i fjor, og fant ut at kundene våre bruker sine Filippa K-plagg 75 ganger i gjennomsnitt. Å ha data som viser at klærne er holdbare og varige viser at vi er på rett vei, men er også med på å pushe oss ytterligere. Vi har også vårt eget fiber-verktøy som måler innvirkningen valget av fiber har. For høsten 2020 for eksempel var 76 prosent av plaggene våre mer bærekraftige takket være fibrene som ble benyttet.

– Hvilken rolle tror du bærekraft og grønn mote vi spille i motebransjen i årene som kommer?

– Capsule-kolleksjonene fra merkene viser at bærekraftig mote ikke trenger å gå på kompromiss av stil eller kvalitet. Jeg tror at vi som merker vil fortsette å samarbeide mer om bærekraftige fibre og produksjonsmetoder og sourcing. Bærekraft bør ikke være et konkurransefortrinn, men en del av hvordan vi designer og produserer i fremtiden.