Bilde via Instagram @Holzweiler

Holzweiler samarbeider med Vestiaire collective

– Vi er på ingen måte et 100 prosent bærekraftig brand, sier det norske motemerket til Melk & Honning.

Holzweiler har på få år blitt en av Norges aller største motesuksesser. De viser nå fast under den danske moteuken, finnes hos blant andre Net-a-Porter og blir brukt av store, internasjonale kjendiser.

Nå teamer det familieeide norske motemerket opp med it-butikken for vintage på nett, Vestiaire collective.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sistnevnte samarbeider nemlig med de kvinnelige designerne bak tre store skandinaviske merker: Holzweiler, Stine Goya og Rodebjer.

– Vi synes det er fantastisk at en så stor internasjonal aktør som Vestiaire vil fronte skandinaviske brands, og føler oss virkelig beæret over at de har spurt oss om å være med, forteller Susanne Holzweiler til Melk & Honning.

– Vi er kjempefans av dem, spesielt måten de gjør fashion bærekraftig  og gjenbruk trendy. De bidrar til at kvalitetsklær får et ekstra langt liv.

Les også: Relanserer Moods of Norway – igjen

Inntektene går til kampen for transpersoners rettigheter

Samarbeidet går ut på at de fire kvinnene, Carin Rodebjer, Stine Goya, Susanne Holzweiler og Maria Skappel Holzweiler, vil selge ikoniske plagg fra catwalken i tillegg til godbiter fra deres private klesskap.

Til Melk kan Susanne avsløre at noen av tingene har man aldri kunnet få tak i før.

– Det vil bli mulig å kjøpe blant annet fire forskjellige showpieces som er håndlaget av Maria Skappel Holzweiler. De er helt one of a kind. To av disse har hengt i arkivet vårt siden 2016, og de hadde vi egentlig aldri planer om å selge.

– Likevel synes vi det passet utrolig bra å la de få en ny eier nå som inntektene også går til en god sak. Dette er pieces som er laget av leftover materialer, som gjør at vi synes det passet ekstra bra inn hos Vestiaire, forteller hun.

Alle inntektene fra salget vil doneres til Marsha P Johnson Institute. Hun var en transkjønnet drag queen og aktivist som var en sterk stemme i forbindelse med Stonewall-protestene i 1969. Hun døde under mystiske omstendigheter i 1992, men mange i miljøet mente hun var blitt drept. I dag kjemper organisasjonen for svarte transkjønnede personers rettigheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– For oss i Holzweiler er mangfold utrolig viktig, og det prøver vi å fronte i så mange forskjellige retninger vi kan. Siden dette samarbeidet lanseres i juni, som er Pride-måneden, synes vi det var fint å denne gangen støtte en organisasjon som fronter LGBTQ+-bevegelsen.

Bilde via Holzweiler

– På ingen måte et 100 prosent bærekraftig brand, sier Holzweiler

Samarbeidet er ment å rette søkelyset mot en sirkulær og bevisst tilnærming til mote. Det mener Vestiaire at de tre skandinaviske merkene representerer ved at de aktivt jobber for å drive den bærekraftige dialogen videre samt at de oppfordrer forbrukerne til å gjøre mer bærekraftige valg.

Men hvor bærekraftig er egentlig et merke som Holzweiler med mange kolleksjoner i året, ting på salg og ikke fullt ut bærekraftige materialer?

– Vi er på ingen måte et 100 prosent bærekraftig brand, og som dere peker på er det flere ting vi gjør som ikke er bærekraftig, forklarer Susanne Holzweiler.

– Det er utrolig sammensatt og handler om å få til en balanse hvor vi hele tiden har som mål å forbedre oss fra sesong til sesong – noe vi får til. Dette må skje uten at det går for mye utover omsetning, ettersom vi har ansvaret for å opprettholde både arbeidsplasser internt og hos fabrikkene vi jobber med.

Hun påpeker at de synes det er utrolig spennende å følge med på hvordan for eksempel ny teknologi bringer frem mer bærekraftige tekstiler og produksjonsmetoder.

– I dag bruker vi mye økologisk bomull, resirkulert ull, polyester og nylon, noe dun fra matproduksjon og Seaqual-garn [laget av plastikk fra havet, red.anm.]. Vi lanserer også noen plagg i nye, spennende kvaliteter til høsten som vi gleder oss til å fortelle om. 

Bilde via Holzweiler

– Jobber med å endre vår produksjons- og designkalender

Fokuset ligger ifølge Holzweiler også på det å følge opp at arbeidsforholdene i fabrikkene de samarbeider med er gode.

– Dette er veldig utfordrende siden vi jobber med komplekse leverandørkjeder med mange ledd. Vi ønsker å komme dit at vi vet nøyaktig hvor hver eneste knapp og tråd er produsert, men der er vi ikke enda. Dette arbeidet må gjøres steg for steg, og det vil ta tid.

Holzweiler forteller til Melk at de jobber kontinuerlig med å utvikle seg i forhold til hvordan man best omsetter og forbruker klær, og har flere spennende prosjekter som vil lanseres i nær fremtid.

– Vi jobber også med å endre hele vår produksjon og designkalender i en ny retning hvor vi kan lage færre kolleksjoner i året og færre plagg.

– Målene våre fremover er å få definert en bærekraftstrategi som en viktig del av selskapets overordnede strategi. Vi er på god vei her, og nettsiden vil bli oppdatert så snart dette er på plass.

De kortsiktige målene er å jobbe med flere sertifiserte materialer, kommunisere mer om bærekraft-tiltakene vi gjør og hvilke utfordringer vi møter på, jobbe enda tettere med leverandørene om produksjonsprosesser, følge med på nye løsninger, være proaktive og sørge for fremgang, inngå gode samarbeider og holde på engasjementet for bærekraft som er gjennomgående i hele Holzweiler.

– Vi lever i en spennende tid hvor man må våge å prøve og feile og finne nye måter å produsere, selge og forbruke på. Dette jobber vi kontinuerlig med, avslutter hun.

Les også: Black Lives Matter: Hva gjør norske motemerker videre?