Hårete mål for nettgiganten.
Det er ikke mange år siden bærekraft var et mer eller mindre ukjent begrep for de aller fleste. I dag er dette nærmest obligatorisk for å kunne lykkes i motebransjen, en av verdens mest forurensende industrier. Flere og flere aktører er blitt sitt ansvar bevisst, samtidig som mange beskyldes for grønnvasking.
Nå skal nettgiganten Zalando stille bærekraftskrav til alle merkene som de samarbeider med.
Les også: Stadig flere motemerker blir karbonnøytrale, men hva betyr det egentlig?
Innen 2023 skal alle de 2000 eksterne motemerkene som den tyske nettaktøren jobber med ha utvidet informasjon til sine kunder om sine verdikjeder. Og de som ikke er villige til å gjøre nødvendige endringer, vil bli skrotet fra nettbutikken, skriver Harper’s Bazaar.
Med en tidsfrist på tre år skal alle merkene innunder Zalando måles ved hjelp av bærekraftskrav. De vil bli rangert ved hjelp av den såkalte Higg Brand & Retail Module. Den ser på den miljø- og sosialmessige påvirkningen til merkenes produkter.
400 av Zalando sine merker er allerede blitt med i bærekraftsprogrammet, som består av en undersøkelse på 250 spørsmål om selskapenes verdikjeder. Nettbutikken mener å være den første retaileren i verden som gjør Higg Brand & Retail Module-verktøyet obligatorisk.
Zalando jobber også for tiden med å lansere en vintage-kategori på plattformen.
Zalando reduserer karbonutslippet
Den tyske nettgiganten planlegger også å redusere sine egne karbonutslipp med hele 80 prosent innen 2025, og private merker med 40 prosent. I tillegg skal 90 prosent av samarbeidspartnerne ha satt seg såkalte Science Based Target Initiative-mål (SBT) innen 2025 som vurderer selskapers bærekraftsmål og sørger for at de er i henhold til Paris-avtalen.
– Våre SBT-mål markerer både enda en viktig milepæl etter lanseringen av Zalandos nye bærekraftsstrategi do.MORE i 2019. Og det å bli karbonnøytral i våre egne operasjoner, leveringer og tilbakeleveringer, inkludert emballasje, sier Kate Heiny, sustainability director i Zalando til Melk & Honning.
– Som en del av denne strategien, lanserte vi nylig Higg Brand & Retail Module. Den skal gjøre en bærekraftig evaluering obligatorisk for våre private merker og partnermerker. Som en del av dette dyttet mot en endring i industrien, vil vi samle sammenlignbare bærekraftsdata fra partnermerkene for å forstå hvor endringer i industrien er både individuelt og kollektivt.
Heiny forteller at de har troen på at dette er det mest effektive, ettersom de kan påvirke handlingene til sine leverandører.
– Men vi kan ikke direkte redusere utslippene i deres operasjoner og verdikjede. Hvis våre partnere nettopp har startet på sin reise, vil Zalando gi støtte hele veien.
I slutten av juni vil nettgiganten holde et webinar for å dele oppdateringer på deres bærekraftisinitiativer og dele de ulike verktøyene som er blitt brukt. I tillegg planlegger Zalando en serie eventer som blant annet skal hjelpe partnerne å forstå målsettingsprosessene, og nettbutikkens bærekraftsteam vil også kunne hjelpe individuelle selskaper.
Eksperter: – En selvmotsigelse
Men kan egentlig fast fashion-aktører gå i bresjen for bærekraft, spurte vi i fjor høst. Det er en selvmotsigelse, mener ekspertene Melk & Honning har snakket med. De mener det er én ting som gjelder, nemlig å redusere forbruket – og å bruke tingene lenger.
– Ja, det er en selvmotsigelse at fast fashion-aktørene går i bresjen for bærekraft. Derfor tror jeg de må dø, og andre vokse. Jeg tror at selve ideen om global masseproduksjon er feil. Det de kan klare er å få mer orden i egen verdikjede, få ned bruken av farlige kjemikalier og underarbeide folk, sa Ingun Grimstad Klepp, SIFO-forsker ved Oslo Met til Melk & Honning.
– Men for endringer som monner i forhold til klima og andre miljøproblemer, er deres grunnholdning til klær feil. Jeg ser derfor først og fremst for meg en avvikling av den industrien vi kjenner i dag. Den bygger på noen grunnprinsipper som stadige endringer, stadige kjøp og rask global produksjon og vekst.
Les også: Særdeles dårlig nytt for Zara