Bilde via Instagram @adamartini

Den norske modellen Ada Martini Strøm nekter å jobbe med kunder som ikke er bærekraftige

I vinter gikk hun hardt ut mot motebransjens ageism. Nå tar Strøm nok et standpunkt utad; hun vil kun jobbe med grønne merker.

For en drøy uke siden fikk Ada Martini Strøm mye oppmerksomhet for noe hun delte på Instagram. Den norske modellen gikk nemlig ut og meldte at fra nå av kom hun kun til å være modell for merker som var bærekraftige.

30-åringen har agenter i nesten hele verden, men valgte å ikke snakke med annet enn norske Heartbreak om det før innlegget var ute.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fordi – Lets be honest – dette betyr jo at jeg kommer til å få veldig, veldig mange færre jobber.

Nå backer alle agentene hennes valget hundre prosent, og den norske modellen har fått haugevis av positive tilbakemeldinger.

Se dette innlegget på Instagram

👋 Etter å ha jobbet 10år som modell på kryss og tvers av jordkloden, har jeg nå bestemt meg for å ta en liten stikkvei. Jeg har hatt mye vondt i magen av å se hvordan kolleksjonene har gått fra 3 plagg til 300, og trendene beveger seg altfor fort og vi kjøper mer og mer, og kaster mer og mer (og mer). Kjøpepresset er enormt og med Instagram og sosiale medier som akselerator er det skummelt å se hvordan forbruket vårt øker i takt med temperaturen til jordkloden💚Det tok litt tid, men jeg ser i retrospekt av livsstilen og karrieren min har vært basert på en (mote)bransje der få aktører tar hensyn til en bærekraftig fremtid. Jeg drømmer om en fremtid der kvalitet slår kvantitet – og en jordklode som får puste 😍 🌍 Sammen med mitt agency @heartbreakmanagement er jeg glad for å kunne fortelle at jeg fra nå bare vil jobbe med grønne brands og kolleksjoner✨ 😀 ✨♻️✨ 📸 Photography for @naturae.art by @marcellocassano 💚 more soon 😙

Et innlegg delt av ADA👁👁 (@adamartini)

Scoutet på Colosseum kino

Ada Martini Strøm ble først scoutet av det norske modellbyrået Heartbreak, da hun som 19-åring så Harry Potter på Colosseum kino. På det tidspunktet hadde hun allerede blitt stoppet av modellagenter ved tre anledninger, men ikke tatt det seriøst.

– Jeg trodde ikke jeg hadde det riktige utseendet til å bli modell, og hadde bestemt meg for at jeg ville begynne å studere i England.

Denne gangen ble hun likevel overbevist. Hun likte at de ikke lovet henne gull og grønne skoger, og var ærlige på det at man aldri vet hva som skjer selv om man får et byrå. Sammen ble de enige om at hun skulle prøve seg litt som modell i London, ved siden av studiene i en annen engelsk by.

– Før det levde jeg i min egen boble, likte å ta trygge valg og var ikke spesielt eventyrlysten.

Dessuten ble jeg mobbet mye for utseendet mitt hele barneskolen og deler av ungdomsskolen, så tanken på det å skulle prøve seg som modell hadde ikke engang streifet meg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter et par shoots var Strøm likevel bitt av basillen.

– Jeg digget å gå inn i en karakter! Også elsker jeg mennesker, så det å ha en jobb der du får reist og lært om nye kulturer og steder har vært fantastisk.

Les også: Norske modellbyråer om bookingen av multikulturelle modeller

Kampanje for Steve Madden – shoot med Todd Barrett (begge via Instagram)

Danser mellom high fashion og kommersielle jobber

Da hun var helt fersk fikk hun ærene av å lukke showet til Comme des Garcons i Paris to ganger. Siden har hun vært modell for Karl Lagerfeld, Juicy Couture, L’Oreal, Vogue, Pronovias, Baby Phat og Seventeen Magazine.

– Et av de første stedene jeg var basert var i Paris. Der kom jeg rett inn i Karl Lagerfelds lille verden, etter en visning for Hogan by Karl. Det var helt absurd å jobbe med han, og jeg husker jeg følte meg veldig heldig.

– Det bør nevnes at vi forresten kun fikk Diet Coke servert i løpet av en ni timers lang arbeidsdag.

Det var i den franske hovedstaden hun også fikk sin første japanske agent.

– At jeg fikk dra til Tokyo og jobbe er noe av det morsomste jeg har vært med på!

– Jeg er også så heldig å ha fått reist og sett helt utrolig natur med jobben. I fjor var jeg på Island en langhelg for å skyte en hårreklame. Der måtte makeup-artisten stadig stoppe opp og fjerne mascara-tårer fra under øynene mine. Det finnes ikke noe mer rørende enn vill natur!

Strøm forteller at en av hennes agenter i New York påpekte noe helt spesielt ved henne.

– Han sa til meg i fjor at min spesialitet er å danse mellom high fashion og kommersielle oppdrag. Det tenker jeg er veldig flaks for meg, at jeg passer til begge deler.

I utgangspunktet skulle hun bare jobbe som modell et år.

– Men så kjenner man adrenalinet som kommer med mestringsfølelsen av å booke jobber. Jobben blir nesten litt avhengighetsskapende. Jeg har hatt tålmodighet og viljestyrke. Det er jeg egentlig mest stolt over.

Hardt ut mot ageism i bransjen

I desember i fjor valgte Strøm å stå frem med at hun fylte 30 år, i en filmsnutt postet til sine 22k følgere på Instagram. Der forteller hun at det nærmest er sedvane for modeller å begynne å lyve om alderen fra 25-års alderen. Folk er rett og slett redd for å ikke lenger få jobber.

– Det var noen agenter jeg ikke gadd å si fra til på forhånd fordi jeg var usikker på om de ville backe valget mitt. Samtidig visste jeg at dersom jeg bare gjorde det, ville de støtte meg fordi jeg hadde et godt poeng!

Strøm forteller at hun omtrent bare fikk utelukkende positive reaksjoner på dette, fra både byråene sine rundt om i hele verden, fra andre modeller og folk i bransjen.

– Det er totalt rundt 200 modeller som har kontaktet meg for å si «WORD!», i tillegg til en haug av folk utenfor bransjen som sendte meg meldinger med sine erfaringer. Det var både lærerikt og fascinerende.

– De aller fleste vet jo at jenter over 25 ofte jobber nesten bedre fordi de har utviklet seg utseendemessig OG har sosiale antenner og en energi som folk trives med på set.

I miksen var det også en og annen negativ kommentar.

– Noen sa «Tenk så håpløst å være modell – en jobb uten noen form for samfunnsnytte». Den satte seg da! Han hadde jo et lite poeng. At jeg er modell i en bikinikatalog er kanskje den minst samfunnsnyttige jobben i verden.

– Det startet definitivt en tankeprosess i meg.

Bilder via Ada Martini sin Instagram

– Jeg er ingen miljø-flinkis enda

Det er fem år siden Strøm først fikk øynene opp for miljøvern. Dette var spiren som nå har resultert i valget om å utelukkende jobbe for bærekraftige merker.

– Det var gode modellvenninner av meg som gjorde meg bevisst på småting her og der. Mange levde godt som veganere, eller snakket mye om hvor kjipt de synes det var at noen kunder flyr oss inn bare for en casting, forteller hun.

– Sakte, men sikkert har jeg lest, lyttet og sett dokumentarer om hvor ille det faktisk står til, og innsett at min egen forbrukeratferd faktisk er ganske håpløs.

– Jeg blir fysisk kvalm av å tenkte på hvor lite vi gjør i våre daglige liv for å løse klimakrisen, og jeg skulle ønske jeg visste mer, ble kjeftet på mer og ikke minst, turte mer.

I jobbsammenheng har hun lagt merke til hvordan kvaliteten på plaggene stadig har gått ned, mens kunder hun jobber med vil skyte flere og flere plagg per dag. Alt handler om å vokse, samtidig som man sparer inn der man kan.

– Jeg er ingen miljø-flinkis enda, men jeg gjør litt og litt, og blir stadig bedre. Jeg prøver å fly mindre, velge sykkel, spise plantebasert mat, ikke kjøpe unødvendige ting, alltid ha med bærenett, spise opp maten, gi bort gaver i naturlige materialer og liknende.

Har måttet takke nei til jobber

Strøm forteller at hun er ganske målløs, ettersom så mange mener initiativet hennes er så bra. Resultatet er likevel, som ventet, at hun må takke nei til jobber.

– Byrået mitt i Norge fikk flere options på meg straks markedet åpnet for produksjon igjen etter COVID-19 lockdown, men ingen av dem var bærekraftige, så de måtte kanselleres.

– Det føltes litt rart, fordi jeg har alltid vært veldig positiv til nye kunder og synes alltid det er ekstra hyggelig å jobbe i Norge, men nå har jeg tatt dette valget, og må stå for det.

Om kort tid skal hun jobbe for et bærekraftig, amerikansk smykkemerke, som hun gleder seg til å dele med omverdenen.

Hun håper hennes standpunkt sakte men sikkert vil smitte andre.

– Tenk om en av de største influencerne der ute hadde gjort noe liknende, og hvor mange grønne merker som da hadde fått eksponering! Jeg tror vi mennesker er omstillingsdyktige og kan få til mye på kort tid.

– Det eneste vi kan gjøre er å prøve.

Les også: Supermodell hylles for ærlig Instagram-post