Zara sender nå klær hjem til modellene som selv tar bilder fremfor å gjøre shoots. Foto: Zara

Slik koronaendres den norske modellbransjen

Zoom-shoots, selfies og scouting på sosiale medier.

De siste årene har stadig flere norske modeller hatt stor internasjonal suksess. Blant dem er Signe Veiteberg, som har vært exclusive for Louis Vuitton i en årrekke, Kaya Wilkins som har vært kampanjemodell for Bottega Veneta, Jeenu Mahadevan som ble kåret til en av verdens beste modeller i år, og Martin Jørgensen, som er Hedi Slimanes nye favoritt.

Men nå som moteuker, fester og store shoots er utsatt eller avlyst grunnet koronapandemien, hvordan påvirker dette modellverdenen?

Melk & Honning spurte Norges tre største modellbyråer, Heartbreak, Team og Idol Looks om hvordan de skal overleve koronakrisen.

Les også: Dette er de hotteste norske herremodellene akkurat nå

På jobb via Zoom

– Hele bransjen har stoppet opp grunnet korona og vi følger myndighetenes råd, forteller Alexander Norheim fra Team Models til Melk.

– Samtidig legger vi merke til at kunder har lyst på en fremdrift nå som landet åpnes igjen. Så lenge alle følger smittevernrådene som er gitt, så synes vi at det er positivt at bransjen vil prøve å komme seg opp igjen. Dette vil ta tid men vi holder oss optimistiske.

Flere internasjonale aktører har publisert moteserier der modellene har jobbet via Zoom eller FaceTime med en fotograf eller tatt egne bilder med selvutløser. Norheim forteller at de har hatt to modeller som har jobbet via førstnevnte metode.

– Vi merker at bransjen fremdeles er lysten på at ting skal skje, og da kommer nye innovative løsninger opp og frem.

alexander norheim
Alexander Norheim. Foto: Melodie Jeng

Når det gjelder å finne nye ansikter forteller Norheim at dette allerede skjer på mange ulike måter.

– Det er mange som sender inn søknad uavhengig av tid. I tillegg scouter vi både «live» og på sosiale medier.

Nylig kunne det store, internasjonale modellbyrået IMG melde at de nå hadde begynt å scoute modeller via TikTok.

– Ja, vi har fått med oss det, men de har en litt annerledes måte å operere på ettersom de legger stor vekt på sosiale medier. Dermed er modeller med mange følgere på blant annet TikTok veldig aktuelle. IMG opererer også globalt, noe som gir en større mulighet til å kunne scoute helt uavhengig av land eller kontinent, sier Norheim.

Han mener sosiale medier som TikTok kan være effektiv for å vise frem personligheten sin på, noe som er viktig i modellbransjen.

– Men man får uansett sjeldent et 100 prosent inntrykk av folk før man møtes ansikt til ansikt og blir kjent. Og når det gjelder personlighet så handler det ikke nødvendigvis bare om å være morsom, men om å ha arbeidsvilje, mot og noe særegent.

Eksempler på modeller Team Models har scoutet via sosiale medier, og som siden har jobbet internasjonalt, er Samir Ali, Martin Jørgensen, Preben Helleberg og Chioko-tvillingene.

Det er fortsatt usikkert om høstens moteuker vil gå av stabelen som planlagt. Foreløpig har Danmark nedlagt forbud mot store arrangementer og forsamlinger frem til slutten av august.

– Vi vet ikke når ting går tilbake til normalen. Per dags dato følger vi bare med på nyhetene og håper på beste utfall, avslutter Norheim.

– Survival of the fittest

Amar Faiz, grunnlegger av modellbyrået Idol Looks, mener at det er ekstremt tøffe og usikre tider for motebransjen generelt.

– Nå er det survival of the fittest. Man ser store økonomiske tap både hos våre klienter i Norge og i utlandet, og massive budsjettkutt som selvfølgelig går ut over både modellbyråene og modeller. 

Han forteller til Melk at det er veldig få shoots akkurat nå, men noen jobber finnes fortsatt.

– Det gjelder å tenke utenfor boksen, og det er akkurat det vi driver med. Vi har flere modeller som jobber med å produsere blant annet selvportretter. Et eksempel på dette er Polina Sova for Tom Wood. Det kommer også en story i Vogue snart med henne.

Amar Faiz

– Heldigvis representerer vi en ganske kreativ gjeng modeller og trendsettere, så vi utvikler nå konsepter sammen med våre kunder og modeller skreddersydd kundens behov.

Ifølge Faiz scouter de fremdeles på Instagram og TikTok, men er ikke like «på» som ellers. Blant modellene de tidligere har funnet via sosiale medier er Jonas Halvorsen og Andreas Grundig via Instagram, og Jonas og Petter Snipen og Marius Melbye på Facebook.

– Vårt mantra har vært å være annerledes enn de andre byråene og det skal vi fortsette med. Det handler om å jobbe med de vi allerede har, og endelig klare å skape sustainability i modellyrket også. Jeg er drittlei av uttrykk som model of the moment og face of the season. Farvel til det! Nå gjelder det å være en business og et varemerke, og vi har alltid jobbet med å gjøre modellene våre til brands.

Faiz forteller at det hos Idol Looks først og fremst handler om personlighet.

– De fleste av modellene våre har sterke personligheter og det er dét de er kjent for. Du kan jo ikke bli et brand om du ikke har en sterk personlighet. Noen av modellene hadde det fra dag én da de steppet inn på kontoret, andre har vi jobbet med å utvikle og lære opp for å bygge selvtillit. Det beste vi vet er å ta inn unge modeller, få de ut av sin kokong og gjøre de til sommerfugler.

Faiz har troen på at produksjonen av prints og shoots vil starte så smått opp igjen i mai og i løpet av sommeren.

– Vi tror ikke det blir noen flere moteuker i år, i alle fall ikke som før. Det kommer til å bli veldig mye digitalisering og virtual shows. Jeg må innrømme at vi er glade for at sommerens men’s shows ble kansellert. På den måten kan vi jobbe mer på print, digitalt og med konsept, og bli mer kreative. Ja til mindre sirkus.

Bilder fra Vogue Italia, der Bella Hadid har hatt en hjemme-shoot.

Skyter kampanje hjemme

Jonas Mangerud, som har vært leder for Heartbreak i en årrekke, forteller til Melk at de ikke ligger på latsiden i disse dager.

– Neida, det er masse prosjektarbeid å gjøre! For oss overlever vi fint gjennom denne tiden. Jeg er faktisk mer spent på hva som kommer etterpå. For hvis mange av våre største kunder sliter, så vil det selvfølgelig påvirke bookinger også. Men vi får bare ta ett skritt av gangen.

Han forteller at det har vært stille i noen uker nå, men at det denne uken har begynt å komme inn en del ting igjen.

Jonas Mangerud i Heartbreak Management
Jonas Mangerud

– Kunder tar sine forholdsregler, og arrangerer shoots uten hår og make-up, og hvor alt skytes med telelinse. Så det ser ut til å løsne litt nå, heldigvis. 

Han har også lagt merke til andre kreative tilnærminger til shoots, når smittevern skal hensyntas.

– Ja, det har vært noen kreative kunder der ute som har jobbet på den måten. Vi har faktisk en modell nå som skal gjøre en kampanje for et motehus hjemmefra. Da blir klærne sendt hjem til henne og så må hun produsere innholdet selv. Spennende og annerledes!

Hva gjelder scouting via sosiale medier understreker bransjeveteranen at det ikke er noen som blir signert på den måten, og at modellen alltid må komme inn til dem for å få en mer helhetlig vurdering.

– For vi kan ikke lese alt om en person ut i fra en Instagram-profil. Og det er klart at personligheten til en modell er viktig. Enten man er en trendsetter eller rett og slett hyggelig og enkel å jobbe med.

Les også: Supermodellene har fått en «nerdete» hobby