– Kan ikke erstatte den fysiske opplevelsen og tilstedeværelsen av et moteshow eller en presentasjon.
Koronakrisen har kastet skygger over motebransjen, og tvunget moteuker verden over til å utsette eller avlyse.
Shanghai Fashion Week, som skulle arrangeres i slutten av mars, er utsatt på ubestemt tid. Beijing Fashion Week, moteuken i Seoul og Tokyo Fashion Week er avlyst. Det er også Paris Haute Couture og herremoteuken som etter planen skulle gå av stabelen i sommer. London Fashion Week blir heldigital. Det gjør også den svenske moteuken, mens København flytter det hele en uke.
Også den norske moteuken blir heldigital denne gangen etter syv sesonger.
– Må være på flatene de bruker
– Det viktigste for Oslo Runway er å bistå den norske moteindustrien med å synliggjøre norske designere og merkevarer nasjonalt og internasjonalt. Når oppgaven er å presentere norske designere og merkevarer til presse, opinionsledere, innkjøpere og sluttforbrukere må vi være på de flatene de bruker. Med en digital plattform når man bredere ut både nasjonalt og internasjonalt, sier Oslo Runway-sjef Ditte Kristensen til Melk & Honning.
I august vil altså norske motedesignerne og merkevarer vise kolleksjonene sine for vår og sommer 202. Det skjer i nye formater på en felles digital plattform.
Den vil finne sted 19.-21. august på Oslo Runways nettsider og Instagram-konto.
Det digitale formatet vil omfatte presentasjoner av norske designere og merkevarer, direktesendinger og møter med designere, intervjuer, paneldiskusjoner samt en digital handelsplattform for innkjøpere, forteller Kristensen.
Frir til forbrukeren
Ikke ulikt den svenske moteuken vil den nye plattformen her hjemme appellere ikke bare til pressen og bransjen, men også inkludere forbrukeren.
– Det er ikke noen nyhet med streaming direkte fra catwalken og benyttelse av online plattformer. Forbrukerne etterspør mer og mer viten omkring den norske moteindustrien. De er interessert. Og ved at vi gir de muligheten vil det forhåpentlig skape vekst i forhold til kjøp av norsk design, forteller Oslo Runway-sjefen.
– Med et digitalt format har vi også muligheten til å nå ut enda bredere globalt.
– Du sier at dere opplever at det er mange som nå i stadig større grad ser verdien av å kjøpe norsk og støtte opp om en norsk motebransje , hva tror du er grunnen til det?
– Å stenge ned landet over en lengre periode var en nødvendighet. Men for at vi skal få økonomien opp igjen i alle industrier må forbrukerne og innkjøperne støtte opp. Ikke minst har norsk mote vært i god vekst over flere år nå. Vi har mange sterke motebrands som har vokst frem det siste tiåret.
– Ved at vi som plattform fortsetter å skape oppmerksomhet rundt den norske moteindustrien, vil det forhåpentlig også bli en realitet at forbrukeren støtter mer norsk mote enn noensinne.
– Kan ikke erstatte den fysiske opplevelsen
Det var i forbindelse med en strategiprosess i fjor vinter at det ble besluttet at Oslo Runway skulle etablere en digital plattform som skulle forsterke den fysiske visningsarenaen, forteller Kristensen.
– At det kun skulle være en digital plattform denne sesongen har vært diskutert siden pandemien brøt ut. Det ble endelig besluttet i mai. Den digitale plattformen kan ikke erstatte den fysiske opplevelsen og tilstedeværelsen av et moteshow eller en presentasjon. Så vi gleder oss til å komme tilbake med en samlet plattform som både har fysiske og digitale aktiviteter, forhåpentligvis til våren.
– Var det en vanskelig avgjørelse å ta?
– Nå har vi fokus på å se fremover. Vi gleder oss til å prøve ut alle de unike mulighetene som ligger i et digitalt format. Moteindustrien har alltid vært i konstant forandring. Spesielt de siste årene med tanke på digitalisering, så dette er noe vi er spente på å utforske sammen.
Ny aktør med på laget
Bak både Oslo Runway og mote- og kunstfestivalen Fushion Oslo, som utsatte vårens utgave på grunn av koronaviruset, står nå også bedriftsnettverket FUSHION.
De mottar støtte fra Innovasjon Norge, og har som formål å legge til rette for tverrfaglig samarbeid mellom kreative aktører for å skape økt omdømme og oppmerksomhet for norske mote- og designbedrifter nasjonalt og internasjonalt. Nettverket består av bransjeaktører som utdannelsesinstitusjoner, SMB-bedrifter som Norwegian Fashion Hub, Tinagent, Patriksson Voksenåsen, Reform Project og Arena Oslo.
– På hvilken måte er dette samarbeidet med å på å bygge Oslo Runway og Fushion Oslo videre for fremtiden?
– Moteindustrien er ofte et krysningspunkt for mange ulike bedrifter, alt fra fotografer til event-produsenter. Ved å utvide nettverket vårt åpner vi mer opp for å se nye muligheter for å skape aktiviteter som kan generere interesse og sysselsetning på kryss av bedrifter. Det ligger en enorm kunnskap i nettverket som vi allerede har hatt stor glede av og ikke minst en felles brennende interesse for norsk mote, både i et kommersielt og i et norsk kulturelt perspektiv.
På spørsmål om hva som skjer ned høstens utgave av Fushion Oslo, svarer hun:
– Vi arbeider med å avholde en utendørs og åpen utgave av mote- og kunstfestivalen Fushion Oslo i september i Oslobukta. Mer informasjon kommer.
Les også: Korona kan også være gull verdt