Nok et luksusmerke sier nei til pels

Publisert:

Del innlegg:

– Vi forsto det sånn på våre ansatte og våre kunder at det var viktig at vi tok et tydelig standpunkt

De siste årene har pels gått fra å være en selvfølgelig del av mange høy-mote-designeres kolleksjoner, til å bli mer og mer uglesett. Donatella Versace uttalte i et intervju med 1843 i mars at hun er «så over pels», og ikke lenger ønsker å drepe dyr for å lage mote.

Alessandro Michele, Gucci sin kreative leder, tok det samme standpunktet i fjor, moteuka i London bestemte seg nylig for å bli helt pelsfrie – og Riccardo Tisci, som relativt fersk kreativ leder for Burberry, fortalte tidligere i høst at motehuset nå sier nei til pels.

Nå har nok et luksusmerke bestemt seg for å bli en del av det gode selskapet. Coach har nemlig nå gått ut og meldt om at de de fra og med SS19-kolleksjonen vil ta avstand fra pels. 

De vil altså ikke lenger bruke mink-, coyote-, rev- eller kaninpels.

– Vi forsto det sånn på våre ansatte og våre kunder at det var viktig at vi tok et tydelig standpunkt når det kommer til akkurat denne problematikken. Vi velger å gjøre dette fordi vi mener det er det riktige valget, uttalte merkets CEO Joshua Schulman til Business of Fashion.

Merket, som i fjor hadde en omsetning på 4,1 milliarder dollar, 33 milliarder kroner, er ikke spesielt kjent for sin pelsbruk; det har som regel utgjort kun 1 prosent av kolleksjonene.

Til forskjell fra en del andre merker som nå er pelsfrie, kommer de likevel  til å fortsette å bruke shearling, mohair og angora i sine kolleksjoner. 

– Når det kommer til disse materialene kommer vi til å følge nøye med på hele forsyningskjeden, slik at vi ikke henter inn ull fra leverandører som driver med dyremishandling, påpeker Schulman.

Bilde: Coach Fw’18-kampanje

Les også: Hummer & Kanari: Fuskepels

Siste artikler

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...

Exercere åpner pop-up i Oslo

Det skandinaviske activewear-merket EXERCERE, etablert av Emilie Kruse og Laura Palm i 2021, har på kort tid markert...

Rosa sauer, rå styrke og en ny ull-fortelling: Saga av Kari Traa

Under Oslo Runway 2025 tok Kari Traa scenen med Saga; en kolleksjon som løfter sauen til moteikon og...