Under Oslo Runway 2025 tok Kari Traa scenen med Saga; en kolleksjon som løfter sauen til moteikon og minner oss på at det er styrke i å skille seg ut.
Det kunne ikke vært mer Kari Traa: rosa sauer, teknisk merinoull og et tydelig budskap om at kvinnelighet og kraft ikke bare kan, men bør gå hånd i hånd.
– Helt fantastisk!!! sier Traa selv om visningen.
– Stolt av merkevaren og lekenheten vi fikk fram under Oslo Runway, men aller mest stolt av KT-jentene på teamet som har jobbet hardt og skapt sluttresultatet.
Visningen markerte lanseringen av Saga – en kolleksjon som bygger på norsk ulltradisjon, men som samtidig forteller en ny historie. En fortelling om individualitet, fellesskap og selvtillit, formet gjennom ull, mønstre og feminin teknikk.

En rosa sau med holdning
Saga-kolleksjonen tar utgangspunkt i sauen, et dyr Kari Traa omtaler som både hardfør og mykt.
– Sauen er et fantastisk dyr som har gitt oss de beste råvarene i mange generasjoner. Selv om sauen er hardfør og en skikkelig tøffing, er den ‘polstret’ med myk ull; akkurat slik vi damer føler oss når vi bruker ull tett på kroppen.
Sentralt i kolleksjonen står den rosa sauen, et symbol som bryter med forestillingen om det «sorte fåret» som noe negativt.
– Vår rosa sau symboliserer at det skal være lov og kult å skille seg ut, våge å gå sine egne ‘veier’, være stolt og ha selvtillit. Rosa sauen symboliserer også styrke og fellesskap, sier hun.
Når gammel ull møter nye kvinner
Saga henter inspirasjon fra norsk kulturarv, fra tradisjonsrike strikkemønstre til det symbolske landskapet fra Voss.
– Vi ønsker å bringe fram historien til gamle mønstre som for eksempel Selbu-votten. Gamle mønstre strikket inn i bruksklær. Vi ønsker å bringe arven videre på vår egen måte, med inspirasjon fra mitt eget liv. Mønstre der jeg går på ski og danser i bunad, forteller Traa.
Åttebladsrosetten, kjent fra blant annet Vossabunaden, er et gjennomgående motiv i kolleksjonen. Det er en bevisst kobling mellom snø, tradisjon og KT som vintermerke.
– Snøkrystallen/åttebladsrosetten har vi brukt mye i mange år. Den blir mye brukt på veggtepper, løpere og Hardangersøm til bunader, sier hun.

Female First i praksis, ikke bare på papiret
Saga er mer enn estetikk. Kolleksjonen er bygd med det KT kaller Female First Technology, der plaggene formes etter kvinnekroppen og kombinerer teknisk funksjon med høy komfort.
– Vi prøver å være den beste merkevaren på produkter for kvinner. Vi har mange gode konkurrenter, men prøver hele tiden å være best, sier Traa.
Ullen som brukes, er nøye valgt ut: ekstra fin merinoull med fiberdiameter på 17,5 mikron, utviklet sammen med en langvarig partner.
– Vi har jobbet målrettet med sporbarhet i ullkjeden i mange år, blant annet ved å kreve dokumentasjon på dyrevelferd og sporbarhet. Allerede over halvparten av ullen i vår kommende vinterkolleksjon er RWS-sertifisert, og målet vårt er at 100 % av ullen vi bruker skal være det.

Skapt av kvinner, for kvinner
Visningen var ikke bare en lansering, det var en kollektiv prestasjon. Designer Hanna Haring har stått bak mye av arbeidet med Saga, og leverte til tross for at hun nylig ble mor.
– Hun har jobbet med denne kolleksjonen under svangerskapet og etter fødselen til datteren sin som ble født for 3 måneder siden. Hun har jobbet hjemme med å sy de kule effektene/propsene til Oslo Runway, sier Traa.
Haring er ikke norsk, men det er kanskje nettopp det som gjør at hun fanger den norske arven med friske øyne.
– Hun har en utrolig evne til å se historien til norsk kulturarv. Jeg tror hun kanskje legger merke til mye av det vi innfødte er litt blinde for å se, sier Traa.
Når man spør Kari Traa hva hun ønsker at kvinner skal føle når de tar på seg Saga, eller hvilket som helst KT-plagg, er svaret like klart som kolleksjonens budskap:
– At de skal føle seg sterke!
