Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Publisert:

Del innlegg:

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de siste virkelig uavhengige luksusmerkene står nå foran et veiskille etter Giorgio Armanis død forrige måned.

Ifølge flere kilder har representanter for motehuset vært i kontakt med potensielle kjøpere om et salg av en mindre eierandel, trolig første steg i en større prosess. L’Oréal skal være blant dem som har vist interesse, mens investeringsbanken Rothschild forventes å lede forhandlingene. Foreløpig har man ikke åpnet døren for private equity-fond, noe som tyder på at Armani-systemet ønsker en industriell aktør med forståelse for merkevaren, ikke en investor som tenker kortsiktig avkastning.

I sitt testamente skal Giorgio Armani ha gitt klare instrukser. Innen 18 måneder etter hans død skal 15 prosent av selskapet selges, deretter kan ytterligere 55 prosent overføres til samme kjøper eller legges ut på børs. Testamentet peker særlig på aktører som LVMH, L’Oréal og brillekonsernet EssilorLuxottica som mulige arvtagere.

Kontrollen ligger foreløpig trygt hos Giorgio Armani-stiftelsen og designerens mangeårige partner og forretningsleder Pantaleo Dell’Orco. De to sitter på 70 prosent av stemmerettene og har dermed siste ord i alle avgjørelser. Det gir en viss trygghet for at Armanis livsverk ikke blir kastet på bålet av raske penger.

Verdien av selskapet anslås til mellom 5 og 12 milliarder euro, alt etter hvem du spør. Uansett er det snakk om et av de siste store uavhengige luksusimperiene i verden.

Hvis et salg faktisk blir noe av vil det markere starten på en ny tid for Armani. Et merke som i flere tiår har stått som symbol på italiensk selvstendighet og kontroll kan nå bli del av nettopp det systemet Giorgio Armani selv brukte hele livet på å unngå.

Men alt har sin tid. Kanskje handler Armanis neste kapittel ikke om hvem som kjøper, men om hvem som klarer å bevare sjelen i et motehus bygget på perfeksjon, disiplin og en skredders opposisjon mot alt som luktet av konsern.

Siste artikler

Dette er kåpen alle vil ha denne vinteren

Klassikeren som aldri går av moten, har fått en oppgradering denne vinteren - og den lille detaljen gjør...

Olivier Rousteing forlater Balmain

Balmain kunngjorde i dag at motehuset og kreativ direktør Olivier Rousteing har valgt å gå hver sin vei...

Få julebordsgløden med Sophie Elise – hennes beste tips til vinterens selvtillitsboost

Nå som mørket senker seg og julebordsesongen er rett rundt hjørnet, er det lite som løfter humøret mer...

Menneskelig innsikt møter teknologi: This Is Creative satser på Performance Marketing

Det kreative kommunikasjonsbyrået This Is Creative tar et nytt strategisk steg. Etter mer enn 20 år i skjæringspunktet...

9 fine kjoler til julebordet

Julebordsesongen er her - og med den, unnskyldningen for å skinne litt ekstra. Nå skal det glitre, men...

British Vogue: – Det er flaut å ha kjæreste

Ifølge Vogue - ja. «My boyf–» – og mute.Slik åpner Chanté Joseph sin nå virale tekst i British Vogue. I...

M&Hs Halloween-fest: Tusen takk!

For en kveld! På lørdag samlet vi venner, samarbeidspartnere og kjente fjes til en uforglemmelig Halloweenfest på The...

Jane Birkins veske auksjoneres bort: Med unik hilsen på innsiden

Et av de mest legendariske motesymbolene i historien får nytt liv på auksjon. En Hermès-veske som tilhørte sangerinnen og...