– Et taktskifte, sier kurator ved Nasjonalmuseet til Melk & Honning.
Den siste tiden har Nasjonalmuseet satset for fullt på norsk mote. Når det nye museet åpner dørene neste år, vil det være med design signert designere som Admir Batlak, Edda Gimnes, Elisabeth Stray Pedersen og Ramona Salo Myrseth.
Tidligere i år fikk Melk & Honning bli med bak kulissene til det nye Nasjonalmuseet. «Vi skal være åpne og uredde. Og det skal satses på mote, med fokus på at norsk mote løftes frem, sa kurator Karun Nordgård da.
Nå har Nasjonalmuseet også kjøpt inn det norske strikkemerket Oleana.
– Enormt motiverende
– Det gir oss masse energi. Vi blir ydmyke, stolte og veldig glade. Det nye Nasjonalmuseet blir et symbol på forvaltningen av vår kunst og kulturarv, sier Gerda Sørhus Fuglerud i Oleana til Melk & Honning.
– At Oleana blir anerkjent som en del av norsk motehistorie gang på gang er jo enormt motiverende for oss på Oleana, stas for kundene våre og en fjær i hatten til alle vi samarbeider med.
Det er kåpen Soft May Coat lagd av materialer fra Røros Tweed, og kjolen Best bud dress lagd av materialer fra Krivi Vev, begge fra merkets AW19-kolleksjon, som er kjøpt inn.

– En anerkjennelse
For det er ikke første gang museet kjøper inn design signert den vestlandsbaserte familiebedriften. Fuglerud forteller at Nasjonalmuseet tidligere har tatt inn plagg fra deres prisvinnende tidligere designer, Solveig Hisdal. Og det to ganger. Sist gang, i 2018, fikk de spørsmål om de ønsket å donere en serie med topper som gave.
– Oleana er en av få gjenlevende norske tekstilfabrikker. Vi har alltid satset på design, håndverk, kvalitet og holdbarhet og gjort ting annerledes enn de fleste, sier Fuglerud.
– Nå var det vår nye linje Nasjonalmuseet ville kjøpe inn. Og det er en stor anerkjennelse på at vi klarer å holde oss relevante og unike gjennom snart 30 år og to generasjoner.
Nasjonalmuseet: – Et taktskifte
Karun Nordgård, kurator ved Nasjonalmuseet, forteller til Melk & Honning nå at designet de har kjøpt inn tidligere fra merket er med et helt annet uttrykk.
– Det er med det mer velkjente Oleana-uttrykket signert Solveig Hisdal. Plutselig kommer de nå med et nytt uttrykk, et taktskifte, sier Nordgård og fortsetter;
– Oleana er en av de få som holder stand. De har fremdeles produksjonen sin lokalt i Norge, de bruker forsvarlige råmaterialer som eksempel ull og lin. Nasjonalmuseet har ansvar for å samle, dokumentere og formidle. Så det er naturlig at vi tar de inn.

– Har ikke gått så stille i dørene
Familiebedriften som designer og produserer strikkeplagg på fabrikken i Ytre Arna på Vestlandet, har holdt på siden 1992.
I fjor ansatte Oleana Matilda Norberg som ny sjefsdesigner. Hun har en mastergrad i Knitwear Design fra Royal College of Art i London, og kom fra jobben som ansvarlig for strikk hos den danske motefavoritten Henrik Vibskov. Nå har hun pustet nytt liv i det tradisjonsrike norske motemerket.
Under sesongens Oslo Runway, og den første digitale utgaven av den norske moteuken, viste Oleana for første gang.
– Vi prøver jo å lage veldig bra ting. Vi håper at vi kan fortsette å appellere. Nå har vi gått igjennom et generasjonsskifte, og vi har nok ikke gått så stille i dørene. Det er mange som syntes det skiftet vi har gjort har vært veldig modig. Folk både savner det gamle og elsker det nye, sier Fuglerud.
Hun forteller at de to plaggene som nå er kjøpt inn har vært sentrale rent visuelt i den første nye kolleksjonen til Norberg.
– Plaggene representerer også vårt samarbeid med andre norske produsenter, hvor alle parter, både Røros Tweed, Rauma og Krivi Vev har strukket seg langt for å lage noe unikt.
Les også: Kunstner, modell og influencer Inti Wang (20) åpner nye Nasjonalmuseet