Oleana SS20. Foto: Oleana

Norsk familiedrevet klesmerke i koronakarantene: – Mister 80 prosent av inntektene våre

Bekreftet smittet – nå legger de midlertidig om driften.

Koronaviruset påvirker en hel verden. Her hjemme har pandemien gitt oss en helt ny hverdag. Mens blant annet butikker, restauranter og utesteder har måttet stenge dørene, har andre sett seg tvunget til å omstille seg.

Deriblant den norske familiebedriften Oleana, som designer og produserer strikkeplagg på fabrikken i Ytre Arna på Vestlandet. Familien sitter nå i hjemmekarantene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Stopper opp

Merket drives av Gerda Sørhus Fuglerud og mannen Steffen Fuglerud. Steffen har fått påvist koronaviruset, mens Gerda og barna deres trolig også er smittet.

Som en liten, lokal familiedrevet bedrift med 65 prosent av de ansatte nå permittert, legger de ikke skjul på at de er svært sårbare.

– En stor del av omsetningen vår er retail, og vårt estimat er at vi nå mister 80 prosent av inntektene våre. Når butikkene stenger, så stopper det opp. Hvordan krisen påvirker økonomien vår kommer helt an på hvor lenge dette varer, sier Steffen Fuglerud til Melk & Honning.

Han forteller at merket på denne tiden av året er avhengig av eksport til land som Tyskland, USA, Japan og Sveits.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Der er butikkene nå stengt til midten av april, så vi vet hva som vil skje der den neste måneden. Her hjemme har det vært mer diffust om man skal stenge butikker eller ikke, selv om mange har valgt å stenge.

Oleana i koronakarantene
Steffen Fuglerud og Gerda Sørhus Fuglerud. Foto: Silje Bryn Knutsen

Hvor lenge kan dere holde på slik?

– Det er et godt spørsmål. Vi ser at nettbutikken vår øker litt, men å holde hjulene i gang med 20 prosent av inntektene, går jo ikke lenge, sier Gerda Sørhus Fuglerud.

– Dramatisk

Hun forteller at de forsøker å kutte kostnader slik som husleie, og at de er blitt nødt til å permittere 65 prosent av de ansatte.

– Det føles dramatisk å ta en slik avgjørelse, men når markedet stuper, måtte vi gjøre det fort. Vi tør ikke å produsere varer til lager slik situasjonen er nå. Vi har også fem butikker hvor vi har permittert og stengt midlertidig.

– Som familiebedrift hvor vi er vant til å være fysiske på fabrikken hver eneste dag og har veldig tett kontakt med alle som jobber i Oleana, er det fryktelig vanskelig å permittere folk mens man selv sitter helt utenfor, isolert. Vi har vært mye på telefon og prøvd å holde kontakt med de ansatte så de ikke skal føle seg utrygge oppi dette. Man må lede så godt man kan uten å være på plass fysisk, sier hun.

Steffen har hatt ganske milde symptomer på Covid-19, og har derfor vært i stand til å jobbe hjemmefra.

Nå har ekteparet vært hjemme i 16 dager med to barn på fire og seks år. Det er en utfordring i seg selv.

– Det er nok mange naboer og folk rundt oss som ler litt nå. For vi er jo vant til å jobbe sammen, i motsetning til mange familier som nå er sammen slik for første gang og skal få en logistikk- og arbeidskabal til å gå opp.

Foto: Oleana

– Hjulene går rundt selv om vi to ikke er tilstede

– Nå handler det om å prøve og finne en balansegang mellom å ta vare på fabrikken, businessen og familien. Vi sitter mye rundt kjøkkenbordet og forsøker å tenke muligheter og hva vi skal sitte igjen med etter denne krisen – hva skjer etterpå?

Helt avhengige av å midlertidig legge om bedriften, fokuserer Oleana nå mer på produktutvikling og design, enn produksjon.

– Vi er heldige at alle nøkkelpersoner i bedriften vår er friske, slik som designer, konstruktør, programmerer og skredder. De kan jobbe selv om produksjonen står stille. Også all kunde- og leverandørkontakt går an å gjøre hjemmefra. Vi ser at hjulene går rundt selv om vi to ikke er tilstede.

– Håndverket er inne i en ny storhetstid nå. De som kan et fag holder bedriften i gang. Siden hele den ordinære produksjonen vår har stoppet opp, gir det muligheter til å jobbe med produktutvikling, men liten grad av produksjon. Sjefsdesigneren vår er i full gang med utvikling av videre produkter og nye kolleksjoner.

Ekteparet forteller at de har en stor fordel midt oppi det hele ved å være en familiebedrift som produserer lokalt.

– Dersom markedet er tilbake i morgen, kan vi snu oss kjapt rundt og sette i gang med produksjonen igjen. Vi har hørt med andre aktører som sitter på mye produksjon der hele verdikjeden er delt opp i hele verden, som nå står uten leveringer. For eksempel med last som står fast i Kina. De har mistet helt kontrollen. Det er for oss et kjempeprivilegium å ha hele verdikjeden i hus.

Fabrikken i Ytre Arna. Foto: Oleana

– Ekstra viktig at befolkningen verner om de lokale merkevarene

Til tross for at fremtiden er usikker, prøver de to å tenke positivt. De er spente på hva som vil skje med forbrukerne etter en krise som denne.

– Vi lever godt av forbrukere som er bevisste og kjøper lokalt og bærekraftig. Vi håper det vil få en oppsving – at folk tenker seg om før de kjøper billig og heller går for god design og kvalitet som varer.

– Nå er det ekstra viktig at befolkningen verner om de lokale merkevarene. Samtidig vet vi at folk ikke kjøper av moralske grunner, og vi er nødt til å lage produkter som folk faktisk vil ha.

Et lyspunkt i det hele er at Oleana nesten har doblet nettsalget sitt denne måneden, sammenlignet med året før.

– En yngre og mer motebevisst generasjon er på vei inn

Og det lille, familiedrevne selskapet er i full gang med å fornye seg.

I fjor ansatte Oleana Mathilde Norberg som ny sjefsdesigner. Hun kommer fra jobben som ansvarlig for strikk hos Henrik Vibskov, og har pustet nytt liv inn i merket som har holdt på siden 1992.

Oleana SS20. Foto: Oleana

– Å få en slik sjefsdesigner med på laget er en kjempemulighet. Vi prøver å sette designeren høyest i hierarkiet i bedriften vår. Når vi får inn en designer som er såpass mer på mote enn vi har vært tidligere, så gjør det noe med profilen vår. En yngre og mer motebevisst generasjon er på vei inn i Oleana, sier Gerda Sørhus Fuglerud.

– Vi prøver å balansere dette både med å ta vare på tradisjonen vår, fornye uttrykket vårt og lokal produksjon. Da er det gode forutsetninger for å lykkes. Spesielt nå når en allerede ganske så tøff retailbransje får koronaviruset på toppen, så må det jobbes hardt.

Les også: Oslo-butikk: – Vær så snill å stenge nå!