Bilde via ESP

– Det å oppleve dette så tidlig i min karriere, gjør at jeg føler meg veldig ydmyk

Elisabeth Stray Pedersens kåper er blitt er favoritt blant influencere og modeller. Nå kjøpes merket hennes inn til Nasjonalmuseets permanente samling.

Norges nye storstue for kunst åpner dørene på Aker Brygge i 2021. Nasjonalmuseet skal forene både eldre og moderne kunst, samtidskunst, arkitektur og design på 10 000 kvadratmeter, og blir dermed også Nordens største kunstmuseum.

I mars fikk Melk & Honning være med inn bak kulissene i Nasjonalmuseets eget kunstmagasin. På det tidspunktet var det kjent at de norske designerne Admir Batlak, Edda Gimnes og Ramona Salo Myrseth var blitt kjøpt inn av museet. Plagg fra deres kolleksjoner ville dermed være en del av en permanent utstilling med norsk samtidsmote.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere i dag, onsdag, slapp nyheten om at Elisabeth Stray Pedersens merke ESP også er blitt plukket ut.

Les også: Nasjonalmuseet kjøper inn Edda Gimnes

Elisabeth Stray Pedersen produserer ulldesign i Oslo
Elisabeth Stray Pedersen. Foto: Andris Søndrol Visdal

Holdt supermodell varm

– En av kuratorene ved Nasjonalmuseet ringte meg før sommeren og sa hun ønsket å legge frem et forslag (om å kjøpe inn ESP) for utvalget som bestemmer hvem som skal tas inn. Så jeg har visst om dette i vel en måned, forteller Stray Pedersen til Melk.

Nye forslag om hva man skal kjøpe inn av norsk mote begrunnes skriftlig, før det deretter går videre til en innkjøpskomité som drøfter det og stemmer for eller imot. Det er altså litt av en prosess før man kjøpes inn av museet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Plagget de har kjøpt inn til utstillingen er Heia Longcoat – en av de første Stray Pedersen designet til sitt eget merke i 2015.

– Den ble presentert første gang på en messe i København i 2015, og så på debutvisningen til ESP under Oslo Runway i Operaen i 2016.

Året etter laget de en oversized versjon i Off-white som ble plukket opp av stylisten til Gigi Hadid, og som supermodellen brukte ved flere anledninger.

– Akkurat det er også nevnt i museets begrunnelse. Annet enn det valgte de kåpen på grunn av historien bak, nemlig at den er basert på et plagg i designarkivet til Unn Søiland Dale, som er tidligere grunnlegger av Lilunn. Det er syfabrikken jeg nå eier og driver i Oslo, der ESP produseres.

– De likte at den er laget i Norge, av norske råvarer, samt den internasjonale appellen den har fått. Den har også vært populær på det japanske markedet siden starten.

Kåpene til Stray Pedersen er sett på en rekke influencere nasjonalt og internasjonalt, blant annet Katarina Petrovic (@katarinapetrovic), Sophia Roe (@sophiaroe), Pia Tjelta (@piatjelta) og Vanessa Fusch (@vanessafusch)

Uutforsket rom for verdiskapning innen mote i Norge

Ifølge Stray Pedersen er dette en stor anerkjennelse å få, både til seg selv, alle kollegaene og samarbeidspartnerne hun har hatt de siste årene.

– Vi har jobbet med å vise design som verdiskapning for utvikling av en lokal verdikjede i Norge.

– Det å oppleve dette så tidlig i min karriere, gjør at jeg føler meg veldig ydmyk. Det gir meg motivasjon til å stå på videre.

Hun mener det er et uutforsket rom for verdiskapning innen moteindustrien i Norge. I tillegg påpeker hun at vi har en rik historie når det kommer til tekstil og konfeksjon som vi bør ta vare på.

– Alt handler om hvilke briller man velger å ta på seg. Det er min motivasjon som designer å vise noen av de mulighetene. 

I disse dager er hun i ferd med å levere høstkolleksjonen sin til et knippe utvalgte butikker i Norge og Japan, i tillegg til å fokusere på mer og mer direktesalg via egne kanaler på nett og pop-ups.

– Vi planlegger i den forbindelse å ha en presentasjon for å vise inneværende kolleksjon før høsten setter inn. Stay tuned!

Les også: Norske Elise By Olsen realiserer sitt ultimate drømmeprosjekt