Knivingen mellom det italienske motehuset og Balenciaga fortsetter.
Søkemotoren Lyst måler hvert kvartal de hotteste motemerkene og produktene i verden. Målingen baserer seg blant annet på Google-søk.
De siste par årene har det vært to stykker som har kjempet i toppen, nemlig Gucci og Balenciaga.
Da Alessandro Michele kom inn og ga Gucci en fullstendig oppfriskning i 2015, økte det erkeitalienske merket kraftig i popularitet. Motefolket lovpriste det retroinspirerte uttrykket og ga han kred for å blåse nytt liv inn i et motehus som hadde mistet appell. Siden da har motehuset blitt et av verdens mest omtalte og etterspurte merker.
Men det er selvfølgelig ikke det eneste merket som har fått en såkalt revamp de siste årene. Demna Gvasalia tok over tøylene hos Balenciaga samme år som Michele suste inn hos Gucci. Til da hadde han fått mye oppmerksomhet for alle anti-fashion-krumspring han hadde gjort med merket sitt Vetements.
Georgieren bragte den samme spiriten inn hos det franske motehuset. Han har blant annet overrasket med å kopiere IKEA sitt billignett, relansere couture for første gang siden 1968 og gjort visninger i apokalyptiske eller snørike miljøer. For ikke å snakke om alle de ekstremt hypede produktene Gvasalia har stått bak, blant annet overdimensjonerte jakker, skjerf og solbriller, samt åletrange draker.
Sistnevnte er mye av grunnen til at merket har fått Kim Kardashian på kroken som en av merkets største fans.
De siste ni månedene har Balenciaga kapret førsteplassen i Lyst sin kåring, men nå har det endret seg.
Gucci går nemlig forbi det franske motehuset og er nå verdens mest populære merke.
Kolleksjonen med Harry Styles og samarbeidet med Adidas nevnes som hovedgrunner til akkurat dette.
Ifølge Lyst økte antall søk etter Gucci med nesten 300 prosent de første 48 timene etter at Gucci x Adidas ble sluppet. Dette viser at samarbeidskolleksjoner fremdeles har en voldsom effekt – og på ingen måte er like passé som enkelte påstår.
Å ha motevisninger på helt spesielle steder er også lønnsomt.
– Flere har stilt seg spørrende til det etiske rundt det å fly inn gjester langveisfra, for å se en visning som bare varer noen minutter. Men et show med en spektakulær ‘wow’-location sikrer at de inviterte skaper og deler mest mulig innhold. Dette kvartalet har bevist hvordan det er utrolig verdifullt for et merke å skape den typen øyeblikk IRL, skriver Lyst.
På tredjeplass på lista finner man forøvrig Prada. Så følger Valentino, Louis Vuitton, Dior, Miu Miu, Fendi, Diesel og Burberry.
Les også: Kate Moss åpner opp om «forferdelig hendelse» på shoot som 15-åring