Balenciaga-designeren om hvorfor han lagde «Ikea-veska» til 20 000 kroner

– Jeg er ikke en del av «ugly fashion». Jeg har aldri likt stygge ting.

Vetements-designer Demna Gvasalia tok i 2015 over stafettpinnen hos Balenciaga etter Alexander Wang, noe som i ble møtt med hoderisting blant de mest ihuga fansene.

Med Gvasalia på topp var mange redde for at Balenciaga skulle bli Vetements 2.0; Et merke som speeder fremover fra hype til hype, der fallhøyden blir stor dersom hypen uteblir.

Les også: Balenciaga saksøkes av det amerikanske svaret på Wunderbaum

For sin aller første kolleksjon for merket, som ble vist frem våren 2017, mottok Gvasalia både ris og ros, men i det store og det hele hadde han maktet å overbevise skeptikerne.

Siden da har Balenciaga blitt et av verdens kanskje mest relevante og populære merker.

Men som noen fryktet, og andre forventet, har den georgiske designeren satset mye på å skape hypede, iøyenfallende accessoirer for det spansk-franske motehuset. De mest omtalte er bagen han lanserte i 2017 som minner om den blå handleposen fra Ikea og de klumpete Triple S-sneakersene som har gått som en farsott blant Instagram-influencers.

Nå forteller den kontroversielle sjefsdesigneren endelig om bakgrunnen for produktene som ble en snakkis i moteverden.

Denne Balenciaga-veska mente mange lignet på Ikeas Frakta-bag
Balenciaga-vesken minner mange om Ikeas blå handleposer

I et intervju med motenettstedet WWD forteller Gvasalia at han har hatt Marcel Duchamp i tankene når han har jobbet med kolleksjonene. Med sin kritiske tilnærming til det tradisjonelle synet på hva som var kunst i kunstverdenen, ble Duchamp spesielt kjent for sin tro på at «et ordinert objekt kunne få status som kunstverk ene og alene fordi kunstneren hadde valgt det ut». Et eksempel på dette er kunstverket hans «fontenen», som bare var et pissoar satt på en pidestall.

Linken mellom Gvasalia og Duchamp er altså tanken om at tilsynelatende hverdagslige eller allerede eksisterende produkter kan få en opphøyd status dersom de blir valgt ut av en kyndig person og plassert i riktig kontekst.

– Ikea-bagen er et perfekt eksempel på en readymade

Når det kommer til den blå bagen som kan minne om den blå handleposen fra Ikea hadde det også en mer konkret bakgrunn, forteller Gvasalia. Som motedesignstudent ved universitetet i Antwerpen brukte han og hans medstudenter gjerne Ikea Frakta-bagen for å bære blant annet materialer. 

– Den er et perfekt eksempel på en ready made, samtidig som det ligger litt mer i det, forteller Gvasalia om Balenciaga-versjonen.

– Vi endret logoen og laget den på utsøkt vis i fra ekte skinn, og det er derfor den koster så mye mer enn originalen.

Triple S Sneakers fra Balenciaga – Bilde: Balenciaga

Når det gjelder de hypede Triple S-joggeskoene var intensjonen aldri å lage «stygge joggesko» – slik mange har kalt de.

– Oppgaven var å skape gode joggesko, og handlet ikke om en gimmick eller å spille på hva som var stygt eller ikke innen skodesign.

Gvasalia selv foretrekker sko som er større proporsjonert som både er mer stabilt og maskulint.

– Jeg er ikke en del av «ugly fashion». Jeg har aldri likt stygge ting, konkluderer han.

Hovedbilde via Getty Images

Les også: Derfor snakker «alle» om denne Balenciaga-kampanjen