Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto: Balenciagas kampanje for våren 2022

Balenciaga topper listen over verdens mest populære merker

Det motehuset flest Googler.

Demna Gvasalia har de siste sju årene vist seg å være kongen av å gjøre ting hipt. Fra å grunnlegge Vetements og sørge for at det ble merket på alles lepper, til å gå inn som kreativ leder hos Balenciaga.

Siden georgierens inntok har det franske motehuset nådd helt nye høyder. Motevisningene har vært dommedagsaktige, han har castet helt særegne modeller (blant dem et par nordmenn) og laget kolleksjoner som har blitt superhypet.

Dette har selvfølgelig gitt merket voldsomt mye oppmerksomhet, i tillegg til å ha båret frukter salgsmessig.

Nå topper Balenciaga listen over verdens mest populære merker – igjen.

Det er søkemotoren Lyst som hvert kvartal kårer verdens mest populære merker. Målingen baserer seg både på shoppingvaner og Google-søk.

I et par år var det Gucci under Alessandro Michele som gang på gang toppet lista. Men i høst klarte Balenciaga endelig å kapre førsteplassen fra det erkeitalienske motehuset og har siden beholdt posisjonen gjennom tre kvartaler. Nå ser de en økning i etterspørsel på over 100 prosent.

Lyst nevner Kim Kardashian iført en bodysuit med Balenciaga-tape som ett av de virale øyeblikkene som sikret dem topplasseringen. Superstjerna var også i en kampanje for motehuset.

Stuntet med å vise sin nyeste kolleksjon med modeller som gikk tynnkledde i falsk snøføyke i Paris, ser også ut til å ha vært en genistrek.

På resten av topp ti-lista finner vi Gucci, Louis Vuitton, Prada, Valentino, Dior, Moncler, Bottega Veneta, Fendi og Miu Miu.

Lyst har også laget en oversikt over produktene flest søker etter nå. Der finner man blant annet Miu Miu sitt miniskjørt, Ugg sine klassiske lave brune boots og Acne Studios checked scarf.

Les også
Norsk merke utsolgt på to timer: - Kvalitet fremfor kvantitet

Les også: Har vi glemt #MeToo i motebransjen allerede?pe’ med kultregissør Harmony Korine

Siste saker

Mest lest nå
Les mer