Virusfrykt kaster skygge over Paris Fashion Week

Moteuken i Paris går foreløpig som vanlig til tross for virusfrykt. Foto: Jerome Gilles/NurPhoto via Getty Images

Virusfrykten kaster en skygge over Paris Fashion Week

Deler ut ansiktsmasker og håndsprit.

I skrivende stund er over 2700 mennesker døde og over 8400 smittet av COVID-19, bedre kjent som koronaviruset. Verdens helseorganisasjon WHO har for lengst erklært global folkehelsekrise, og viruset sprer seg til stadig flere land.

Også motebransjen har fått kjenne på virusfrykten med stengte butikker og tomme gater, og designere og motehus har lenge varslet om at dette vil ramme salget negativt, og mest sannsynlig også forsinke produksjonen av kolleksjoner.

De store internasjonale moteukene har mer eller mindre gått sin vante gang, selv om de kinesiske innkjøperne, presse og influencere har glimret med sitt fravær.

Beijing Fashion Week er avlyst, mens moteuken i Shanghai som skulle gå av stabelen 26. mars er utsatt på ubestemt tid. Tirsdag ble også Seoul Fashion Week avlyst grunnet virusfrykten.

I Milano valgte Giorgio Armani å vise sin nyeste kolleksjon via livestream uten publikum.

Nå har motebransjen vendt nesen mot Paris og det som av mange omtales som den aller viktigste moteuken. Foreløpig synes alt å gå etter planen, men virusfrykten kaster likevel en skygge over Paris Fashion Week.

For mens Italia etter Kina og Sør-Korea er det landet der koronaviruset har rammet hardest, er det business-as-usal i Paris. Enn så lenge.

Virusfrykten sprer seg i motebransjen
Coronaviruset er nådd Milano. Foto: Emanuele Cremaschi/Getty Images

Paris Fashion Week som normalt

Til Business of Fashion sier en representant for den franske luksusgruppen Kering, som har merker som Saint Laurent, Balenciaga og Alexander McQueen i stallen, som alle står på programmet under Paris Fashion Week, at deres merker viser som planlagt. Det samme gjør representanter for en rekke andre merker med planlagte visninger under sesongens franske moteuke.

Men flere tar forholdsregler, blant annet ved å dele ut ansiktsmasker og håndsprit både til gjester og modeller.

Pascal Morand, konsernsjef ved Fédération de la haute couture et de la Mode sier til Business of Fashion at de følger anbefalingene til de franske helsemyndighetene og deler denne infoen med merkene fortløpende.

– Vi vil fortsette å overvåke situasjonen nøye ettersom moteuken skrider frem, forsikrer han.

Les også: Motemagasinets video går viralt på nettet – se hvorfor