– Lett å få en Gucci-vibe av denne kolleksjonen.
Hadde H&M noen som helt anelse om hvor populære designersamarbeidene skulle bli, da de i 2004 lanserte sin første kolleksjon i samarbeid med selveste Karl Lagerfeld?
I årene som fulgte kom designerkolleksjonene som perler på en snor. Det hele toppet seg i 2019, da den svenske fast fashion-giganten samarbeidet med couturekongen Giambattista Valli. Da Melk & Honning var tilstede under lanseringen, ble plaggene revet bort fra stativene på sekunder.
Kun et halvår senere slo koronapandemien til og stengte ned samfunnet. Derfor spurte Melk & Honning i 2020 hva som ville skje med H&M sitt designsamarbeid. Kleskjeden satset det året heller på flere mindre gjestesamarbeid, blant annet med dette britiske kjendismerket.
I fjor var designsamarbeidene av et større kaliber imidlertid tilbake, den gang med denne irske it-designeren.
H&M sparer ikke på kruttet i år heller, og har denne gangen teamet opp med 100(!) år gamle Iris Apfel.
Den New York-baserte sosietetskvinnen, modellen og tidligere businesskvinnen gjorde karriere på 50-tallet og utover med interiørselskapet sitt, Old World Weavers. Sammen med ektemannen og businesspartneren sin, Carl Apfel, reiste hun verden rundt og samlet inn tekstiler og interiørgjenstander, ifølge L’Officiel.
100-åringen er kanskje mest kjent for sin eksentriske og maksimalistiske klesstil – og de ugle-aktige brillene sine.
Iris Apfel likte interiør så godt, at hun pusset opp Det hvite hus i Washington D.C under hele ni ulike presidenter. I 2019 signerte hun modellkontrakt med modellbyrået IMG. Og i forbindelse med 100-årsdagen sin i august 2021, annonserte Apfel at hun i samarbeid med H&M skulle designe en kleskolleksjon.
Torsdag denne uken slippes Iris Apfel x H&M.
Melk & Honning spurte mote-Norge om hva de mener om det nyeste designsamarbeidet mellom H&M og Iris Apfel.
Ida Elise Eide Einarsdottir: – Lett å få en Gucci-vibe av denne kolleksjonen
– Collab-toget ruller videre. Nå er jo ikke det noe H&M er fremmed for, de skapte jo mer eller mindre konseptet med sine designersamarbeid. Denne gangen er det med 100 år gamle Iris Apfel, et moteikon – utvilsomt, men hun er nok ukjent for mange, sier Ida Elise Eide Einarsdóttir, moteredaktør i KK.
– Det viser et slags mangfold, da – at kleskjeden samarbeider med en 100-åring. Nå er det jo ikke en hvilken som helst 100-åring, men en som vil gå ned i motehistorien. Timingen er også god: Etter to år på hjemmekontor er vi klare for fest og moro – selv i en verden i krise.
Hun mener Apfels eklektiske, fargerike og lekne stil er kanskje akkurat det vi trenger nå.
– Sånn sett treffer den midt i hjertet av trendbildet i en moteverden preget av nettopp optimisme og fremtidstro. Det kan kanskje virke rart i det klimaet som er nå, men igjen; Kanskje er det nettopp det vi trenger.
– Det er lett å få en Gucci-vibe av denne kolleksjonen. Det har jo vist seg å være en suksessoppskrift, men virker samtidig litt passe på en måte.
Hun synes personlig ikke kolleksjonen er «helt hennes greie», men liker at den er leken.
– Unik vet jeg ikke. Men fargerik, absolutt. Jeg tror det er det mange ser etter akkurat nå, når alt annet virker så håpløst. Også inneholder den mange trendpieces som er særs aktuelle denne sesongen slik som settet, miniskjørtet og en håndfull kjoler som helt sikkert vil dukke opp i noen bryllup denne sommeren – ikke minst skjørtet og den matchende blusen med blomsterprint.
– Jeg kan se for meg at influencerne kommer til å fronte denne kolleksjonen hardt, men at den blir revet bort fra butikkhyllene, det tror jeg ikke.
Er det noe du skal sikre deg fra samarbeidet?
– Jeg synes stylingen på kampanjebildene er ganske kul med et visst mangfold blant modellene. Nå har jeg ikke sett selve kolleksjonen irl enda, men basert på pressematerialet er nok det grønne miniskjørtet med matchende jakke min favoritt. Samt kanskje den lilla tylljakken og den sorte kimono-inspirerte kjolen.
Elise Alexandra Gulbrandsen: – Typiske klær jeg tenker at man ikke vil få brukt særlig mye
– Iris Apfel er både et spennende moteikon og navn å samarbeide med. Dette er en kvinne med særegen stil, og klær og smykker i god kvalitet, som vil vare over flere år, sier Elise Alexandra Gulbrandsen, journalist i MinMote.
– De runde brillene er Apfels signatur, men jeg har ikke sansen for brille-printet. Jeg tror også flere av disse plaggene vil egne seg bedre på fotoshoot, enn på kvinnen i gata.
Hun kommer ikke til å kjøpe noe fra kolleksjonen, forteller hun.
– Dette er typiske klær jeg tenker at man ikke vil få brukt særlig mye. Ettersom de er såpass spesielle, bør man være helt sikker før man shopper.
– At klærne i hovedsak er laget i polyester gjør heller ikke saken bedre for meg og min garderobe.
Pia Henriksen: Takk, Iris
Hva tenker du om Iris Apfel x H&M?
– JA! Tenker jeg. Hun er ikke et brand, men en ekte person, som har funnet opp seg selv – det liker jeg. Og, at hun er en som bruker klær til å leke og utforske. Og nå er alderen hennes som et eget plagg å regne, som sammen med de fantastiske fargekombinasjonen blir en vulkan av energi som smitter. At dette er en måte å være gammel på. Takk, Iris, sier moteteoretiker Pia Henriksen.
Hun liker fargesammensetningen best ved det nye designsamarbeidet.
– Faktisk er det ingenting ved denne kolleksjonen jeg ikke liker. Rett og slett. Men å pull it off som Iris – det vet jeg ikke om alle kan eller føler for.
– Men et plagg her og et plagg der – det er kanskje det som vil gjøre dem mest synlig. Når man ikke er Irisk Apfel selv.
På spørsmål om hva hun kunne tenke seg å sikre seg fra kolleksjonen, er svaret enkelt.
– Jeg vil absolutt ha den lyselilla jakken i tyll, og bruke den hver dag. Hva må jeg gjøre for å få til det – sove ute?
Kine B. Hartz: –
– Denne kolleksjonen oser livsglede og er en fargefest fra verdens kuleste 100-åring – som det er umulig å ikke like. At H&M velger å hylle Iris Apfel med dette samarbeidet synes jeg er helt på sin plass, sier Kine B. Hartz, sjefredaktør i Costume.
– Ingen har vært mer toneangivende i å vise at mote er noe du kan bruke til å uttrykke deg, uansett hvor gammel du er.
Hun liker at kolleksjonen minner oss på at mote skal være noe som føles befriende og gøy.
– Kolleksjonen har en sterk Apfel-signatur, men føles også relevant og helt i tråd med den nye optimismen som herjer på catwalken. Etter en lang pandemi er det farger og dette bekymringsløse uttrykket vi trekkes mot nå.
– Jeg har veldig lyst på den lilla kreasjonen av en jakke til en morsom sommerfest. Den ville også være perfekt på Costume Awards 2022.
Les også: Tør du hive deg på denne stjernegodkjente trenden?