Er dette årets gjestedesignersamarbeid?
Til tross for korona, eller kanskje nettopp på grunn av den globale krisen, virker det som om H&M gunner på med samarbeidskolleksjoner dette året.
Tidligere i høst ble det klart at den svenske klesgiganten nå teamer opp med et legendarisk streetwear-merke, og også et italiensk familiedrevet motehus. Det kommer i tillegg til fast fashion-kjedens egne faste spesialkolleksjoner, slik som H&M Studio.
Nå er turen kommet til det britiske kultmerket The Vampire’s Wife.
Kjendisfavoritt
Melk & Honning har tidligere omtalt merket, med den britiske designeren og modellen Susie Cave (ja, kona til prince of darkness Nick Cave) i spissen, særlig kjent for sine iøyenfallende kjoler og meget imponerende kjendiskundeliste. Tidligere supermodell Kate Moss er blant kjendisene som har trykket merket til sitt bryst.
Nå skal kjolene gå mainstream med hjelp fra den svenske klesgiganten.
– Mange storheter har vært før meg. Karl Lagefeld og Versace. Men det var tanken på at kjolene mine kan bli tilgjengelige for alle som var så spennende, sier Susie Cave til Vogue som først omtalte saken.
Smykker fra Nick Cave
Vogue mener samarbeidet er årets «mest romantiske». Selv beskriver den svenske klesgiganten det som «modig» og «feminint». Blant nøkkelplaggene i kolleksjonen er en minikjole i blonde med statement-skuldre, en minikjole i fløyel med pussy-bow og en blondecape. Alle plaggene er laget i mer bærekraftige materialer slik som resirkulert nylon og resirkulert polyester.
Susie Cave forteller til Vogue at hun jobbet tett (og korona-vennlig) med det svenske teamet via Zoom.
– H&M gikk langt for å fange essensen av hva The Vampire’s Wife er, og realiserte mine drømmer etter mine eksakte spesifikasjoner. Å designe en kjole hos The Vampire’s Wife og få den helt til målstreken er utrolig vanskelig, mirakuløst egentlig, ettersom vi er et lite selskap. H&M er usedvanlig mektige i så måte.
I kolleksjonen er også en rekke smykker som eksempelvis charm-halskjeder og -armbånd og ear cuffs med øyne, skyer og selvsagt vampyrtenner – alle designet av Nick Cave.
– Nick satt seg ned en morgen og designet alt selv. Han elsker å jobbe med ting han ikke vet noe om. Det ser han på som en fordel, forteller Cave til Vogue.
Ansikt utad for samarbeidet er blant andre Greta Bellamacina, Eva Apio og Samantha Snow.
Årets gjestedesignersamarbeid?
Men er det dette som er det årlige gjestedesignersamarbeidet som ble koronautsatt?
Det hele har nemlig gått litt under radaren…
Melk & Honning spurte i august hva som egentlig skjer med årets gjestedesignersamarbeid, men uten å få noe særlig svar.
Gjestedesigneren slippes vanligvis på vårparten, men i år var det naturlig nok stille på grunn av korona som har stukket kjepper i hjulene for en hel moteverden.
Etter 15 år med gjestedesignere var det nå korona-stopp for gullrekka?
«Vi ønsker alltid å overraske våre fashion-entusiaster med spennende mote og inspirerende kolleksjoner. Vi gleder oss til å avsløre mer litt senere», var svaret vi fikk tilsendt på mail fra H&M da. Siden har det vært stille. Helt til samarbeidet med The Vampire’s Wife plutselig dukket opp i Vogue for et par dager siden.
Da Melk kontakter H&M Norge mandag og spør om de kan bekrefte eller avkrefte at dette er årets gjestedesignersamarbeid får vi følgende svar:
«Dette er et av mange spennende samarbeid vi gjør. Når det gjelder gjestedesignersamarbeidet, så gleder vi oss til å avsløre mer senere. Vi jobber alltid for å overraske kundene våre med spennende mote og inspirerende kolleksjoner».
Så nei, det er altså «bare» nok en samarbeidskolleksjon.
The Vampire’s Wife X H&M er i tilgjengelig i utvalgte butikker og online fra 22. oktober.