Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Mote-Norge triller terningkast over Giambattista Valli x H&M
Giambattista Valli x H&M. Foto: Kyle Weeks

Dette mener mote-Norge om Giambattista Valli x H&M-kolleksjonen

– Jeg er oppriktig bekymret for lommeboken min!

Forventingene var skyhøye da det i vår ble klart at årets gjestedesigner for H&M er italienske Giambattista Valli. Den Paris-baserte couture-designeren er kjent for sine romantiske kjoledrømmer.

Det er første gangen kleskjeden samarbeider med en haute couture-designer. Noe som selvfølgelig fikk ekspertene til å lure på om det i det hele tatt er mulig å lage rimelig couture i materialer som passer til fast fashion-segmentet.

Vi spurte fire norske redaktører om hva de synes om resultatet.

Les også: Her er hele Giambattista Valli x H&M-kolleksjonen

– Små mesterverk

Kine B. Hartz i Costume
Kine B. Hartz.

– Jeg elsker hvordan kolleksjonen er tro mot Giambattista Vallis univers – hvor alt er storslått, lekent og veldig, veldig vakkert. At denne type kreasjoner nå gjøres tilgjengelig for mange er utrolig kult, sier Kine B. Hartz, sjefsredaktør i Costume til Melk & Honning.

– For meg er høydepunktene kjolene hvor han ikke har holdt igjen på noe, men tvert imot brukt virkemidler vanligvis forbeholdt haute couture-verden. Disse kjolene er små mesterverk enhver kvinne vil føle seg fantastisk i.

Hun synes kolleksjonen svarer til forventningene i den forstand at de tilfører garderoben en helt egen type glamour.

– Jeg positivt overrasket over hvor mye va va voom du faktisk får for så gunstige priser. Dette er en unik mulighet til å oppleve snitt og håndverk fra en av våre store motemestere.

– Blir nok en høydare på mange julebord

Ingeborg Heldal.

– Ingen som kjenner meg blir nok nevneverdig overrasket over at jeg er begeistret for akkurat denne kolleksjonen! Jeg synes den er så spektakulær som den må være – det er tross alt Giambattista Valli det er snakk om. Det er smart å gå for tyll, som ser bra ut selv om det ikke er couture, sier Ingeborg Heldal, ansvarlig redaktør i KK.

– Elementer som logo-strømper og hoodies blir også garantert bestselgere. Den røde kjolen er den som står mest ut i kolleksjonen. Den kommer til å bli revet ut av butikkene og blir nok en høydare på mange julebord. Personlig liker jeg best den langermede hvite kjolen med grønne blader og rosa og lilla blomster. Det er ikke overraskende kjolene som er stjernene i kolleksjonen – og det er mange av dem!

Hun synes kjolene ser ut som de er fine for mange ulike kropper og fasonger, noe hun liker veldig godt. Ellers stikker smykkene med lepper og de store logoøredobbene seg ut.

Hva kunne vært gjort annerledes?

– Kolleksjonen er veldig stor og nesten litt vanskelig å få oversikt over. Jeg tror også noen av herreplaggene blir litt spesielle for et ganske konservativt norsk marked.

– Til tross for størrelsen på kolleksjonen, ELSKER jeg den. Det er et av de fineste designersamarbeidene H&M har gjort noensinne synes jeg, og jeg er oppriktig bekymret for lommeboken min!

– Sett og fort glemt

Elise Alexandra Gulbrandsen i MinMote
Elise Alexandra Gulbrandsen.

– Vi er nødt til å bruke klærne våre mer. Det synes jeg virker vanskelig med mye fra denne kolleksjonen. Mange av plaggene er rett og slett lite anvendelige og lite unike. De er sett og fort glemt, sier Elise Alexandra Gulbrandsen, leder for MinMote.

– Samtidig har den også noen fine plagg som det garantert vil bli rift om. Andre ting tror jeg vil bli hengende igjen på salgsstativene i lang tid. Blondeskolettene er muligens de siste skoene i verden jeg ville ha brukt 3000 kroner på.

Hun mener at plagg som jakker og hettegensere er lett å hoppe over. Og på herresiden skal man ha ganske mye sass for å dra på med mange av disse plaggene.

– Ved å velge en couture-designer er det jo nettopp den unike følelsen man er på jakt etter. For min del er noen av kjolene og blusene høydepunktene.

Hva kunne vært gjort annerledes?

– Jeg tenker at man burde ha kjørt på med de eksklusive kjolene. Jeg synes at mye av tilbehøret er veldig lite tidløst og at mange av plaggene er lite brukbare. Kanskje man rett og slett burde ha slanket kolleksjonen litt for å satse mer på kvalitet og de gode piecesene.

Godt utført samarbeid

Petra Middelthon i Elle
Petra Middelthon. Foto: Isabel Watson.

– Kolleksjonen er utrolig vakker, spesielt kjolene. Et usedvanlig eksklusivt og gjennomført samarbeid, sier Petra Middelthon, sjefsredaktør i ELLE.

– Jeg synes de treffer utrolig godt på både det kommersielle og designerens særpreg. Dette er virkelig et spennende og godt utført samarbeid.

Også for Middelthon er kolleksjonens høydepunkt kjolene.

– Kommersialiserer couture

Ida Elise Eide Einarsdóttir.

– Jeg ble svært positivt overrasket da annonseringen av ny gjestedesigner kom tidigere i år. Dette noe helt annet enn med Moschino-sjef Jeremy Scott i fjor, sier Ida Elise Eide Einarsdóttir, redaktør i Melk & Honning.

– Gøy at H&M går for en couture-designer. Kanskje spesielt i lys av tidsånden der kvalitet går foran kvantitet, og vi blir mer opptatt av at det vi kjøper skal vare lenge. Når det er sagt er det lett å se for seg at kjolene i kolleksjonene typisk bare vil bli brukt én gang. De er jo ganske iøynefallende. Men dette handler også om muligheten for å eie en liten bit av luksuskaka som til vanlig ligger på et helt annet prispunkt.

Einarsdóttir mener kjolene spiller hovedrollen i kolleksjonen som hun omtaler som elegant – helt i tråd med designerens signatur.

– Dette er drømmekjoler som vi garantert vil få se i julebordssesongen. Jeg spår at særlig tyllkjolene vil bli revet bort og kanskje også hettegenserne. Herrekolleksjonen er jeg mer usikker på. Den tror jeg fort kan bli for spesiell og flamboyant for den norske mannen. Dessuten virker den en smule harry, hvis det er lov å si.

Hun synes koblingen mellom designet og det kommersielle er interessant. For man kan vel ikke masseprodusere couture?

– Nei, nettopp det er jo selve couturens vesen. Men på en måte er det likevel gjort her. Så langt couture lar seg kommersialisere, selvsagt. Jeg håper bare kundene kjenner sin besøkelsestid og at kolleksjonen faktisk selger. Det er jo på mange måter en liten bit designhistorie det her.

Les også: Moteprofil og «gjenbruksdronning» med norsk designsamarbeid

Siste saker

Mest lest nå
Les mer