Dolce & Gabbana er første motehus ut med å utvide størrelsene sine

Foto via Instagram: @dolcegabbana

Dolce & Gabbana er første motehus ut med å utvide størrelsene sine

Forsøker de å gjøre opp for sine kontroversielle utspill?

De siste årene har mangfold stått sterkere og sterkere i motebransjen. Motehusene har omfavnet både ulike etnisiteter, seksualiteter, aldere, imperfeksjoner, fasonger og størrelser.

Nå utvider Dolce & Gabbana som første high-end motehus sine størrelser. Med det blir det mulig å kjøpe plagg fra det italienske luksusmerket i opptil en størrelse UK 22. Det tilsvarer en norsk størrelse 50.

De utvidede størrelsene er allerede mulig å finne i merkets Pre-Fall 2019-kolleksjon. Det skriver The Independent.

– En naturlig utvikling for Dolce & Gabbana

Dolce & Gabbana utvider størrelsene sine
Dolce & Gabbana Pre-Fall 2019. Foto via The Telegraph

«Dolce & Gabbana har støttet curvy modeller i årevis. Med dette prosjektet ønsker vi å sette fokus på merkets forpliktelser til mangfold blant kvinner», sier en talsperson til The Independent og legger til;

«Å utvide størrelsene til damekolleksjonene er en naturlig utvikling for merket. Dolce & Gabbana har alltid understreket kvinnesilhuetten uavhengig av dens størrelse».

Merket har fått ros for sin inkludering av mangfold i sine motevisninger og kampanjer. Under SS19-visningen i Milano i fjor gikk en salig blanding av bestemødre, godt voksne supermodeller som Monica Bellucci, og Naomi Campbell og andre modeller med ulike hudfarger på catwalken.

Den curvy modellen og kroppspositivisten Ashley Graham har også gått flere ganger for motehuset.

Men er Dolce & Gabbana sitt siste tiltak innen mangfold bare ment som en redningsaksjon fra all kontroversen som har preget merket de siste årene?

Kritikk og skandaler

Det er knapt en underdrivelse at Dolce & Gabbana stadig har tråkket i salaten. Merket er blitt sterkt kritisert opptil flere ganger.

I november 2018 måtte luksusmerket avlyse sin planlagte visning i Shanghai– samme dag som den skulle gå av stabelen. Dette etter det mange mener var en rasistisk kampanje, med en video av en kinesisk modell som forsøker å spise italiensk med spisepinner.

Denne ble fjernet etter knapt ett døgn, men spredde seg senere på sosiale medier og satte sinnene i kok. Kunder på kinesiske sosiale medier oppfordret til boikott av merket, og postet videoer av seg selv som ødelegger, brenner og vasker toaletter med produkter signert Dolce & Gabbana.

I vinter måtte merket igjen ta til seg kritikk da de slapp en serie t-skjorter som en hyllest til det kinesiske nyttåret som i år står i grisens tegn. T-skjortene med sparegriser som holder på pengesedler og kroner ble oppfattet av kinesiske forbrukere som en fremstilling av dem som griske griser.

Stefano Gabbana, den ene halvdelen av Dolce & Gabbana, er etter hvert blitt notorisk for sine mange skandaløse og kontroversielle utsagn. Og ikke minst usportslige oppførsel på sosiale medier. I høst trollet han blant annet en av verdens største influencere, italienske Chiara Ferragni, da hun giftet seg med rap-stjernen Fedez.

Les også: Marc Jacobs lanserer nytt merke for Generasjon Z- uten å vite hva de liker