Marc Jacobs lanserer ny, rimeligere underlinje The Marc Jacobs

Foto: The Marc Jacobs av Hugo Scott via Fashionista

Lanserer nytt merke for Generasjon Z- uten å vite hva de liker

Marc Jacobs lanserer The Marc Jacobs.

Fire år etter at den populære underlinjen Marc by Marc Jacobs forsvant, lanseres nå en ny underlinje, igjen, nemlig The Marc Jacobs. Merket vil bestå av både ready-to-wear, vesker, sko, smykker og annet tilbehør.

«Vi ville gjøre noe som er annerledes fra kolleksjonene vi allerede lager. Plaggene skal kunne styles på din egen måte. Det handler mer om en personlig styling enn å ha en full catwalk-look», sier designeren ifølge Harper’s Bazaar.

Den nye underlinjen vil ifølge magasinet gjøre samarbeid med venner av designeren, deriblant regissør Sofia Coppola, The New York Magazine, Peanuts og hatteguru Stephen Jones. Kolleksjonen «M-archives» vil bestå av nytolkninger av ready-to-wear-plagg og tilbehør fra de personlige garderobene til designeren og teamet hans.

«Hva kaller du dem? Gen Z?»

Det er helt essensielt for et merke å treffe målgruppen. Den amerikanske designerens nye underlinje retter seg mot unge – uten å vite hva disse unge egentlig liker. The Marc Jacobs vil nemlig gjøre ting på sin egen måte.

«Jeg er veldig klar over hvor viktig kommunikasjon via internett og sosiale medier er, men det har aldri vært min greie. Jeg ser frem til å finne min egen måte inn i det på som føles bra og som er kreativt, men det kan ikke gå på akkord med hvem vi er og hva vi står for», fortalte Marc Jacobs nylig til nettstedet Fashionista.

Det nye merket er ironisk nok oppkalt etter nettopp Instagram-kontoen hans @themarcjacobs.

Designeren påpeker flere ganger til nettstedet at han ikke følger med på de unge og hele internett-kulturen.

«Vi kan gi dere vår versjon av en hoodie, men den kommer antakeligvis til å ha Snoopy på seg. Den kommer ikke til å si noe kult som kun er for folk som er.. Hva kaller du dem? Gen Z? Jeg aner ikke hva slags grafikk som appellerer til Gen Z».

Hovedbilde av The Marc Jacobs av Hugo Scott via Fashionista

Les også: Slik skal Kanye West hjelpe unge designere