Dolce & Gabbana får rasismekritikk for sine t-skjorter som en hyllest til det kinesiske nyttåret

Dolce & Gabbana-skandalen fortsetter

Fornærmer kineserne – igjen.

Man skulle kanskje tro at Dolce & Gabbana ville litt lavt i terrenget etter skandalen tidligere i år som ikke bare kostet det italienske motehuset deres gigantvisning i Shanghai, men også det som sannsynligvis er ganske så mye i kroner og øre i omsetning fra kinesiske kunder som nå boikotter motemerket.

Men neida. Nå får Dolce & Gabbana igjen på pukkelen etter å ha sluppet en serie t-skjorter som en hyllest til kinesiske nyttåret som i år er i grisens år.

Les også: Er dette begynnelsen på slutten for Dolce & Gabbana?

«Griske griser»

To av t-skjortene i capsule-kolleksjonen har bilde av en sparegris som enten fores med eller holder mynter og sedler merket med motehusets initialer «D&G».

Det har ikke falt i særlig god jord hos kinesiske kunder. De opplever t-skjortene som en fremstilling av dem selv som «griske griser». Det skriver Hypebeast.

Stefano Gabbana: «Et drittland»

Motebransjens egen vaktbikkje Diet Prada var blant de første til å plukke opp nyheten. De publiserte samtidig en Messenger-samtale med den ene halvdelen av designerduoen bak Dolce & Gabbana, Stefano Gabbana.

«Det ble slettet fra kinesiske sosiale medier fordi selskapet mitt er like dumme som det kinesernes overlegenhet er. Var det opp til meg ville jeg aldri ha slettet posten», skriver Gabbana som videre refererer til Kina som «et drittland».

Beskyldt for rasisme

En kampanjevideo som viser en kinesisk kvinne forsøke å spise italiensk mat med spisepinner gikk fort viralt i fjor. Dolce & Gabbana ble beskyldt både for kulturell appropriasjon og rasisme.

Det førte til at de ble tvunget til å avlyse sin planlagte motevisning i Shanghai.

Det ble ikke akkurat bedre da Stefano Gabbana gikk ut på merkets og sin private Instagram-profil med nedsettende meldinger om kineserne og den kinesiske kulturen.

Designerduoen Domenico Dolce og Stefano Gabbana under Milan Fashion Week i fjor sommer. Foto: Andreas Rentz/Getty Images.

Storstilt boikott

Det hele førte til en storstilt boikott av motemerket. Kunder ødela, brant og vasket toaletter med produkter fra det italienske motehuset i videoer postet på kinesiske sosiale medier. Mens forhandlere, blant dem Kinas største e-handelgiganter samt den internasjonale luksusnettbutikken Yoox Net-a-Porter, kuttet merket fra sine sortiment.

Fra Dolce & Gabbanas Kina-kampanje i fjor.

I følge Business of Fashion var det i slutten av november i fjor fortsatt for tidlig å si noe om langtidsvirkningene av boikotten. Men innvirkningen på salget på kort sikt kan være massiv, hevdet de, og viste til at Kina er et svært viktig marked for verdens luksusmerker. Kinesiske forbrukere skal alene stå for rundt en tredjedel av det som totalt brukes på luksusvarer i verden. Tallet er forventet å stige til nærmere 46 prosent i løpet av 2025. Dersom kinesiske kunder bare utgjør 20 prosent av Dolce & Gabbanas totale salg og halvparten av disse forsvinner på grunn av en boikott, vil det bety 129 millioner euro i tapt fortjeneste for merket, skrev motenettstedet.

«Enda et vestlig luksusmotehus som ikke forstår seg på vestlig kultur»

Dolce & Gabbana er ikke de eneste som har fått kritikk for sin fremstilling av kinesere og den kinesiske kulturen i sin hyllest til det kinesiske nyttåret.

Erkebritiske Burberrys hyllest tidligere i år ble slaktet av kritikere som sammenlignet motekampanjen, som skulle forestille en kinesisk storfamilie, med «noe hentet ut fra en skrekkfilm».

Gucci, som selv sliter med en rasisme-skandale etter «blackface»-kritikk slapp langt billigere unna da de hyllet grisen i sin kampanje.

Hovedbilde: Skjermdump fra Dolce & Gabbanas egne nettsider.

Les også: Får norsk «verstingpris»: Disse er best på å få ungdom til å føle seg verst