Holzweiler viser for fjerde gang.
Tirsdag er det klart for den danske moteuka som med det sparker i gang sesongens skandinaviske moteuker. Denne gangen uten Oslo Runway som tidligere i år ble avlyst. Mens Stockholm, som følger hakk i hæl, synes å stå for fall er det København som trekkes frem som den mest suksessfulle av de skandinaviske moteukene.
Her er noe av det du kan forvente av den danske moteuka:
Åpningsvisningen
Britiske Mother of Pearl åpner den danske moteuka tirsdag. Det London-baserte luksusmerket med kreativ leder Amy Powney i spissen fører både ready-to-wear, vesker og tilbehør, og henter inspirasjon fra Powneys barndom i Nord-England, kvinnene som omgav henne og sportswear-trendene fra 90- og tidlig 2000-tallet. Bærekraft står sentralt for det britiske merket kjent for sin humoristiske tilnærming til print og design, maskuline silhuetter og feminine detaljer. Også er det jo litt morsomt da, at et britisk merke åpner den danske moteuka. Et sunnhetstegn, mest sannsynlig.
Designers’ Nest
Den danske non-profit designprisen arrangeres i samarbeid med de seks ledende nordiske designskolene, blant annet Kunsthøgskolen i Oslo. Prisen ble grunnlagt av Jan Busch Carlsen i 2005, og har som mål å hylle spesielt talentfulle og lovende designstudenter. Vinneren av Designers’ Nest mottar en pengepremie på 50,000 danske kroner for å utvikle og promotere hans eller hennes talent. Tidligere har blant andre KHiO-student Axel Enqvist stukket av med seieren. Det samme har «This is It»-profil Elnaz Gargari.
J. Lindeberg 2.0
Det var i 2017 at den tyske selvlærte designeren Jens Werner overtok det kreative ansvaret for svenske J.Lindeberg. Det skjedde kort tid etter at Johan Lindeberg returnerte til merket som han selv startet etter nesten ti år. Werner har bakgrunn fra blant annet Adidas-gruppen med Y-3 og samarbeidskolleksjoner med designeren som Raf Simons, Rick Owens, Juun J., Kanye Wests Yeezy og Tom Dixon. Han har også bakgrunn som sjefsdesigner for Tory Burch Sport, og har selv designet to kolleksjoner for varemerket. Werner viste sin første kolleksjon for J.Lindeberg under den danske moteuka våren 2018. Nå inntar han catwalken i København fremfor å vise under den svenske moteuka for tredje sesong på rad.
Les også: Johan Lindeberg kjøper tilbake BLK DNM med norske investorer på laget
Det norske alibiet
Er dette Holzweilers siste akt, spurte vi i forkant av den danske moteuka i fjor høst. Det norske motemerket viste nemlig da på dansk jord for tredje sesong på rad det som var foreløpig siste akt i triologien, som de selv kalte det. Men Holzweiler fortsetter å vise i København. Det er riktig for merket, mener Susanne Holzweiler.
– Vi opplever også at moteuken i København går mer fra å være en dansk moteuke til å ha mer fokus på Skandinavia. Dit kommer det mye internasjonal presse og innkjøpere, sa hun til Melk tidligere.
Mathilde Torp Maders tredje
Det er ikke lenge siden Mathilde Torp Mader tok over som kreativ leder for By Malene Birger etter at Malene Birger selv takket for seg i merket hun grunnla tilbake i 2003. Hennes første kolleksjon for det danske merket var for AW18 med AW19 som den tredje i rekken. Det er store forventninger knyttet til Maders visjon for By Malene Birger som en endret retning, men fortsatt med respekt for husets historie.
– Min visjon har vært å finne By Malene Birgers kjerne, men samtidig skape en nåtidig og moderne visjon fremover, sier Mader til Melk.
Svensk favoritt
En annen svenske som viser under moteuka i København til fordel for Stockholm er Rodebjer som for andre sesong på rad står på programmet. Også denne gangen som en presentasjon og ikke en tradisjonell visning – et format stadig flere designere og motehus synes å eksperimentere med med stort hell. Bak står kreativ leder Carin Rodebjer som i fjor høst åpnet sin første norske butikk i Prinsens gate i Oslo. Hun vant også prisen for Årets designer under Elle-gallaen i Sverige tidligere i år.
Avslutningen
Danske Ganni fortsetter sin supersuksess både på hjemmebane og i internasjonal sammenheng. Forrige sesong viste de kolleksjonen alle snakket om med samarbeidet med det islandske kultmerket 66 North – og gangen før der italienske Diemme. Nå inviterer de til visningen «Life on Earth», og er med det den siste visningen på programmet under den danske moteuka torsdag kveld.
Hovedbilde: Holzweiler SS19 via Copenhagen Fashion Week.
Les også: Må norsk mote bli mer bærekraftig for å kunne overleve?