oslo runway

Avlyser Oslo Runway

Det blir ingen norsk moteuke i vinter.

I fjor vinter kom datoene for sesongens Oslo Runway som i år skulle falle på 4. og 5. februar. Nå avlyser arrangørene sesongens utgave av det norske svaret på fashion week en knapp måned før det hele skulle brake løs.

I en pressemelding fredag heter det at raskt vekst gjør at Oslo Runway velger å ikke gjennomføre visninger som planlagt i februar.

«Oslo Runway har etter syv sesonger opplevd en enorm vekst og interesse fra presse, influencere og forbrukere, både nasjonalt og internasjonalt. Arenaen er i dag den største visningsplattformen i Norge for norsk mote. Nå ønsker eierne å ta en pause og bruke tiden fremover mot august til å finne en visningsplattformsmodell som er fremtidsrettet og mest mulig verdiskapende for den norske motenæringen», heter det i pressemeldingen.

– Dette er en mulighet til å tilegne oss enda mer kunnskap for å kunne skape en moteuke for fremtiden. Det er viktig at vi fortsetter å være en aktuell plattform som bidrar med vekst og oppmerksomhet for den norske motebransjen. Vi gleder oss til å fortelle om planene videre og presentere innholdet for august, sier Ditte Kristensen, prosjektleder for Oslo Runway.

Neste Oslo Runway vil bli arrangert i august 2019.

Det spøkte lenge for det norske svaret på fashion week, Oslo Runway, som allerede i fjor gikk en usikker fremtid i møte. I etterkant av arrangementet i februar i fjor, som var den fjerde utgaven av den nye norske moteuken, gikk Oslo Runway-topp Ditte Kristensen ut i media og etterlyste sponsorpenger og økonomisk støtte for videre drift av Oslo Runway. Til da var det PR-byrået This is Pr og diverse samarbeidspartnere som hadde tatt den økonomiske risikoen i prosjektet. Med stadige underskudd var arrangørene usikre på videre drift uten offentlig støtte.

Men den norske moteuka stablet seg på beina igjen, og ble høste 2017 skilt ut fra This is Pr. I august samme år var det klart for femte utgave av Oslo Runway, denne gangen med Oslos nye storstue Sentralen som hovedarena. Siden har Oslo Runway blitt arrangert både vår og høst i fjor. I fjor sommer kom også nyheten om nye navn på eiersiden og en helt ny organisering for den norske moteuken. Oslo Runway 2.0 som det hele ble presentert som skulle være et nytt løft for den norske motebransjen, og skulle gjøre den norske moteuken til en enda mer kraftfull plattform. Nå ble Oslo Runway etablert som et eget selskap, og gründerne Ditte Kristensen, Ida Jordet Lamond, Katrine Kvalsund og Kristina Nordbæk fikk meg seg Active Brands, Norwegian Fashion Hub og Varner inn på eiersiden. I tillegg ble det valgt et nytt styre bestående av navn som styreleder i Norwegian Fashion Hub, Glenn Veiby, Linda Refvik fra Varner og tidligere generalsekretær for Plan Norge, Sandro Parmeggiani.

Hovedbilde via Oslo Runway.

Les også: Utsetter årets Costume Awards