– Vi tror på sterke brands, og dette er et varemerke med internasjonalt potensiale.
Det er ingen hemmelighet at det har vært litt frem og tilbake med Johan Lindeberg, mannen som sammen med det ikoniske svenske reklamebyrået Paradiset stod bak de til tider svært kontroversielle reklamekampanjene for Diesel på 90-tallet.
I 1996 startet han merket J.Lindeberg som han forlot i 2009 for så å komme tilbake som kreativ konsulent i 2016. I mellomtiden samarbeidet han med superstjerner som Justin Timberlake og Jay Z og startet opp merket BLK DNM i 2010.
Mens J.Lindeberg, som først ble startet som et golfmerke, men raskt ble kanskje mest kjent for sine dresser og skjorter i preppy stil og nå med kreativ leder Jens Werner ved roret henter inspirasjon fra blant annet streetwear, var BLK DNM mer rock’n roll med fokus på denim og skinn kjent for sine kjendiskunder og reklamekampanjer med blant andre Gisele Bündchen. I 2015 ble det imidlertid kjent at Lindeberg forlater også BLK DNM til fordel for et fokus på fotografi og film. Høst 2015 ble Lindeberg siste kolleksjon for merket.
Nå, tre år senere, er Lindeberg tilbake i BLK DNM.
Det var Business of Fashion som først omtalte saken. Lindeberg skal fortsatt ha tette bånd til teamet på J.Lindeberg, men fokuset skal nå være på BLK DNM.
Da Linderberg forlot merket i 2015 var det eid av den britiske Hargreaves-familien som står bak off-price mote- og livsstilsselskapet Matalan. De ble med på laget som investorer etter at Lindeberg skilte lag med Kellwood i 2010.
Nå har Lindeberg, med norske Varner i ryggen kjøpt tilbake varemerket.
«Jeg vil operere helt uavhengig, men kan også benytte meg av deres styrker hvis jeg vil det», forteller han til BoF om Varner-samarbeidet. Videre sier Lindeberg at merket alltid har vært et slags uttrykk for hans personlige stil og ideer, og at han har støtte fra det norske selskapet for å beholde det slik.
«Det er riktig at Varner har gått inn på eiersiden. Vi tror på sterke brands og BLK DNM er et varemerke med internasjonalt potensiale», skriver pressekontakt ved Varner, Julie Eckhardt i en mail til Melk & Honning.
Lindeberg skal designe og utvikle merket med base i Los Angeles, mens den daglige driften skjer fra Stockholm – de to byene Linderberg deler tiden sin mellom. Han tilbringer også mye tid i New York der datteren Blue bor. Det skal være hun som oppfordret ham til å kjøpe tilbake merket. Det er LA som er Lindebergs hovedkilde til inspirasjon. «Det er nye kreative vinder som blåser i Los Angeles akkurat nå», forteller han til BoF.
Planen skal være å hente tilbake BLK DNM-klassikere som biker-jakken og skreddersydde plagg i tillegg til nye teksturer og silhuetter. Det vil skje allerede på nyåret før en mer dyptpløyende endring vil komme til høsten neste år. BLK DNM-butikken på Lafayette Street i Soho i New York skal stenge, men Linderberg har planer om å åpne en ny butikk i den amerikanske storbyen i nærmeste fremtid. Sammen med Varner skal han ha som mål å tiltrekke seg et globalt publikum.
Hovedbilde via Velour Magazine
Les også: Dette var høydepunktene fra moteukene