Vegansk skinn trender, men hvor bærekraftig er det egentlig?

Er vegansk skinn et fullgodt alternativ til skinn fra dyr? Foto: Monki

Vegansk skinn trender, men hvor bærekraftig er det?

– Et enormt markedspotensial og en tilsvarende enorm reduksjon i dyrs lidelser, mener dyrevernorganisasjon.

At pels er på vei ut av motehusenes kolleksjoner er intet nytt. Stadig flere designere tar nemlig valget om å droppe pels og eksotisk skinn fra sine kolleksjoner. Det samme gjelder andre materialer fra dyr som fjær, kasjmir og mohair. Men hva med vanlig skinn?

Det kan nok være at skinn er blitt regnet som mer trygt enn pels, tror Kaja Ringnes Efskind, kommunikasjonsrådgiver i Dyrevernalliansen.

Les også: Burde vi unngå all mote som inneholder dyreprodukter?

– Mange tror skinn er et overskuddsprodukt fra kjøttproduksjon, som må brukes for å ikke gå til spille. I motsetning til pelsdyroppdrett, hvor problemene er godt kjent, vet forbrukerne mindre om dyrevelferdsproblemene i industrien som produserer skinn og lær, forteller hun til Melk & Honning.

Efskind mener det er viktig at motebransjen, og særlig de på toppen, tar avstand også fra bruk av skinn.

– De store merkene setter i stor grad trendene. Hvis de går ut med et tydelig budskap om hvorfor de tar avstand til bruk av skinn vil dette kunne påvirke holdningene til millioner av forbrukere, og også legge press på alle de mindre aktørene.

H&M: – Et viktig område

Stadig flere merker, både små og store – inkludert de store kjedene, satser i større grad på vegansk skinn.

Blant disse er H&M-eide Monki som nå lanserer en egen linje med produkter i vegansk skinn som vesker, tilbehør og sko. Den populære high street-butikken har forøvrig en streng policy når det kommer til dyrevelferd generelt som blant annet omfatter en no-no-liste over materialer som aldri skal brukes slik som regnskog-produkter, ekte pels, angora, kasjmir og mohair. Fra i år skal merkets tilbehørs- og sko-kolleksjoner i faux skinn være 100 prosent veganske.

Også storesøster H&M satser i stadig større grad på vegansk skinn i sine kolleksjoner. I deres Conscious Exclusive-kolleksjon tidligere i år var blant annet vegansk skinn laget av drueskall blant materialene.

– Dette er uten tvil et viktig område for H&M. Vi investerer kontinuerlig i forskning for å utvikle nye materialer med mindre påvirkning på miljøet. I høst lanserer H&M for første gang en jakke som er sertifisert som et PETA-godkjent vegansk produkt, en sertifisering som oppfyller PETAs krav til veganske produkter, sier pressekontakt ved H&M Norge Thea Kjendlie.

Pressekontakt i H&M Thea Kjendlie om bruken av vegansk skinn
Thea Kjendlie. Foto: H&M

Fortsatt utstrakt bruk av ekte skinn

Men dere bruker fortsatt ekte skinn i mange av deres produkter – hva er grunnen til det?

– Vi vil alltid tilby kundene våre et bredt utvalg av produkter, og produkter av høy kvalitet. I dag inkluderer dette veganske produkter, så vel som produkter der det brukes naturlige materialer av animalsk opprinnelse, som skinn og silke. Derfor vil kundene våre finne produkter laget av ekte skinn, samt syntetisk skinn i vårt sortiment.

Kjendlie forteller at målet er at alle materialer innen 2030 skal være enten resirkulert eller fra andre kilder med mindre påvirkning på miljøet. De har testet og implementert nye og innovative alternativer til vanlig skinn en stund allerede på vei mot det målet.

– To eksempler er Piñatex®, som er et naturlig alternativ laget av cellulosefibre fra ananasblader, og VEGEA som er en vegansk erstatning for skinn laget av kasserte drueskinn og stilker brukt i vinfremstilling.

Førstnevnte ble blant annet brukt i klesgigantens Conscious Exclusive-kolleksjon i fjor vår.

Den samme kolleksjonen ble imidlertid gjenstand for kritikk fra Forbrukertilsynet som reagerte på H&M sin miljømarkedsføring, og krevde at kleskjeden endret markedsføringen av Conscious-kolleksjonen, hvor de gir inntrykk av å være bærekraftig og miljøvennlig.

H&M Conscious Exclusive Spring 2019

H&M: – Dyrevelferd er viktig for oss

På spørsmål om det er aktuelt å fase ut bruken av ekte skinn på et tidspunkt viser Kjendlie til at H&M i 2009 ble med i Leather Working Group (LWG) for å «forbedre skinnindustrien i fellesskap». Målet er å gradvis øke bruken av skinn som enten er klassifisert av LWG eller sertifisert økologisk.

– Vi har satt oss et langsiktig mål om å få full sporbarhet gjennom hele forsyningskjeden helt ned til den enkelte gård, og kun å bruke miljøansvarlige garverier som er trygge for arbeidstakerne og som har en ansvarlig kjemikaliehåndtering, forteller Kjendlie.

– Dyrevelferd er svært viktig for oss, og ingen dyr skal ha det vondt når vi lager produktene våre. Vi har hatt en mangeårig forpliktelse til å forbedre dyrevelferden på tvers av våre globale forsyningskjeder, og vi jobber kun med gårder med et godt dyrehold. Innen utgangen av 2025 vil 100 prosent av gårdene vi henter kashmir, alpakka og yak fra være sertifisert innen dyrevelferd. Alternativt vil ullen komme fra resirkulerte kilder eller erstattes med andre ikke-animalske fibre med mindre påvirkning på miljøet, forteller hun.

Hva med klimaspørsmålet?

Men den økte bruken av syntetisk skinn er ikke helt uten kontrovers. Da Melk & Honning skrev om trenden med veganske sko i fjor høst mente skomaker Asbjørn Dagestad at det faglig sett foreløpig ikke finnes noen fordeler med vegansk skinn. Han trekker frem faktorer som vedlikehold, passform, holdbarhet og hygiene som langt bedre ved ekte skinn enn syntetisk skinn.

En annen kjent problemstilling er miljøaspektet. For syntetisk skinn er ikke uten negativ klimapåvirkning.

Det er en utfordring spesielt for klesaktører med uttalte klimamål slik som H&M. Innen 2040 skal H&M Group, altså ikke bare H&M, men hele «familien» bestående av Arket, Weekday, Cos, Monki, & Other Stories, Afound og H&M Home, være klimapositive gjennom hele verdikjeden.

– Vi jobber derfor med hvordan vår virksomhet påvirker miljø og klima på alle nivåer, fra valg av materialer i designprosessen til salg og bruk. Sammen med eksterne eksperter og forskere har vi satt krystallklare mål for klimaarbeidet vårt. Selv om miljøpåvirkningen knyttet til materiale- og tekstilforedling kan være skadelig for naturen, finnes det alternative materialer som gir et mindre fotavtrykk. Vi gjør vårt ytterste for å kjøpe materialer med mindre påvirkning på miljøet, sier Kjendlie.

Dyrevernalliansen: – Vegansk skinn kan ha visse fordeler

– Vi er ikke veldig kjent med denne problemstillingen. Men det jo ulike typer veganske materialer, og det er en utvikling mot stadig bedre kvalitet, sier Kaja Ringnes Efskind i Dyrevernalliansen på spørsmål om hvordan veganske materialer kan sammenlignes med naturlig skinn i bruk.

– Vegansk skinn kan ha visse fordeler også. For eksempel trenger en ikke å tenke på at det kan bli ødelagt av vann eller UV-stråling, legger hun til.

Kaja Ringnes Efskind i Dyrevernalliansen om den utstrakte bruken av vegansk skinn i moteverdenen
Kaja Ringnes Efskind. Foto: Dyrevernalliansen

– Hva med klimautfordringen her? Er dette en ok pris å betale for å velge bort ekte skinn?

– Landbruksproduksjonen og bearbeidingen av dyrebaserte tekstiler etterlater allerede et av de største klimaavtrykkene i verden. Mens mye av problemet med vegansk skinn er at det vanligvis produseres av olje, og ofte er den lite nedbrytbar. Flere produsenter eksperimenter med å bruke eller blande inn vegetabilske restprodukter fra landbruket isteden. Pinatex skal være blant de rimeligere og mest populære alternativene. Så det er en utvikling på dette området.

– Vi ser uansett at vegansk lær har blitt stadig mer populært. Ikke minst på grunn av pris, tilgjengelighet og dyrevelferdshensyn.

Lager klær av eplelær

Norske Søster Studio med Pernille Nadine i spissen har valgt å ikke bruke verken pels, skinn eller fjær i sine kolleksjoner. 

– Det er rett og slett ikke nødvendig lenger, sier Nadine til Melk & Honning.

Les også: Dette kan endre motebransjen for allltid

Istedenfor eksperimenterer det norske merket med nyskapende materialer som eksempelvis eplelær.

Det er de ikke alene om. Tommy Hilfiger lanserte i februar i år sneakers laget av epleskinn. Det er nok et steg på veien mot det amerikanske motehusets nokså hårete bærekraftsmål som bygger på PVH sin Fashion Forward-strategi bestående av 15 konkrete punkter for å redusere negativ påvirkning til null og øke positiv påvirkning.

Her er Fushion-programmet
Søster Studio under Bik Bok Runway Award/Oslo Runway

– Alternativene er i konstant utvikling nå som etterspørselen er større og bærekraft er viktigere enn noen gang. Siden første gang jeg jobbet med eplelær i 2017 så har det skjedd mye. Min erfaring er at dette er et veldig godt alternativ og selvfølgelig mye mer miljøvennlig enn syntetisk skinn.

Skal man «absolutt» jobbe med skinn bør man bruke materialer som allerede eksisterer, dead stock og bi-produkter, mener hun.

– Hvis du investerer i skinnprodukter fra noen som har produsert dette på et etisk vis, farget det på en naturlig måte og du tar godt vare på det så vil jo produktene vare i lang tid. Men som fobruker kommer det an på dine verdier. Er det snakk om holdbarhet, avstand fra dyreprodukter eller plast?

– Så lenge kjedebutikkene fortsetter å masseprodusere vil de aldri være bærekraftige

Hun tror alternativer som eplelær kan være løsningen på klimautfordringen med syntetisk skinn.

– Vi er nødt til å jobbe med disse materialene og vise at håndlagde, gjennomtenkte plagg laget med alternative materialer er mer interessant og luksuriøst enn produkter laget av plast eller dyreprodukter. Vi må jobbe med naturen, ikke mot den.

– Hva tenker du om at stadig flere – også kjedebutikkene – nå kaster seg på vegansk skinn?

– Det er kleskjedene og merkene som investerer i dette som vil være de vi fortsatt bruker og snakker om i fremtiden. Men så lenge kjedebutikkene fortsetter å masseprodusere vil de aldri være bærekraftige, så selv om de bytter ut materialer så er hele business-modellen deres bygget opp bruk-og-kast-kulturen. Det kommer de ikke til å endre på.

– Men det som er fint med at store aktører investerer i forskning og utvikling av alternativer er at det blir mer tilgjengelig og rimelig for designere å bruke.

Pernille Nadine bak Søster Studio. Foto: privat

– Kanskje dette er veien det går?

Det italienske veskemerket Ribichini som selger sine vesker blant annet i Norge har nylig utviklet en flettet veske i epleskinn som de første i verden.

– Epleskinn ser ut som skinn, og er utrolig lett, sterkt og pustende. Det er også UV-bestandig, allergivennlig og 100 prosent biologisk nedbrytbart samt fri for PU og PVC. Produksjonsprosessen er miljøvennlig og giftfri, sier Lorraine Kerry Hasvold som har agenturet på Ribichini i Norge til Melk & Honning.

Vegansk skinn trender. Denne vesken fra Ribichini er laget av epleskinn!
Ribichini har som de første i verden laget en veske i flettet epleskinn. Foto: Ribichini

– Det er ikke uten grunn at vi er de første i verden til å lansere vesker i flettet epleskinn. Vi er små, fleksible og er nødt til å følge med på det som skjer, som at flere og flere blir vegetarianere eller veganere. Mange av disse er trendsettere og opptatt av mote, og de må selvsagt ha muligheten til å gå med en kul veske som signaliserer deres verdier. Andre igjen er opptatt av miljø, bærekraft og fremtiden vår, og alt dette harmonerer med lanseringen av Woodstock Apple-vesken.

Vil det bli aktuelt for dere å fase ut ekte skinn ?

– Man kan aldri vite, når kvaliteten på sluttproduktet er så bra som dette. Kanskje det er denne veien det går? I dag benytter vi i Ribichini oss av overskuddsskinn fra matproduksjon, slik at produktet er bærekraftig allerede. Hvis kundene våre krever det, er vi åpne for ønsker og støtter gode løsninger som skaper fordeler for alle.

– Enormt markedspotensial

Kaia Ringnes Efskind i Dyrevernalliansen er overbevist om at utstrakt bruk av vegansk skinn er fremtiden.

– Det er flott at motebransjen i stadig større grad viser styrke og tar etisk ansvar. Globalt brukes over to milliarder dyr årlig i ull-, pels- og lærindustrien alene. Mange av disse dyrene lider av utilstrekkelige levekår, brutale lemlestelser og kronisk stress.

Hun understreker at kan være vanskelig for forbrukerene å vite hvor læret man kjøper kommer fra. Det kan for eksempel komme fra overfylte dyretransporter India eller til og med hunde- og -katteskinn i Kina, forteller hun.

For en stor andel av verdens lærprodukter stammer fra Kina eller andre land som har en svak eller totalt fraværende dyrevelferdslovgivning, sier Efskind. Hun forteller at det de siste årene er gjort en rekke avsløringer av sterkt kritikkverdige forhold knyttet til lærindustrien i både India, Kina og Sør-Afrika.

– Men forbrukere begynner å våkne når det gjelder lidelser involvert i skinnproduksjon, særlig eksotiske skinn. Næringslivet har respondert med en voldsom innovasjon og vekst innen alternativer. Det er et enormt markedspotensial og vil bli en tilsvarende enorm reduksjon i dyrs lidelser.

Les også: Kan egentlig fast fashion gå i bresjen for bærekraft?