Kan luksusgruppen Kering være med på å redde moten? Foto: Simon Shin/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Motegiganter investerer i fremtidens materiale, Mylo

Dette kan endre motebransjen for alltid.

Motebransjen jobber på høygir for en mer bærekraftig fremtid. Det blir de pent nødt til, skal de overleve. For forbrukerne etterspør ikke mer bærekraftige alternativer utviklet og produsert med respekt for mennesker, dyr og miljø, de krever det.

Stadig flere designere, motehus og motemerker kutter nå pels fra sine kolleksjoner. Det samme gjelder eksotisk skinn og også dyreprodukter som fjær, kasjmir, angora, ull og skinn. Med det kommer nye alternativer på banen, som for eksempel eplelær brukt av blant andre det norske motemerket Søster Studio.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå slår en noe overraskende gruppe motekonkurrenter seg sammen for å backe Mylo, en ny type skinn laget av sopp.

Det kan endre motebransjen for alltid.

Les også: Burde vi unngå all mote som inneholder dyreprodukter?

Start-upen Bolt Threads spesialiserer seg på å utvikle neste generasjons fibre inspirert av naturen. De er ifølge The New York Times et av et stadig voksende antall selskaper som er overbevist over at dette materialet er et alternativ til både skinn fra dyr og syntetisk skinn.

Allerede i 2018 begynte start-upen å produsere produkter laget av Mylo i svært begrenset opplag. Materialet er laget av myceilum eller mycel som er den vegetative delen av sopp, bestående av tynne celletråder, som tar opp næring fra omgivelsene.

Nå kan denne teknologien for første gang tas ut i verden takket være et motefirkløver som til vanlig er arge konkurrenter.

Moteaktører investerer i fremtidens materiale Mylo
Mylo er laget av sopp, men fremstår som ekte skinn. Foto: Bolt Threads

Sneakers laget av sopp

Adidas, Lululemon, Kering og Stella McCartney har alle spyttet inn store summer for videre utvikling og produksjon av den innovative materialet. Ingenting er som kjent gratis, og motegigantene skal selvsagt ha sin del av kaka i form av tilgang på «hundre millionvis kvadratmeter av materialet», skriver The New York Times. I 2021 vil de fire kunne selge produkter lagd av Mylo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avtalen er et stort steg på veien til å gjøre slike bio-materialer til et faktisk alternativ for massemarkedet. Det som gjør det spesielt interessant, mener storavisa, er sportsgigantene. «For ikke mange handlende har råd til designervarer fra Gucci og Fru McCartney», skriver de.

Hvordan de fire aktørene helt spesifikt vil bruke Mylo gjenstår å se, men Lululemon forteller at materialet vil brukes «på en rekke ulike måter» fra 2021. Adidas forteller at de planlegger å utvikle en klassisk Adidas-sneaker laget av Mylo neste år, for å så å øke produksjonen etterhvert som forbrukerne venner seg til hvordan det nye materialer ser ut og oppfører seg.

Moteaktører investerer i fremtidens materiale Mylo
Slik ser Mylo ut. Dette skal være langt mer bærekraftig enn andre alternativer. Foto: Bolt Threads

– En miljømessig tikkende bombe

– Vi må endre det kompetative aspektet av denne industrien, , sier VP for global strategi i Adidas, James Carnes til storavisa.

– Vi kan være kompetative på områder som design og kreativitet, men ikke når det kommer til å minske vår påvirkning på miljøet enn så lenge det ikke foreligger en enkel løsning på klimakrisen

Det er ikke kjent hvor mye de fire har spyttet inn i kroner og øre. Men Bolt Threads-grunnlegger og -sjef Dan Widmaier bekrefter overfor The New York Times at det dreier seg om «syv-sifrede summer».

– Denne type innovasjon er veldig dyrt, forteller han.

– Sannheten er at denne industrien forblir en miljømessig tikkende bombe full av utdaterte teknologier.

Kjendisdesigner: – Vil endre alt

Start-upen vil ikke avsløre hvor de produserer materialet som nå kan endre motebransjen, men forteller at det dyrkes i varehus i Europa som tidligere produserte spesialsopp for gourmetmarkedet. Først dyrkes myceilum. På mindre enn to uker, på en seng av sagflis og annet organisk materiale, og med kontrollerte temperatur- og fuktighetsnivåer, bearbeides, garves, farges og preges de tykke mattene med myceilum til det ferdige skinnlignende materialet. Myceliumproduksjon bruker halvparten av mengden vann som trengs for bomullsproduksjon og bruker ingen animalske produkter.

– Mylo kan dyrkes på åtte til ti dager, sammenlignet med oppdrett av storfe som kan ta minst 18 måneder – og så lenge som fem år, sier Jamie Bainbridge, VP for produktutvikling ved Bolt Thread til storavisa.

Materialet skal også på egenhånd, under de rette forutsetningene, ha potensiale til å nedbryte seg selv.

Mens luksusgruppen Kering, med merker som Gucci, Bottega Veneta og Saint Laurent under sin paraply, innrømmer at de som motegigant har et spesielt ansvar for å lede an i mote- og tekstilindustrien, både kreativt, men også når det kommer til å investere i innovasjon som vil kunne redusere utslipp i forsyningskjeden, tror Stella McCartney at Mylo «vil endre alt».

Moteaktører investerer i fremtidens materiale Mylo
Designer Stella McCartney tror Mylo vil «endre alt». Her etter SS20-visningen hennes under moteuken i Paris i fjor høst. Foto: Dominique Charriau/WireImage

Les også: Kan fast fashion egentlig gå i bresjen for bærekraft?