Topshop stenger dørene i London

Publisert:

Del innlegg:

– Døde den dagen skinny jeans døde.

Helt siden Topshop åpnet i London i 1994, har moteinteresserte verden over strømmet til butikken på Oxford Street. Mang en nordmann har besøkt den en gang så populære shoppingfavoritten, som har vært et must for folk på weekend-tur.

Nå er det kroken på døren etter nesten 30 år.

Merket har slitt med dårlig lønnsomhet, og Topshop-eier Sir Philip Green har ikke klart å finne måter å nedbetale gjeld, etter at salget sank under koronapandemien. Men man kan ikke bare skylde på pandemien.

I 2019 la Topshop ned alle butikkene sine i USA, og i fjor var det slutt for alle av kjedens skandinaviske butikker.

I november kom en tredjepart inn i Arcadia, som eier merket, for å forsøke å redde selskapet. Det skjedde samtidig som ryktene om at kjeden var konkurs spredde seg som ild i tørt gress. 13 000 ansatte risikerte dermed jobben sin. Nå skal bygningen som Topshop og andre merker som Nike og Vans ligger i selges.

Kate Moss og Lila Moss på forsiden av Vogue
Kate Moss under lanseringen av samarbeidskolleksjonen med merket i 2014. Foto: Tim P. Whitby/Stringer via Getty

Til tross for at en tredjepart nå har kommet inn i Arcadia og alle dens eiendeler blir solgt, har selskapet uttalt at det ikke nødvendigvis betyr at butikkene som ligger i bygningen må stenge, skriver BBC.

Arcadia eier også merker som Miss Selfridge, Dorothy Perkins og Burton, og har allerede stengt en rekke Topshop-butikker rundt om i Storbritannia, og skylder på koronapandemien. Men det er ikke til å stikke under stol at flere av merkene har tapt til fordel for aktører som Asos og Pretty Little Thing.

Glansdager hos Topshop

Men det har ikke alltid vært trange tider for Topshop. Da merket inviterte Kate Moss til å gjestedesigne for dem i 2007, ble det en braksuksess. Den britiske supermodellen gjentok samarbeidet i 2014, til like stor jubel hos fansen. Hundrevis av shoppingglade møtte opp på lanseringen.

Topshop stenger
Fra lanseringen av Kate Moss x Topshop i 2014. Foto: Tim P. Whitby/Stringer via Getty

Den triste nyheten har satt følelsene i sving hos fansen, som minner nettet om hvor viktig flaggskipsbutikken har vært for dem opp gjennom årene. Til tross for at det er liten tvil om at merket ikke har klart å følge med i tiden og tilpasse seg nye forbrukere.

– Topshop døde den dagen skinny jeans døde. Begge som en gang var kule, virker vilt umoderne i dag, skriver Financial Times.

Les også: Dårlig nytt for norsk moteuke-favoritt

Siste artikler

Dette kan du finne på i Oslo i helgen

Enda usikker på hva du skal finne på i helgen? Hva med å sette i gang julestemningen på...

Comprimé: Kapselgarderoben som tåler livet

Comprimé kombinerer tidløs stil med funksjonelle materialer - og vil gjøre det enklere å kle seg godt hver...

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...