Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

Publisert:

Del innlegg:

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.
Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My First – Luxury Cowboy Garments.

Bak merket står to velkjente navn i norsk motebransje: Simen Staalnacke og William Follestad. Sammen forener de western-estetikk, skandinavisk minimalisme og italiensk håndverk i et uttrykk som ingen har sett maken til: Luxury Cowboy Wear.

En nordisk western-fortelling

Ideen bak Not My First er både enkel og original: Yellowstone møter skandinavisk design.
Kolleksjonen henter inspirasjon fra den rå, ikoniske cowboykulturen, men med et moderne, luksuriøst preg. Her møtes støv og skinn med fløyel og finesse.

– Vi ønsket å skape noe ingen hadde gjort før. Vi har alltid hatt en fascinasjon for westernkulturen: estetikken, historiefortellingen og råskapen. Med Not My First ville vi lage noe som føles ekte western, men samtidig luksuriøst og moderne, sier Simen Staalnacke.

Kvalitet fra Europa, sjel fra ville vesten

Den første kolleksjonen består av dressjakker og vester i velour og corduroy, produsert på noen av Europas mest eksklusive fabrikker. Stoffene kommer fra Pontoglio 1883, en italiensk tekstilprodusent kjent for sitt håndverk i verdensklasse.
I tillegg lanseres westernskjorter i eksklusiv oxford-kvalitet; en raffinert kombinasjon av business-skjorte og oppdatert western-look.

– Det handler om å bygge et univers. Hvert plagg skal føles som en del av en fortelling. Du skal kjenne friheten, støvet, lukten av lær og whisky, men samtidig ha på deg noe som kunne gått rett inn på et galleri i Milano, fortsetter Staalnacke.

Detaljer med glimt i øyet

Not My First er for dem med erfaring, karakter og trygghet på egen stil; som uttrykket “Not my first rodeo” hinter til.
Hvert plagg er skapt med små, gjennomtenkte detaljer som forteller sin egen historie: gullknapper med rodeorytter, etiketter merket “Tailored for Superstars and Cowboys”, og tilbehør inspirert av gambling og westernliv, blant annet silkeskjerf med blackjack-mønster.

– Vi liker når luksus har glimt i øyet. Klærne skal ha personlighet; det skal føles eksklusivt, men aldri selvhøytidelig, sier William Follestad.

Not My First lanseres 13. november i Follestads butikker og nettbutikk, samt i utvalgte high-end-butikker i USA; blant annet i Las Vegas, Nashville og Colorado.
Saddle up your horses – we ride at dawn.

Siste artikler

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...

Janka Polliani lanserer eksklusiv jakkekolleksjon med Villoid

Denne høsten går moteprofil Janka Polliani fra front-row til designstudio - og resultatet er en kolleksjon som oser...

Dette er kåpen alle vil ha denne vinteren

Klassikeren som aldri går av moten, har fått en oppgradering denne vinteren - og den lille detaljen gjør...