For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.
Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My First – Luxury Cowboy Garments.
Bak merket står to velkjente navn i norsk motebransje: Simen Staalnacke og William Follestad. Sammen forener de western-estetikk, skandinavisk minimalisme og italiensk håndverk i et uttrykk som ingen har sett maken til: Luxury Cowboy Wear.
En nordisk western-fortelling
Ideen bak Not My First er både enkel og original: Yellowstone møter skandinavisk design.
Kolleksjonen henter inspirasjon fra den rå, ikoniske cowboykulturen, men med et moderne, luksuriøst preg. Her møtes støv og skinn med fløyel og finesse.
– Vi ønsket å skape noe ingen hadde gjort før. Vi har alltid hatt en fascinasjon for westernkulturen: estetikken, historiefortellingen og råskapen. Med Not My First ville vi lage noe som føles ekte western, men samtidig luksuriøst og moderne, sier Simen Staalnacke.

Kvalitet fra Europa, sjel fra ville vesten
Den første kolleksjonen består av dressjakker og vester i velour og corduroy, produsert på noen av Europas mest eksklusive fabrikker. Stoffene kommer fra Pontoglio 1883, en italiensk tekstilprodusent kjent for sitt håndverk i verdensklasse.
I tillegg lanseres westernskjorter i eksklusiv oxford-kvalitet; en raffinert kombinasjon av business-skjorte og oppdatert western-look.
– Det handler om å bygge et univers. Hvert plagg skal føles som en del av en fortelling. Du skal kjenne friheten, støvet, lukten av lær og whisky, men samtidig ha på deg noe som kunne gått rett inn på et galleri i Milano, fortsetter Staalnacke.


Detaljer med glimt i øyet
Not My First er for dem med erfaring, karakter og trygghet på egen stil; som uttrykket “Not my first rodeo” hinter til.
Hvert plagg er skapt med små, gjennomtenkte detaljer som forteller sin egen historie: gullknapper med rodeorytter, etiketter merket “Tailored for Superstars and Cowboys”, og tilbehør inspirert av gambling og westernliv, blant annet silkeskjerf med blackjack-mønster.
– Vi liker når luksus har glimt i øyet. Klærne skal ha personlighet; det skal føles eksklusivt, men aldri selvhøytidelig, sier William Follestad.
Not My First lanseres 13. november i Follestads butikker og nettbutikk, samt i utvalgte high-end-butikker i USA; blant annet i Las Vegas, Nashville og Colorado.
Saddle up your horses – we ride at dawn.
