Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Publisert:

Del innlegg:

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å forutsi finanskrisen i 2008, har kjøpt seg opp i det canadisk-amerikanske sport- og livsstilsmerket Lululemon Athletica. Opplysningene kommer frem i en fersk innrapportering til det amerikanske finanstilsynet (SEC).

Kjøpte aksjer for 12 millioner dollar

Ifølge dokumentene har Burrys investeringsselskap, Scion Asset Management, kjøpt rundt 50 000 aksjer i Lululemon, til en verdi av omtrent 11,9 millioner dollar. Investeringen utgjør om lag 2 prosent av selskapets samlede portefølje.

At Burry går inn i Lululemon vekker oppsikt blant investorer, ettersom han er kjent for å gå mot strømmen og for sine presise analyser av selskaper han mener er feilvurdert av markedet. Hans investeringer blir ofte tolket som et signal om undervurderte muligheter.

En «utfordrende» periode for Lululemon

Lululemon har hatt en krevende periode på børsen, og aksjekursen har falt 47% det siste året. Fra toppen i januar i år har selskapet falt hele 60%.

Etter flere år med sterk vekst innen premium-segmentet for treningstøy, har selskapet møtt økende konkurranse fra både etablerte aktører og nye merker.

I tillegg har Lululemon opplevd en viss metning i hjemmemarkedet i Nord-Amerika. Veksten i Asia og Europa har imidlertid vist lovende takter, og selskapet har lansert nye initiativer for å styrke den internasjonale tilstedeværelsen.

Strategisk satsing og merkevareutvikling

Lululemon har i senere tid forsøkt å utvide sin posisjon utover kjerneproduktene innen yogatøy. Selskapet har blant annet lansert sportskolleksjoner rettet mot menn, inngått samarbeid med profesjonelle idrettsligaer, og styrket satsingen på digital handel og kundelojalitetsprogrammer.

Flere analytikere mener at Lululemon fremdeles har en solid merkevareposisjon i premium-segmentet, men at marginene kan bli utfordret dersom konkurransen fortsetter å øke. For en investor som Burry kan dette imidlertid være nettopp det som gjør selskapet interessant: et sterkt merke i en midlertidig svak fase.

Siste artikler

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...

Janka Polliani lanserer eksklusiv jakkekolleksjon med Villoid

Denne høsten går moteprofil Janka Polliani fra front-row til designstudio - og resultatet er en kolleksjon som oser...

Dette er kåpen alle vil ha denne vinteren

Klassikeren som aldri går av moten, har fått en oppgradering denne vinteren - og den lille detaljen gjør...