Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Moniker Sport åpner ny Oslo-butikk
Marianne Tvenge, Anett Ringstad Jalland og Jørgen Jalland. Foto: Henriette Sagfjord

Det norske sportsmotekonseptet Moniker Sport åpner ny Oslo-butikk

– Folk ønsker å skille seg ut på søndagsturen, eller når de er ute og løper eller står i skibakken, tror gründerne bak Moniker.

For ett år siden åpnet moteekteparet Anett Ringstad Jalland og Jørgen Jalland dørene til Moniker-universet på Oslos nye luksuskjøpesenter Valkyrien på Majorstuen.

Konseptene Moniker Sport og Moniker Man fulgte som perler på en snor, med Marianne og Magnus Tvenge som medeiere.

Nå utvider de sportsmotekonseptet med en ny avdeling på Skøyen i Oslo.

Også denne gangen gjør de det sammen med Tvenge-søskenparet.

Med et areal på 350 kvadratmeter, er også denne laget i samarbeid med Snøhetta som står for utviklingen av både den fysiske butikken og den visuelle identiteten.

– Dette er en videreutvikling av Moniker Sport-konseptet hvor vi skal overraske og ha ting man ikke finner andre steder. Man skal kunne gå på oppdagelsesferd i butikkene våre, sier Anett Ringstad Jalland.

Moniker Sport åpner ny Oslo-butikk
Den nye butikken utvikles i samarbeid med Snøhetta. Foto: Henriette Sagfjord

Mens den første avdelingen på Valkyrien var inspirert av NASA og den første kvinnen i verdensrommet, Anna Lee Fisher og hennes astronaut-ektemann, vil den nye avdelingen, med sjøen som nærmeste nabo, være inspirert av den franske dykkeren, fotografen og oseanografen Philippe Cousteau.

– Han jobbet mye med velferd med havet og var en pådriver for det veldig tidlig. Det var spennende med tanke på tiden vi er inne i nå med bærekraft i fokus. I tillegg så var han jo dykker, og det er en form for sport – og Sjølyst har en nærhet til sjøen. Han var en inspirerende figur, og vi følte det passet godt til lokasjonen, forteller Jørgen Jalland til Melk & Honning.

Philippe Cousteau
Philippe Cousteau i 1970. Foto: Bettmann via Getty

– Moniker lar seg inspirere av sterke personligheter som tør å gå sine egne veier. Som for eksempel Philippe Cousteau. Han har vært en sterk profil og var ambassadør for flere kjente merker, eksempelvis Rolex.

Da det dukket opp en mulighet i lokalene på Skøyen, grep de sjansen.

– Vi har fulgt med på flere steder, og dette var et av de områdene vi syntes var spennende. Skøyen er veldig tilgjengelig for veldig mange, hvor det har skjedd mye de siste årene. Det er litt i tiden, med et Oslo sentrum som blir vanskeligere å komme seg til med bil. Dette er et unikt lokale med ekstremt mye vinduseksponering, og vi tror konseptet vårt passer der.

Jørgen Jalland og Anett Ringstad Jalland
Jalland-ekteparet er vant med å drive flere butikker samtidig. Foto: Henriette Sagfjord

Mens Juice, det Blender-eide sportskonseptet som først lå i kjelleren på Eger i Oslo sentrum, før de for en kort stund flyttet ut og opp på gateplan, måtte legge inn årene i fjor, satser Moniker videre.

– Vi følte virkelig at sportskonseptet sitter så godt og synes det fortjener å være synlig for flere. I tillegg har vi fått en varepakke som er ganske unik.

I fjor gikk de i pluss, noe de er fornøyde med – spesielt med tanke på at koronapandemien gjorde året utfordrende for svært mange. Til Melk & Honning forteller Jalland at konseptet er blitt godt mottatt og at de har fått en god start. Nå gleder de seg til å kunne ha normal drift med åpne dører hele året.

De er ikke spesielt redde for å gape over for mye på kort tid, forteller Jalland.

Moniker Sport åpner ny avdeling på Skøyen
Gründerne håper å åpne dørene til den nye butikken i løpet av mai. Foto: Henriette Sagfjord

– Vi har erfaring med å drifte flere butikker fra tidligere. Hver gang man åpner butikk, finnes det en risiko. Så lenge vi er et godt team, så skal det gå bra.

– Det finnes noen fordeler med å åpne flere butikker, som at flere administrative oppgaver ikke blir dobbelt så store, men heller får synergier. Det er en positiv ting. Vi har brukt mye tid og penger på å åpne konseptet. Nå gjør vi en vri på butikken, men det skal fortsatt være Monikers DNA, og det krever mindre å åpne butikker nummer to, enn den første.

Gründerne er også fornøyde med nettbutikkene til Moniker Sport og Man, som de synes er en interessant kategori å utvikle videre.

Butikken er inspirert av sjøen
Den nye butikken har sett til sjøen for inspirasjon. Collage: Moniker Sport

Moniker Sport på Skøyen vil ha fokus på fritid, løping, ski, tennis og yoga, med merker som Amundsen Sports, Casall, Filippa K Soft Sport, Fusalp, New Balance og The North Face. Her vil de ta inn flere merker som ingen andre har.

– Som butikk er vi avhengig av å skille oss fra de andre større kjedene ved å ha en unikvarepakke, men også mer kommersielle merker. Vi har eksempelvis Satisfy Running, som er et edgy og supersært, men veldig kult løpemerke. For de som liker å løpe, men vil skille seg ut har vi også Hoka special edition og Salomon Advanced, som vi er alene på i Norge.

– Spesielt på yoga ønsker vi å ha flere merker man ikke har tilgjengelig andre steder, som Alo Yoga. Kanskje særlig i sportsbransjen er dette viktig, ettersom den er veldig kampanjedrevet med mye salg på varer man ikke blir kvitt.

Yogamerke Nagnata
Nagnata er et av yogamerkene Moniker Sport vil føre. Foto: Instagram/@monikersport

De ønsker også å ha skiklær som er litt annerledes enn det man får andre steder, og kommer til å ha klassiske tennisklær fra Lacoste i velkjent retrostil.

– Det er ikke gitt at begge Moniker Sport-butikkene vil være helt identiske. Det er viktig at det er interessant å besøke begge butikkene og få ulike opplevelser.

Ola og Kari Nordmann har lenge trykket tradisjonelle sportsmerker som Bergans, Stormberg, Kari Traa og Norrøna tett til brystet. Er nordmenn klare for sportstøy som smelter mer sammen med mote?

– Vi tenker at veldig mange av sportsmerkene ser veldig like ut. Men så er det utrolig mye sportstøy som ser annerledes ut, som ikke er representert så godt. Det er heller ikke sånn at alt er rådyrt og koster skjorta. Vi har mange produkter som er på middels pris, men som er noe annet enn du finner hos sportskjedene.

Anett Ringstad Jalland
Anett Ringstad Jalland står bak Colina Agency og Ganni i Norge. Foto: Henriette Sagfjord

– Folk ønsker å skille seg ut på søndagsturen, eller når de er ute og løper eller står i skibakken. Mote er blitt en større del av sport enn tidligere, og vi tror nordmenn ønsker å skille seg ut.

– En del leverandører lager dessuten egne linjer som de ønsker å plassere litt smalere, fordi det er et marked for folk som har lyst på noe litt annerledes.

De nevner Salomon som selger sko til sportsbransjen, men som har en egen linje som kun noen få butikker har tilgang til, eller Adidas by Stella McCartney. De synes det er gøy at Moniker får være en del av disse spesiallanseringene.

Lacoste tennis
Mange forbinder Lacoste med den klassiske tennisstilen med helhvite antrekk. Foto: Instagram/@monikersport

På grunn av koronasituasjonen er åpningsdato foreløpig ikke satt. Men de håper å åpne dørene i starten av mai.

Også de første Moniker-avdelingene åpnet under korona i fjor.

– Vi merker selvfølgelig at det ikke er positivt å ha hatt stengte butikker siden januar. Ettersom vi er nyetablerte, får vi ingen offentlig støtte heller. Så det er selvfølgelig en utfordring.

– I fjor var vi heldige og åpnet i april da smittetallene var lave, og det var en veldig positiv start for oss. For Moniker Sport sin del har det vært kjempegøy og et fantastisk år for oss. Mange har jo vært ute og vært sporty under korona.

Les også: Satan-joggesko skaper hodebry for Nike

Siste saker

Mest lest nå
Les mer