Anett Ringstad Jalland og Jørgen Jalland står bak det norske motekonseptet Moniker og Moniker Sports på Valkyrien i Oslo

Åpner multi-brand-butikk og sportsmote-konsept på nytt luksuskjøpesenter i Oslo. Foto: Privat

Norsk motepar åpner nytt sportsmote-konsept i Oslo

– Når situasjonen normaliserer seg tror jeg at norske kunder vil sette mer pris på lokale tilbud.

Over ti år etter at planleggingen av Oslos nye luksuskjøpesenter først startet, åpner Valkyrien i Bogstadveien på Majorstuen nå dørene i april.

Her blir blant annet H&M Home, Maanesten, det norske konseptparfymeriet Heaven Scent og & Other Stories’ første norske butikk å finne. (Sistnevnte har forøvrig valgt å utsette åpningen grunnet pandemien.)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gjør også den nye norske multi-brand-butikken Moniker og sportsmote-konseptet Moniker Sport.

Bak står Anett Ringstad Jalland og Jørgen Jalland. Sistnevnte butikk eies av moteekteparet sammen med Magnus Tvenge og Marianne Tvenge som står bak Valkyrien-prosjektet.

Vil ikke konkurrere med de store sportskjedene

– Som en utvidelse av Moniker har vi utviklet et helt nytt sport fashion-konsept sammen med Snøhetta, forteller Anett Ringstad Jalland til Melk & Honning.

– Vi ønsket å ha sport fashion på Moniker, men så fort at det ville ta for mye plass. Med athleisure og sport fashion mer i vinden enn noensinne, vokste lysten på å utvide denne avdelingen.

Sammen med Snøhetta utviklet de konseptet på 300 kvadratmeter i andre etasje på det nye luksuskjøpesenteret.

Fra høyre: Magnus Tvenge, Jørgen Jalland, Anett Ringstad Jalland og Marianne Tvenge. Foto: privat

Konseptet er inspirert av NASA og den første kvinnen i verdensrommet, Anna Lee Fisher, og hennes mann som også er astronaut, forklarer Anett.

– Vi skal ikke konkurrere med de store sportskjedene, og ønsker å tilby en unik pakke i en mer sport fashion-retning med en merkemiks som er annerledes enn hva man er vant med. Hos oss skal du både kunne finne produkter fra merker du kjenner godt, men også oppdage nye for aller først gang. Det er også viktig for oss å ha produkter som ikke er en del av priskrigen i sportsbransjen.

– Du kan ikke forvente å kjøpe din nye sykkel eller dine nye ski hos oss, men du vil finne antrekket til løpeturen, skituren eller det du vil ha på deg på søndagsturen uten at det ser ut som om du skal på trening. Vi kommer til å satse stort på yoga, løping og skiklær om vinteren.

Foto: Instagram/@monikersport

The North Face, Patagonia, adidas, Alo Yoga, Sporty and Rich, Nagnata, Satisfy Running, Rab, Veilance Arcteryx, Filippa K Soft Sport, Fusalp, Perfect Moment og Cordova er blant merkene som vil være å finne i butikk når Moniker Sport åpner 23. april.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Blenders sport-fashion-konsept Juice måtte nylig lukke dørene i Oslo sentrum – hva gjør Moniker Sport annerledes?

– Vi mener Juice var et sterkt konsept, Det var veldig synd at de ikke fikk det til. Moniker Sport vil ha en god plassering midt i et av Oslos mest spennende shoppingområder, og med en varepakke som er unik i forhold til alle de andre store sportskonseptene men samtidig med en kommersiell vinkling, er vi helt trygge på at dette er noe Oslos befolkning og resten av Norge ønsker. 

– Moniker er en drøm

I 2019 solgte Anette Ringstad Jalland og Jørgen Jalland retailselskapet Ganni og sine seks Ganni-butikker. Siden 2012 hadde de hatt franchise på det danske suksessmerket gjennom agenturet Colina Stores AS, som så ble solgt til Ganni i fjor.

Siden har de jobbet med å realisere en av Anetts drømmer.

– Helt siden jeg var 13 år og fikk min første butikkjobb, har jeg elsket å jobbe i butikk. Det å en gang starte og utvikle et eget konsept har alltid vært en stor drøm. Da jeg søkte på min første jobb her i Oslo, var et av spørsmålene hvor jeg så meg selv om ti år. Da skulle jeg ha mitt eget agentur og drive butikk med merkene jeg hadde agentur på. Med åpningen av seks Ganni-butikker gikk den drømmen i oppfyllelse, mens drømmen om å skape og utvikle et helt nytt konsept bare ble større.

Moniker åpner dørene på Valkyrien i Oslo

Moniker skal ifølge Anett være «en konseptbutikk for skattejakt» i fem ulike stiluniverser. På 800 kvadrat er en miks av luxury, contemporary, sneakers og sport-fashion. Det kaller de «en kameleon av en butikk».

– Moniker er en kameleon. Kameleonen tilpasser seg, og endrer farge ut fra omgivelsene og de andre kameleonene rundt den. Vi ønsker at konseptet alltid skal være i endring og overraske, og at kvinnene som går inn butikken «endrer» farge og stil, slik som kameleonen, ut fra hvilken avdeling de er i. Vi har derfor delt opp butikken i fem avdelinger inspirert av fem sterke kvinnelige personligheter. Når kundene går inn i de ulike avdelingene, ser vi for oss at de også tar på seg et kallenavn ut fra hvilken avdeling de er i. Moniker betyr kallenavn.

The Attico er ett av merkene som blir å finne hos Moniker. Foto: Instagram/@monikeroslo

Fokus på bærekraft

Fordelt på de fem avdelingene, inspirert av henholdsvis Grace Jones, Jane Birkin, Hedy Lamarr, kunstsamler Peggy Guggenheim og Isabella Bird, er merker som Zimmermann, Mulberry, Victoria Beckham, Acne Studios, Marni, Adidas, Les Coyotes de Paris og Ganni. Fokus er blant annet på bærekraft med plagg som skal vare lenge, sier Anett.

– Vi ønsker å satse på merker med minst mulig avtrykk som er laget for å vare. Hos oss får du kvalitet i et bredt prissegment der både våre rimeligste brands og de dyreste deler samme visjon, så langt det lar seg gjøre. Det er viktig for oss at merkene vi representerer har en plan for å bli mer bærekraftig og satser på sertifisert produksjon. 

Foto: Instagram/@monikeroslo

– Det er ganske gutsy å åpne fysiske butikker i disse dager – hva tenker dere om det? 

– Denne situasjonen byr kun på muligheter, og når det normaliserer seg tror jeg at norske kunder vil sette mer pris på lokale tilbud, og ønsker å støtte og bruke det lokale miljøet mer enn noen gang. Vi åpner en butikk med en merkemiks som er veldig annerledes enn det man finner ellers og som ikke er representert overalt. I tillegg byr konseptet vårt på en opplevelse mer enn kun shopping. Det både håper og tror vi at vil bli satt pris på.

Samtidig med den fysiske butikken åpner også nettbutikken – også den er utviklet i samarbeid med Snøhetta.

– Hva skjer videre? Du sier i en uttalelse at butikken i Valkyriegata bare er en av de første – tenker dere på ekspansjon allerede nå?

– Man må alltid ha drømmer. Men nå må vi helt klart fokusere på der vi er nå og på nettsatsingen. 

Les også: Nå koronaåpner norske motebutikker