Slik korona-påvirkes de norske motebutikkene

Norske motebutikker får kjenne virusutbruddet på kroppen. Foto: F5

Slik korona-påvirkes de norske motebutikkene

– Med enda færre kunder i en allerede hardt presset bransje, og normalt stille mellomsesong går det hardt ut over omsetningen.

Det har skjedd mye på svært kort tid når det gjelder koronaviruset både her hjemme og internasjonalt.

Denne uken erklærte WHO koronaviruset for en pandemi, og torsdag kom strenge tiltak for hele Norge. I tillegg til at alle skoler og barnehager stenges, blir det forbud mot flere arrangementer. Også blant annet frisør- og hudpleiesalonger må nå lukke dørene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kulturbransjen rammes hardt med utallige små og store arrangementer som utsettes eller avlyses på grunn av koronaviruset. Men også motebransjen er blitt påvirket av virusutbruddet som kastet skygger over sesongens fashion weeks. Mens flere moteuker er avlyst er andre utsatt. Verdens største bærekraftskonferanse er utsatt – det er også den norske mote- og kunstfestivalen Fushion Oslo.

Med tomme gater, færre kunder og de nye korona-tiltakene som nå er innført – hvordan opplever norske motebutikker virusutbruddet?

F5: – Kritisk

Alexander Marthinsen. Foto: Torjus Berglid

– Denne situasjonen har eskalert veldig raskt, og vi jobber med å få oversikt og vurdere hvilke tiltak vi må iverksette, sier Alexander Marthinsen i multibrandbutikken F5 i Oslo til Melk & Honning.

– Det er vanskelig for oss å si noe om langtidseffekt. Men på kort sikt er det definitivt veldig utfordrende for en liten familiebedrift å skulle navigere i denne situasjonen.

Han forteller at de opplever en nedgang i besøk, og at de følger situasjonen tett.

– Vi må ivareta bedriften og våre ansatte, og vil gjøre alt vi kan for å begrense den negative effekten av redusert handel. Det er kritisk for oss som bedrift, men våre tanker går selvsagt i hovedsak til alle enkeltmennesker som berøres mer direkte, og til samfunnet som helhet. Mote og design er veldig viktig for oss, men vi føler jo på at denne situasjonen er mye større enn oss, avslutter han.

Svean: – Vi er bekymret

Kristoffer Hernes.

Kristoffer Hernes, assisterende butikksjef hos Svean i Oslo forteller til Melk & Honning at de merker drastisk nedgang i besøkende kunder, og har også tall som bekrefter at dette stemmer.

– Vi respekterer at det gjøres tiltak og grep for å minske spredning av smitte. Men med enda færre kunder i en allerede hardt presset bransje, og normalt stille mellomsesong, så går det hardt ut over omsetningen, så ja, vi er bekymret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi hadde håpet at dette ikke skulle gå så drastisk ut over nettbutikken vår, men dessverre merker vi stor nedgang også der.

– Til slutt vil jeg legge til at vi håper at disse nødvendige tiltakene og grepene vil fungere slik at færrest mulig blir berørt og at vi får kontroll på epidemien.

Dapper: – Alvorlige saker

Er Grünerløkka i ferd med å dø?
Anders Mageli og Erlend Osland Simensen. Foto: Melk & Honning

– For en liten uavhengig bedrift er dette ganske alvorlige saker. Vi driver også barbershops og alle disse må jo stenge ned nå. Da er det mange det berører; våre ansatte, våre kunder og naturligvis bedriften selv. Det er vanskelig å drive dette uten noen inntekter, sier Erlend Osland Simensen hos Dapper i Oslo til Melk & Honning.

Han mener det er tydelig at det er færre folk i gatene.

– Vi vet ikke helt rekkevidden av dette ennå og om det vil vedvare. Men vi håper vi kan holde åpent, og at vi får noen kunder de neste ukene. Jeg tror det er helt avgjørende for at butikker som oss kan overleve at kunder bruker oss på en eller annen måte i tiden som kommer – enten gjennom netthandel eller fysisk besøk.

– Når det er sagt så jobber alle medarbeidere nå intenst med å gjøre nettbutikk og butikk så bra som mulig, og for å tilby de gjestene som kommer en best mulig opplevelse. Samtidig som hygiene og andre tiltak er i fokus, understreker Simensen.

– Hva tenker dere om langtidsvirkningene av dette? Er dere bekymret for hvordan utviklingen vil påvirke driften?

– Det er vanskelig å forutse, men vi håper å kunne opprettholde butikken og at folk vil bruke oss i denne perioden. Det vil være helt avgjørende for oss og alle som er i samme situasjon som oss.

Også moteaktører innen fast fashion-segmentet vil merke effektene av koronaviruset. En rekke selskaper var tidlig ute med å advare investorer om at virusutbruddet vil gå utover salget.

Melk & Honning har forsøkt å kontakte Ensemble for en kommentar, men har foreløpig ikke lyktes.

Les også: Slik rammer virusfrykten motebransjen