Slik påvirkes motebransjen av coronaviruset

Motebransjen frykter virusutbruddet. Foto: Tomohiro Ohsumi/Getty Images

Slik påvirker virusfrykten motebransjen

Stengte butikker, færre kunder og tomme gater.

Verdens helseorganisasjon WHO har erklært global folkehelsekrise på grunn av det nye coronaviruset fra Kina. Det har foreløpig spredt seg til et tjuetalls land, og nærmere 1000 mennesker er døde mens mer enn 40 000 er blitt smittet.

Det har ført til børsfall verden over, og mange frykter innvirkningen coronaviruset kan ha på verdensøkonomien.

Også motebransjen kjenner på virusfrykten med stengte butikker og tomme gater, skriver CNN.

Les også: Mote-milliardærene har så langt ikke donert én krone til Notre Dame

Advarer investorer

Nike, Adidas og Capri Holding, som eier blant annet Versace, Jimmy Choo og Michael Kors, er blant selskapene som advarer investorer om at virusfrykten kan ramme salget.

Rundt 150 av Capri Holdings butikker på fastlandet i Kina er lukket. Nike har stengt dørene til rundt halvparten av sine butikker i landet, og butikkene som holder åpent har kortere åpningstider. Også Adidas har lukket flere av sine butikker.

Motebransjen frykter coronaviruset
Burberry advarer investorer om tilbakeslag grunnet coronaviruset. Her fra en butikk i Kina. Foto: China Photos/Getty Images

Burberry advarer også sine investorer om at virusutbruddet kan ha «materiell negativ effekt på etterspørselen av luksus», skriver The New York Times. 24 av luksusmotehusets 64 butikker på fastlandet i Kina er stengt, mens de som holder åpent har reduserte åpningstider som følge av færre kunder.

Den amerikanske luksusgruppen Tapestry, som eier Kate Spade, Coach og Stuart Weitzman, sier at virusutbruddet kan redusere salget med opptil 250 millioner dollar i andre halvdelen av 2020.

Også kosmetikkgigant Estee Lauder advarer om at coronaviruset vil ramme salget.

Forsinker produksjon

Men også utenfor Kina kan motebransjen rammes både på grunn av færre kinesiske turister og strenge reiseforbud, men også store forsinkelser i produksjon.

De kommende moteukene i New York, London, Milano og Paris vil mangle noen, om ikke alle, av Kinas innkjøpere, redaktører og influencere skriver Vogue.

Både de internasjonale luksusmotehusene, som vanligvis tjener gode penger på kinesiske kunder, og merker som har hele eller deler av produksjonen sin i Kina risikerer å gå på en kjempesmell.

Luksusbransjen i Hong Kong kan bli hardt rammet i kjølvannet av coronaviruset
Luksusbransjen i Hong Kong kan bli hardt rammet i kjølvannet av coronaviruset. Her fra protestene i november i fjor. Foto: Chris McGrath/Getty Images

På grunn av den forlengede ferien i forbindelse med det kinesiske nyttåret, ment å stagge spredningen av viruset, er produksjonen allerede forsinket. De fleste av ordrene fra AW20-kolleksjonene fra Europa kommer i februar, og produseres i mars før den store leveringsmåneden i april. Det kan nå bli utsatt til mai eller juni, og også bli ytterligere forsinket dersom situasjonen forverrer seg, skriver Jing Daily.

Verst vil det være for Hong Kong, der luksusmerker allerede har tapt penger som følge av mer enn syv måneder med protester i fjor, skriver Vogue Business.

Både de franske luksusgruppene LVMH og Kering, L’Oréal og en rekke andre store moteaktører har donert store summer for å bekjempe virusutbruddet.

Les også: Tilbakeslag for Kylie Jenner og Kim Kardashians skogbrann-twitring