Burberry må beklage etter renneløkke-kritikk

Burberry legger seg langflate etter kritikk

Fjerner kontroversiell renneløkke fra kolleksjonen.

Burberry med sjefdesigner Riccardo Tisci i spissen viste sin nyeste kolleksjon under moteuka i London søndag.

Nå legger det erkebritiske luksusmotehuset seg langflate etter kritikk, og fjerner et tilbehør formet som en renneløkke fra kolleksjonen.

«Selvmord er ikke mote»

Liz Kennedy på catwalken for Burberry. Foto via The Telegraph

Det var den London-baserte modellen Liz Kennedy som først reagerte på tilbehøret som hun så under fittingen i forkant av motevisningen søndag. Hun skal selv aldri ha blitt bedt om å bære tilbehøret, men skal «ha vært flau over å ha vært en del av showet», skriver The Telegraph.

Kennedy postet bildet av renneløkka på sin Instagram-konto med caption «selvmord er ikke mote». Hun skriver at hun er skuffet over Burberry og Riccardo Tisci spesielt siden han dedikerte showet til jenter og unge kvinner.

«Det finnes hundrevis av måter å knyte et rep på, og de valgte å knyte det som en renneløkke og ignorere det faktum at det henger rundt en hals», skriver Kennedy som understreker at hun ikke poster bildet for å fornærme designeren eller merket, men for å sette søkelyset på et tema hun selv er opptatt av.

https://www.instagram.com/p/Bt_e9OpgGG3/?utm_source=ig_embed

Trekker produktet

Burberry var raskt ute med å fjerne tilbehøret fra både nettsiden og sosiale medier.

Sjefdesigner Riccardo Tisci har også kommet med en offentlig beklagelse der han skriver at han er lei seg for hendelsen.

«Designet var inspirert av et maritimt tema, men jeg forstår at det var ufølsomt. Det var aldri min hensikt å støte noen. Det reflekterer ikke verdiene til Burberry, og vi har fjernet det fra kolleksjonen. Jeg skal sørge for at dette aldri skjer igjen», skriver Tisci.

Også administrerende direktør i Burberry, Marco Gobbetti, beklager både på vegne av motehuset og direkte til Kennedy.

«Vi skal reflektere over dette, lære av det og sørge for at tiltak som gjør at dette aldri vil skje igjen blir iverksatt umiddelbart», forsikrer han.

Burberry er ikke de eneste som er i hardt vær for tiden.

Nylig trakk Gucci en genser fra sin kolleksjon på grunn av «blackface»-kritikk. Både sjefdesigner Alessandro Michele og Gucci-topp Marco Bizzari har måttet svare på kritikken.

Det samme gjorde Prada for kort tid siden.

Også Katy Perry trakk nylig et par sko fra sin kolleksjon etter rasismekritikk.

Les også: Hun tar over som ny kreativ leder i Chanel