Sustainable Fashion samler bærekraftige merker i ny nettbutikk

Karoline Nøss Henriksen. Alle foto: Sustainable Fashion

Den norske nettbutikken Sustainable Fashion samler bærekraftige motemerker

– Har inntrykk av at folk ønsker å handle bærekraftig, men at det ikke er så lett tilgjengelig.

I tråd med tiden er begrepet bærekraft blitt hyppig brukt av både motemerker og fast fashion-giganter de siste årene. Og det med god grunn. For moteindustrien regnes som en av verdens mest forurensende industrier.

Derfor er det blitt mer fokus på en grønnere garderobe, både i form av mer bærekraftige materialer som resirkulerte tekstiler og økologiske fibre, men også en annerledes tankegang. Man skal eie få klær som skal elskes og repareres, eller man kan leie.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå lanseres en ny norsk nettbutikk kun med bærekraftige merker.

Fikk øynene opp under lockdown

– Det er en økende interesse for bærekraftige produkter, men vanskelig for forbrukeren å navigere seg rundt i havet av bærekraftige betegnelser, sier Karoline Nøss Henriksen bak Sustainable Fashion til Melk & Honning.

Det var da hun begynte å lese om tekstilbransjens miljøpåvirkning at hun ble nysgjerrig på hvilke av motemerkene som gjør noe med problemet, og hva de faktisk gjør. Og slik ble ideen til en ny nettbutikk født.

– Jeg oppdaget at det tok mye tid å finne denne informasjonen. Og at flertallet av merkene ikke har offentlig informasjon om sine produksjonsfaser, forteller hun.

Jeg tenkte da at det manglet en plattform hvor noen hadde gjort denne researchen for meg, og som kunne forklare meg hvorfor hvert enkelt merke og plagg var mer bærekraftig.

Under vårens lockdown ble Henriksen for alvor interessert i bærekraft.

– Det høres kanskje ut som en klisjé, men koronapandemien og den selvpålagte karantenen fikk opp øynene mine. Det tvang meg til å gå inn i meg selv og tenke over mine egne verdier. Samtidig som det gjorde meg veldig bevisst på verdensbildet. Jeg fikk så involvert søstrene mine, som nå hjelper til på flere områder som pakking, forsending, styling og hvilke merker vi skal ta inn.

Sustainable Fashion tar egne bilder av de bærekraftige merkene.

Les også: Bruker vi bærekraft for å rettferdiggjøre økt forbruk?

Overraskende bærekraftige merker

Flere merker er blitt anklaget for grønnvasking det siste året. Så hvordan går man frem for å finne merker som faktisk er bærekraftige?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sustainable Fashion gjør researchen sin på nett, hvor Google, Instagram og appen Good on you har vært viktige verktøy for å finne potensielle samarbeidspartnere. Henriksen legger ikke skjul på at det å finne merkene er det som har vært mest tidkrevende.

– Før jeg i det hele tatt opprettet selskapet, brukte jeg flere uker på å sette sammen et Excel-ark med merker som ga uttrykk for å være bærekraftige og som jeg ønsket å kontakte.

– Noen merker er flinke og er 100 prosent transparente. Mens andre nevner at de er bærekraftige uten å forklare hvorfor de er det.  

Hvilke kriterier stiller dere til merker for at dere skal selge dem? Og hvordan sørger dere for at det merkene sier om bærekraft, faktisk stemmer?

– Når vi kommer i kontakt med merkene, ber vi om mer informasjon på e-post eller om et møte. Da får vi som regel tilsendt merkets bærekraftsstrategi hvor de forklarer hvor de selv er i dag, hvor de skal være innen en viss tid og hva de gjør for å oppnå målet.

Henriksen forteller at de fleste merker med fokus på bærekraft også har flere tredjepartssertifiseringer. Det vil si at en organisasjon uten tilknytning til merket kan bekrefte at merket oppfyller visse krav og standarder.

– Vi har tatt inn noen store merker som Wood Wood og Baum und Pferdgarten, som gjerne ikke er kjent for å være bærekraftig. De er likevel helt åpne om hvilke områder de kan bli bedre på, og har satt inn store ressurser for å komme i mål til et gitt tidspunkt. Dette er noe vi da prøver å informere kunden om så godt som mulig.

Karoline Nøss Henriksen i selskapets lager, som i tillegg fungerer som studio og kontor.

Les også: Må norsk mote bli bærekraftig for å overleve?

Stiller krav til merkene

– Det har vært flere merker som ikke har kunnet gi oss informasjon om hvorfor de er bærekraftige, eller som kaller seg bærekraftige fordi noen utvalgte produkter er laget av et bærekraftig materiale. Disse merkene har vi ikke gått videre med.

Minstekravene fra nettbutikken til merkene er åpenhet rundt hvor klærne produseres og av hvem, at klærne produseres på en måte som ikke er farlig eller skadelig for arbeiderne og som minimerer avtrykket på miljøet så godt det lar seg gjøre – for det vil alltid være en belastning på miljøet å produsere nytt, og produksjon i god kvalitet som varer.

– Vi tar også en vurdering på hva merket gjør med utgåtte kolleksjoner og styles, hvor store og hvor ofte det kommer nye kolleksjoner, og om de er opptatt av hva som skjer med plagget når det havner hos forbrukeren.

Her løser våre merker det på forskjellige måter. Som for eksempel tilbud om resirkulering, styles som går igjen i hver kolleksjon og re-design.

– En endring vi har sett på kort tid er at størrelsen på kolleksjonene til de fleste merkene har gått betraktelig ned. Forhåpentligvis er ikke dette bare på grunn av koronaviruset, men noe som vil vare.   

Fotoshoot av bærekraftig mote.

Les også: Anna Wintour kaster seg inn i bærekraftsdebatten

Håper å bidra til en endring

Henriksen drømmer om å få inn Envelope1976, Veja og Blanche i sortimentet i løpet av kort tid.

Hun forteller at responsen fra kunder til nå har vært utelukkende positiv.

– Jeg har inntrykk av at folk ønsker å handle bærekraftig, men at det ikke er så lett tilgjengelig. Når jeg tenker på hvor mye tid og arbeid jeg har brukt på å gjøre research på en rekke merker, så skjønner jeg at forbrukeren ikke orker å bruke så mye tid hver gang de skal kjøpe seg noe nytt. Vi håper derfor på å bidra til en endring her.

– Første mål er å kunne tilby kunden et godt utvalg av bærekraftige brands. Vi har måttet starte med det utgangspunktet vi har nå, og med intensjoner om å bygge oss opp. Videre har vi planer om å få til et showroom slik at kunder kan ta og føle på produktene. Langsiktige planer er å utvide tilbudet til herrer, og å selge utenfor Norges grenser.

Les også: Nå skal også denne garderobefavoritten bli bærekraftig