Anna Wintour kaster seg inn i bærekraftsdebatten

Anna Wintour. Foto: Sam Tabone/Stringer via Getty

Anna Wintour kaster seg inn i bærekraftdebatten

– Klær bør bli elsket.

For få år siden tenkte kanskje ikke folk flest noe særlig over forbruket sitt. Et billig plagg her, et billig plagg der. Brukte man det kun én gang før det ble kastet, var ikke det så farlig.

Nå er det en nærmest utenkelig tankegang. Klær skal velges og kjøpes med omhu, elskes, repareres og gis videre når man ikke kan bruke det lenger. Nå kaster også motebransjens mektigste kvinne, Anna Wintour i Vogue, seg inn i debatten.

– Klær bør bli elsket, brukt om igjen og til og med gitt videre til neste generasjon, sier den amerikanske sjefsredaktøren til Reuters.

Anna Wintour har styrt det mange ser på som selve motebibelen i over 30 år. Og hun er kjent for å ha sterke meninger, og designere endrer til og med på kolleksjonene sine etter å ha hørt hennes tanker. Nå ønsker hun mer bærekraft i motebransjen, og mindre bruk-og-kast-kultur.

– Jeg tror at det for oss alle betyr mer oppmerksomhet rettet mot håndverk og kreativitet, og mindre på ideen om klær som noe som umiddelbart blir kastet, ting som du kaster etter kun én gangs bruk.

– Det handler om å snakke til publikummet vårt, leserne våre, om å beholde klærne du eier og verdsette dem, og bruke dem igjen og igjen, og kanskje gi videre til datteren eller sønnen din, sier hun.

– En lang vei å gå

Det var under greske Vogue sitt ChangeMakers-event forrige uke at Anna Wintour, som også fungerer som kreativ direktør i Condé Nast, ytret sine meninger i bærekraftdebatten. Hun hadde også litt på hjertet når det gjelder mangfold i motebransjen.

– Vi ser en mye mer mangfoldig og inkluderende representasjon på catwalken, i våre sosiale medier-kanaler og også på sidene i våre ulike magasiner.

Anna Wintour mener likevel at motebransjen er litt for sent ute når det gjelder mangfold og inkludering.

– Jeg tror mye av det har å gjøre med at vi har så mange fargede designere i USA. Ting vil ikke endres slik de burde før det virkelig er en stemme der ute. Jeg føler at vi har en lang vei å gå.

Les også: Hvordan vil «forbruksskam» påvirke moteindustrien?