Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
By Malene Birger tilbyr utleie av klær
Foto: By Malene Birger SS20

Er utleie av klær fremtiden?

– Bruktmarkedet er forventet å bli større enn fast fashion.

Gjenbruk og vintage har lenge vært i vinden, og mens det tidligere var for spesielt interesserte som likte å gå på skattejakt blant brukte klær, blir det nå sett på som en nødvendighet for en mote for fremtiden. Under verdens største konferanse for bærekraft, Copenhagen Fashion Summit, var årets buzzord circularity som omfavner sirkulær økonomi og mote. Plagg skal gjenbrukes eller brukes opp, og kunne resirkuleres for et nytt liv.

I tråd med økt fokus på bærekraft er nå utleie av klær blitt mer og mer populært. Svenske Filippa K tilbød denne tjenesten allerede i 2015. Norske Fjong gjør stor suksess med å leie ut klær og tilbehør, mens fast fashion-gigant Gina Tricot hev seg på utleiebølgen tidligere i år. Også danskene tilbyr utleietjenester. Ganni lanserer nå «Ganni Repeat» av nye og tidligere kolleksjoner på det danske markedet, det samme gjør By Malene Birger.

– Trenger stadig å utfordre oss selv

By Malene Birger tilbyr utleie av klær
Mathilde Torp Mader. Foto: Rasmus Weng Karlsen

Under moteuken i København tidligere i august lanserte By Malene Birger Rent the Look – en tjeneste hvor man kan leie klær fra den nyeste kolleksjonen. Prisene ligger på fra 400 til 1340 norske kroner for en ukes leie.

– Moteindustrien er i konstant utvikling og vi vil gjerne være med på å prege den gjennom ulike bærekraftige tiltak, sier Mathilde Torp Mader, kreativ leder i By Malene Birger til Melk & Honning.

Mader forteller at Rent the Look er en idé som både tar hensyn til miljøet og også til kundenes behov og utviklingen i moteindustrien.

– Vi trenger å stadig utfordre oss selv i å være relevante for hvordan, når og hvor kundene våre vil shoppe.

Hva tenker dere om at utleie av klær er fremtiden for motebransjen?

– Fra 2022 vil mesteparten av våre kunder ha en garderobe bestående av 40 prosent second hand. Som merke må vi forstå hvorfor og hvordan våre kunder kjøper eller leier klær, slik at vi kan møte deres behov. Det er viktig for oss å ta et standpunkt når det gjelder bærekraft i motebransjen. Selv om folk stadig vekk holder på å venne seg til å leie klær, så tror vi at vi kommer til å se lignende tiltak i fremtiden for å promotere sirkulær mote.

Mader forteller at plaggene fra SS20-kolleksjonen til leie, som ble lansert rett etter visningen i København, ble tatt veldig godt imot av kundene deres.

Les også
Holzweiler lanserer ny kolleksjon

– Istedenfor at de skal vente et halvt år på å kunne kjøpe klærne, eller kun ha mulighet til leie fra nåværende eller eldre kolleksjoner, så var det mulig å leie dem sekundet etter de hadde vært på catwalken.

Forventet å bli større enn fast fashion

Norske Fjong har gjort stor suksess siden de startet med utleie av klær, vesker og tilbehør i 2017. I år vant Fjong-grunnlegger Sigrun Syverud prisen Årets kvinnelige gründer i regi av Innovasjon Norge.

– Det finnes flere grunner til hvorfor utleie og deling av klær er fremtiden. Blant annet miljøaspektet og tilgangen man får til klær når man har et «felles» klesskap. Tekstilindustrien er en av de mest forurensende industriene i verden. Den er nå ansvarlig for ti prosent av de globale karbonutslippene, sier Hanne Elisabeth Høiesen, bærekraftsjef i Fjong til Melk & Honning.

Fjong tilbyr utleie av klær
Hanne Elisabeth Høiesen. Foto: Benedikte Lie Berntsen

– Globalt kjøper vi 400 prosent mer klær enn vi gjorde for bare 20 år siden. Nordmenn har et enormt forbruk av klær. Vi eier i gjennomsnitt 359 plagg hver, hvorav hvert tredje plagg henger ubrukt, sier hun og forteller at utleie og deling av klær er et av de mest miljøvennlige alternativene til å kjøpe nytt.

– Bruktmarkedet er forventet å bli større enn fast fashion innen bare ti år. Når vi deler på klær så er det med på å redusere tekstilavfall, forlenge levetiden til plagg og realistisk sett gjøre at vi oppnår en mer bærekraftig tekstilindustri. Her er det selvsagt også behov for en endring i forretningsmodeller, designprosesser og forbrukeratferd.

Hun mener det bare er positivt at flere merker tilbyr utleie av klær.

– Vi trenger flere aktører på markedet som driver med utleie. Dette er med på å normalisere gjenbruk og deling av klær. Jo flere aktører som velger å gå denne veien, jo mer settes delingsøkonomien på agendaen. Og dette mener vi er fremtiden!

– Gjenbruk har fått en ny status

Men hvorfor skal man egentlig leie et plagg, når man kan kjøpe det til den samme prisen? Høiesen mener det er snakk om en holdningsendring.

Les også
Fem julegavetips fra Blivakker

– Kjøper du et plagg bør du i utgangspunktet bruke plagget helt opp. Men vi vet det sjeldent skjer. Vi kjøper altfor mye klær som bare blir hengende i skapet. Men om du kjøper et plagg, uavhengig av hvor mye det koster og «bruker det opp», reparerer det når det er ødelagt for å gi det lengst mulig levetid er jo det bare positivt

– Leier du en kjole på Fjong, har du kanskje tenkt å bruke den én eller to ganger. Enkelte kjoler i vårt sortiment kan ha en butikkpris på flere tusen kroner, og som får en utleiepris på 500 til 800 kroner. Her får du både valuta for pengene om du kun skulle bruke kjolen én gang. Og flere kan ha glede av samme kjole, da den ikke henger i skapet ditt og støver ned.

Hun forteller om en økende interesse for utleie helt siden de startet opp, og at stadig flere får øynene opp for å leie klær fra et digitalt klesskap.

– Gjenbruk har fått en ny status, da flere ser verdien i å dele klær på et helt annet nivå enn før. Vi ser også en økende trend for å leie ut sine egne klær. Noe vi ser på som positivt i den forstand at folk ønsker å dele klærne sine med andre.

– Vi har et enormt stort utvalg av selskapskjoler, som for tiden blir leid ut hyppigst. Men vi ser også en økning i interessen for å leie hverdagsplagg. Vi kommer etterhvert til å lansere en abonnementstjeneste. Her får man muligheten til å leie flere plagg på én gang til en fast månedlig pris. Interessen for dette har tatt helt av, og vi tror dette kommer til å bli en hit.

– Hvorfor ikke leie en kjole når man leier et helt hjem?

Anja Stang driver nettstedet Greenhouse
Anja Stang. Foto: Magnus Aune/Kubrix

– Utleie er en veldig fin form for gjenbruk, som også utnytter ressursene enda bedre enn salg av bruktklær som jo kun ender opp i én garderobe, sier Anja Stang, redaktør for nettmagasinet Green House til Melk & Honning.

Les også
Morten Hegseth utfordrer bransjen med nytt hudpleiemerke

– Det bidrar ikke til produksjon av nye plagg, og gjør det mulig å ha en ganske liten kapselgarderobe som kan løftes av leide kjoler, buksedresser, vesker og smykker i spesielle anledninger. Eller teknisk turutstyr, som gjerne er dyrt og kanskje ikke brukes så ofte.

Stang synes det er supert at flere og flere merker tilbyr denne tjenesten.

– Jeg vet at det tar tid å innarbeide utleie i det norske markedet, der alle er vant til at man skal eie alt selv. Men samtidig med at tjenester og apper som Airbnb, Bilkollektivet og Nabohjelp skyter frem, er markedet nå også modent for utleie av klær. Hvorfor ikke leie en kjole eller et telt når man leier et helt hjem?

– Håper det får flere til å leie

Anja Bakken Riise er leder i Framtiden i våre hender. Hun synes det er bra at et forbud mot mikroplast i kosmetikk er i ferd med å skje.
Anja Bakken Riise. Foto: Renate Madsen

– Det viktigste klesindustrien kan gjøre for miljøet er å produsere færre nye klær. Utleie av klær er en del av framtidens mote fordi den gjør at klesindustrien må lage nettopp færre nye klær, men derimot av god kvalitet ettersom klærne skal holde lenge og bli brukt av mange som leier, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender til Melk & Honning.

– Det er imidlertid et viktig poeng at utleie ikke kan sies å være særlig bærekraftig dersom kleskjedene fortsetter å produsere like mange nye klær som i dag- og samtidig tilbyr utleie.

Hva tenker du om at stadig flere aktører hiver seg på utleiebølgen?

– Det synes jeg er veldig bra. Vi håper dette inspirerer flere til å leie ut, og ikke minst at det får flere til å leie klær.

Riise mener det er viktig at motemerker og fast fashion-kjeder produserer klær av god kvalitet, og av materialer som skader miljøet minst mulig.

– I dag ser vi dessverre at syntetiske fibre utgjør rundt 60 prosent av den globale tekstilproduksjonen. Disse stoffene har store miljøkonsekvenser da de avgir mye mikroplast i bruk og vask.

– Vi oppfordrer derfor klesindustrien til å velge naturmaterialer som for eksempel økologisk bomull og lin, avslutter hun.

Les også: Forbrukertilsynets H&M-refs skaper overskrifter internasjonalt

Siste saker

Mest lest nå
Les mer