Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Oleana debuterer under Oslo Runway
Oleana SS20. Foto Simon Skreddernes via Oleana

Oleana vil utfordre stemningen på motevisninger

Familiebedriften debuterer under sesongens Oslo Runway.

I dag startet den norske moteuka med nytt digitalt format. Oslo Runway vil som flere andre internasjonale moteuker vises via livestreaming, for første gang noensinne, tilgjengelig for alle.

Oleana er familiebedriften som holder til på Ytre Arna på Vestlandet. De har siden 1992 designet og produsert strikkeplagg på fabrikken sin der. Nå debuterer merket under Oslo Runway. Og det digitalt i tillegg.

– Vi kan ikke legge skjul på at å gjøre en debut på Oslo Runway digitalt ikke er en drømmesituasjon. Egentlig liker vi å markere ting med brask og bram, sier Gerda Sørhus Fuglerud i Oleana til Melk & Honning.

– Samtidig er vårt fokus nå å prestere så godt vi kan under de forutsetningene og mulighetene vi mener Oleana har. På en måte så løser faktisk det digitale formatet en problemstilling vi lenge har hatt; Hvordan kan vi gi folk en opplevelse som blir inkluderende, inspirerende og som handler både om design og produksjon – etikk og estetikk?

Gerda Sørhus Fuglerud. Foto: Silje Bryn Knutsen

Hun forteller at det har vært utfordrende å få vist klærne, de tekstile kvalitetene og snittene godt nok i digitalt format.

– Derfor har vi vært nødt til å være superkreative, og heller prøve å gi seeren en opplevelse som introduserer Oleanas høst- og vinterkolleksjon. Vi valgte å lage filmen på hjemmebanen. Det har jo naturlig nok vært veldig i tiden og vi ville speile det.

– At Oslo Runway nå inkluderer sluttkunden har vi stor tro på. Vi mener det er riktig å utfordre den litt rare, selvhøytidelige, ekskluderende stemningen som kan være på motevisninger. Der passer ikke vi helt inn. Da vil vi heller være litt nerds innen vårt felt.

Les også
To norske modeller i Vogue Arabia

Les også: Se visningene fra Oslo Runway dag 1 her

– Vondt å ha flere permitterte

Koronapandemien slo hardt ned i samfunnet i år, også i motebransjen. Fuglerud kunne i våres fortelle fra hjemmekarantene at Oleana hadde mistet opptil 80 prosent av omsetningen sin under koronapandemien.

Den gang hadde ektemannen og businesspartneren Steffen Fuglerud fått påvist koronaviruset, og Gerda og barna deres var trolig også smittet. Som en liten, lokal familiedrevet bedrift med 65 prosent av de ansatte permittert, la de ikke skjul på at de var svært sårbare.

Oleana debuterer under Oslo Runway
Fabrikken på Ytre Arna. Foto: Oleana

Hvordan går det med driften nå, og hvordan ser høsten ut?

– Vi har heldigvis ikke fått kanselleringer på høstordre, og vi har klart å holde produksjonen slik at vi kan levere varer til høsten og supplere utover sesongen. Vi har fått tilbakemeldinger på at vi har en sterk kolleksjon, så da er det bare å håpe, jobbe hardt og styre godt, sier Fuglerud.

– Men selv om krise mobiliserer, fy søren, det er veldig tøffe tak. Det er vondt å ha flere permitterte i produksjonen, vondt å vite at det rokker med så manges liv, for vi vet så lite om hvordan verden vil se ut fremover.

Økt besøk på fabrikken

Strikketrenden har fått en veldig oppsving de siste årene, og det å omfavne kulturarven sin står sterkt. Kanskje enda mer under koronalockdownen i år. Ikke minst setter folk mer pris på det lokale, og i ekte DIY-ånd strikker og hekler mange sine egne klær.

– Har dere selv merket en oppsving og interesse rundt strikk?

– Vi heier på alle strikkerne. Det er en viktig del av vår kulturarv. Det er veldig interessant at det er blitt så trendy, tenker vi, en skapertrang og skaperglede. Vi kjenner jo på den hver dag.

Les også
9 barer vi vil feire 17. mai på

– Det å se noe bli til, vite opprinnelsen, er noe vi merker i økt besøk på fabrikken og gir våre digitale kanaler en stor oppsving. Så alt er ikke Covid-19 grått.

Oleana debuterer under Oslo Runway
Oleana SS20. Foto: Simon Skreddernes via Oleana

– Vet at det er så mange som ikke kjenner til Oleana

I sommer var merket en del av Bær Norsk-kampanjen. Et bransjeinitiativ som samler motedesignere fra Bergen og området rundt, for å sette lokal mote på kartet i sommer. Oleana hadde en pop-up og et konsept under denne paraplyen.

– Det reddet mye av omsetningen vår i sommer. Så ja, det var en formidabel respons. Veldig mange har besøkt oss her nede ved fjorden for første gang i sommer, så vi benytter anledningen til å takke alle som har båret oss gjennom denne sommeren. Tusen takk, dere var med på å redde oss!

Hos fabrikken til Oleana.

I fjor ansatte Oleana Mathilde Norberg som ny sjefsdesigner. Med en mastergrad i strikk fra Royal College of Art i London, kommer hun fra jobben som ansvarlig for strikk hos det danske motemerket Henrik Vibskov. Og hun har pustet nytt liv inn i Oleana.

– Først Bær Norsk-kampanjen og så Oslo Runway-debuten – kommer dere til å være like aktive fremover? Er dette et forsøk på å modernisere Oleana ytterligere, eller møte andre målgrupper?

– For oss handler det ikke så mye om modernisering, men om relevans. Vi har som målsetning at vi skal være både unike og relevante. Det er en ganske krevende kombinasjon. Vi vet at det er så mange som ikke kjenner til Oleana, og da må vi vise oss frem. Forsvare vår posisjon og vår pris.

Les også
Stilorama: Emilie Skolmen

– Så ja, vi tror ikke vi kan legge oss bakpå og hvilke nå. Vi må jobbe hardt og forhåpentligvis smart fremover. Våre åpne, nysgjerrige, innovative og ta vare på denne spesielle familiebedriften.

Hos fabrikken til Oleana på Vestlandet.

For ordens skyld: Melk & Honning er mediapartner til Oslo Runway denne sesongen.

Les også: Avenue sparket i gang sesongens Oslo Runway

Siste saker

Mest lest nå
Les mer