Satser på norsk mote i Japan

Her er Oslo Runway-programmet

Den norske moteuka går heldigitalt.

2020 er og blir et annerledes år, også med tanke på moteukene. Flere av de internasjonale moteukene har valgt å avlyse eller holdes digitalt på grunn av koronapandemien. Med unntak av den danske moteuken som gikk av stabelen denne uken, fysisk i København som tidligere sesonger.

Også den norske moteuka gjennomføres digitalt denne sesongen. Oslo Runway vil holdes 18. til 20. august og består av et variert program med 20 norske motemerker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lokale designere og merkevarer vil bli presentert digitalt gjennom videoer, paneldiskusjoner, intervjuer og møter med designerne. Alle digitale filmer vil bli lansert på oslorunway.no på gitte tidspunkt, og vil også være tilgjengelige på Melk & Honning i etterkant.

Les også: Slik blir høstens norske moteuke

Her er hele programmet til Oslo Runway

Det er Avenue som åpner moteuken tirsdag 18. august med sin AW20-kolleksjon, før Oleana kjent for sin fargerike strikk tar oss med til hjembyen Bergen. Deretter møter vi designersøstrene bak smykkemerket Diawéne på Bøler og Ellingsrud i Oslo, etterfulgt av Elisabeth Stray Pedersen i samarbeid med Villbrygg.

Onsdag 19. august holder Holzweiler et lukket yoga-event hvor de lanserer et kolleksjonssamarbeid med Run & Relax. Etterpå viser Avenue sin SS21-kolleksjon, etterfulgt av en presentasjon av samarbeidet mellom Gina Tricot og det norske streetwear-merket Nicki Studios.

I fem år har Melk & Honning kåret mote-Norges mektigste. I år vil listen for første gang offentliggjøres under et lukket arrangement i samarbeid med Oslo Runway.

– Jeg synes Melk & Honning sin kåring hvert år av mote-Norges mektigste er blitt et høydepunkt som mange ser frem til, så vi gleder oss til å for første gang ha kåringen som et arrangement under programmet til Oslo Runway, sier initiativtaker i Oslo Runway, Ditte Kristensen.

Her er hele fashion talks-programmet

I år arrangeres tre fashion talks torsdag 20. august på DOGA i Oslo. Paneldebattene med fokus på mangfold, kultur og sosial bærekraft er åpne for alle med billett, men vil også vises via live streaming gjennom TicketCo.

Det er Oslo Runway og Melk & Honning som har satt programmet, som vil bli moderert av redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir.

Talk 1: I hvilken grad speiler norsk mote samtiden og kulturen? Og hvordan formidler motemagasinene samtiden?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Paneldeltakere er kunst- og motekulturhistoriker og journalist i Morgenbladet Ragnhild Brochmann, redaktør i Costume Kine B. Hartz, førsteamanuensis ved School of Arts, Design and Media med en Ph.D i media og kommunikasjon Synne Skjulstad, medeier i Envelope1976 Pia Nordskaug og medeier og kreativ direktør i Envelope1976 Celine Aagaard.

Talk 2: Hvorfor er verdier knyttet til sosial bærekraft viktig for fremtidens motemerker?

Paneldeltakere er Head of Sustainable Projects and Global Communications hos den italienske luksus e-handelsaktøren Louisviaroma Fernanda Hernández og kreativ direktør i Moiré Charlotte Fische.

Talk 3: Mangfold i den norske moteindustrien – hvor står vi egentlig? Og hvor går veien videre?

Paneldeltakere er Content creator Felicia Noelle Donkor, modell og medeier i smykkemerket Diawéne Haddy Ceesay, Head of Men’s, Image Agen og Scout hos Team Models Alexander Norheim og medeier og daglig leder i motemerket Holzweiler Andreas Holzweiler.

Les også: Holzweiler dropper København-visning, satser på aktivisme