Norwegian Fashion Hub tar norsk mote til USA og Japan

Foto: © fujitaharuka

Tar norsk mote til USA og Japan

– Den forsiktige skandinaviske stemmen vår må nok trenes opp.

Norsk mote har for alvor fått ny vind i seilene de siste par årene, både her hjemme og internasjonalt. Norrøna åpner flaggskipbutikk i New York, Envelope1976 er inne på verdens største luksusnettbutikk, We Norwegians har åpnet flaggskipbutikk i USA og populært Bergensmerke har åpnet i Paris.

Moteklyngen Norwegian Fashion Hub jobber aktivt med å fremme norsk mote internasjonalt. I fjor tok de med seg en håndfull norske merker til Tokyo for å utforske og lære om det japanske motemarkedet.

Nylig dro de tilbake til Tokyo med Fram, ESP, Iben, Gaitline og Oleana. I tillegg gikk turen til New York med Varsity Headwear, Aurlands sko, Hasla, ESP og Moiré.

Formålet er å etablere nettverk, bygge kompetanse og posisjonere norske merkevarer til å lykkes ute.

Genuin interesse, men liten etterspørsel

Elin Kathrine Saunes i Norwegian Fashion Hub forteller til Melk & Honning at de også dro til New York fordi det er et viktig referansemarked.

Elin Kathrine Saunes. Foto: Norwegian Fashion Hub

– New York er en av de store motebyene, og det er et godt marked for å sammenligning for internasjonalisering. Det amerikanske markedet er også i vekst, der europeiske merkevarer, og særlig de fra Skandinavia oppleves som unike og attraktive.

Men hvordan er egentlig etterspørselen etter norsk mote på det amerikanske markedet?

Den er ifølge Saunes relativt liten, ettersom det er få merkevarer som er etablert der.

– Men, det er en genuin interesse for norsk design og merkevarer. Så det ligger et potensiale i markedet, legger hun til og fortsetter;

– Tilbakemeldingene fra markedet er som forventet. De var positive til merkevarene, men det er et trangt nåløye for å lykkes i markedet, og det er et svært kapitalkrevende marked å gå inn i. Lokal kompetanse og nettverk er veldig viktig, og det er et tøft marked å lykkes stort i.

Hun forteller at de er veldig glade for samarbeidet med UD og Innovasjon Norge i både USA og Japan. I tillegg er det viktig med de lokale prosjektlederne deres.

Voksende interesse for norsk bærekraft

Også Tokyo er et svært viktig referansemarked for norsk mote.

– De er også kjappe med å ta inn nye merkevarer, og er med det en døråpner for andre internasjonale markeder. For å bygge et nytt marked er det viktig med kontinuitet. Det tar tid å etablere en posisjon og nettverk rundt norske motemerkevarer, sier Saunes og forteller at responsen der var fantastisk.

– Beviset på dette er det riktige nettverket på eventene vi arrangerte, samt fire dagers showroom med kontinuerlig besøk. Synergiene fra prosjektet er mer synlighet og posisjon for norske merkevarer generelt på internasjonale innsalgsplattformer, da vi vet at det å bygge posisjon er viktig for salg.

Norsk mote er populært i Japan. Foto: © fujitaharuka

ESP og Iben var også med huben til Japan i fjor. Saunes forteller at ved å mikse etablerte og nye merker, skaper man en sunn interesse fra de som de tiltrekker seg i Japan.

Hva er det japanerne finner så fascinerende ved norsk mote?

– Det er en kombinasjon av hvor vi kommer fra og designfilosofien vår. Vi har en demokratisk tilnærming til design, og en livsstil som fascinerer, som de opplever reflekteres i merkenes kolleksjoner og verdier. Det er også i Japan en voksende interesse for bærekraft der det oppfattes at norske merkevarer har noe å bidra med.

– Vi opplever også at ull, lokal produksjon og innovasjon er viktige drivere for det japanske markedet. Eksempler er Gaitline med sine innovative sneakers, Fram med sin historie og kommunikasjonsplattform og Oleana med sin lokalproduksjon.

Møte med amerikanske Vogue

– Vi fikk generelt veldig positive tilbakemeldinger. Alle ble interesserte i vår bærekraftige denimlinje, som med sine skreddersydde detaljer appellerte til deres marked i form av denim i høy kvalitet. I tillegg tror jeg vår historiefortelling gjennom casting og karakterer var noe som vakte stor interesse, sier Charlotte Fische i Moiré til Melk & Honning.

Designeren driver merket sammen med Linn Sannes Brevik-Ribeiro. Fische forteller at hun hadde en hektisk uke sammen med Norwegian Fashion Hub i New York. Her fikk hun møte PR-byråer, salgsagenter, salgsmesser, presse og andre nøkkelpersoner i det amerikanske markedet i dag.

Moiré
Charlotte Fische og Linn Sannes Brevik-Ribeiro.

– Vi kombinerte også turen med et eget møte med Vogue for en liten privat introduksjon av Moiré.

Hvordan tror dere norsk mote vil gjøre det på det amerikanske markedet?

– Jeg tror de er veldig klare for skandinavisk bærekraft og kvalitet. Noe vi ligger ganske langt foran på. I tillegg var de veldig mottakelige for historiefortelling i selve brandet og produktene. Så norsk mote i form av produkter og merkevarer tror jeg absolutt har en stor fremtid der.

– Men den forsiktige skandinaviske stemmen vår må nok trenes opp om man skal overleve på det amerikanske markedet. Det krever også en del muskler for å markere seg i et så stort marked. Vi så viktigheten av å ha alt av logistikk, kvalitet, produksjon og shipping på plass før man går inn i dette markedet.

Målet for New York-turen for merket var å kartlegge det amerikanske markedet, og finne ut hva som skal til for å lykkes med en mest mulig levedyktig strategi for et relativt lite brand som Moiré.

– Vi har allerede knyttet en del kontakter som vi kommer til å opprettholde når vi skal til Paris på neste innsalg i 2020.

Norsk mote populært i Japan

Dette var andre gangen Elisabeth Stray Pedersen med sitt selvtitulerte merke ESP og Lillunn fikk være med moteklyngen til Tokyo. Hun forteller til Melk & Honning at de hadde showroom i Japan, hvor de fikk møte innkjøpere, presse og andre aktører i bransjen.

Elisabeth Stray Pedersen produserer ulldesign i Oslo
Elisabeth Stray Pedersen. Foto: Andris Søndrol Visdal

– Japanerne liker fargetonene, modellene, kvalitetet og det at vi jobber med lokale råvarer og produksjon, og ull. Vi har vært lydhøre for feedback på produktkategori og opplever at det gir gode resultater, sier Pedersen om hva japanerne liker ved hennes design.

Hvorfor tror du norsk mote slår så godt an som det gjør i Japan?

– Det at norsk mote slår an viser god forståelse for håndverk, produksjon, gode materialer og en unik historie og identitet. Stilmessig så resonnerer både det minimalistiske og mer maksimalistiske, men gjennomførte. Jeg opplever også at produksjon i Norge og Europa er viktig.

Hun forteller at hun har fått mange nye kontakter ut av disse reisene, og interesse fra viktige innkjøpere og samarbeidspartnere. I tillegg har hun fått bra presse, og fått møte eksisterende businesspartnere.

Les også: Norsk motemerke åpner butikk i Tokyo