Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
pia nordskaug og celine aagaard

Nå er den norske moteprofilen inne på verdens største luksusnettbutikk

– Ganske uvirkelig.

Knapt et år etter at hun først lanserte sitt mer bærekraftige motemerke debuterer nå den norske moteprofilen Celine Aagaard internasjonalt med lansering hos luksusnettbutikken Net-a-Porter og åpner i sommer opp for nettsalg for resten av Europa, Asia og USA. Med det blir Envelope1976 det første norske motemerket med en hel kolleksjon på tre kontinenter via den Richemont-eide nettgiganten som fører luksusmerker som Gucci, Alexander McQueen, Balenciaga og Dolce & Gabbana, men også andre skandinaviske merker som norske Holzweiler, svenske Acne Studios og danske Ganni og Stine Goya. Det norske motemerket er også solgt inn til internasjonale konseptbutikker i Italia, Georgia, England, Sveits, Tyskland og Frankrike. Der vil det ligge side om side med tungvektere som Balenciaga, Fendi og Saint Laurent.

Omtalt i Vogue

Envelope1976 ble lansert i november i fjor, startet av Celine Aagaard sammen med selskapet Ecologic, der hun, Pia Nordskaug, Morten Ramm og Adam S. Ikdal er på eiersiden. Motemerket fikk en pangstart, og ble allerede før lansering omtalt hos blant andre Vogue.

Det var Melk & Honning som i juni i fjor først kunne avsløre at den norske motepersonligheten skulle lansere sitt eget mer bærekraftige klesmerke.

– Vi går sakte frem, og har ikke dårlig tid. Det har vært viktig for oss helt fra begynnelsen av, og står i stil med merkevaren. Samtidig er det ingen hemmelighet at vi har internasjonale ambisjoner, sa Aagaard den gang.

Envelope1976.

Celine Aagaard: – Uvirkelig

Da merket ble lansert i fjor høst var det med 22 butikker i Norge med et bevisst valg for distribusjon.

– For oss har merkevarebygging og posisjonering vært viktig, samtidig som vi ønsket å lansere i hjemmemarkedet før vi ville åpne for internasjonalt salg. Vi har fra starten av hatt ambisjoner om å kunne nå det internasjonale markedet. Men sa i første omgang nei til en rekke store aktører da vi ble kontaktet allerede i høst, sier salgssjef og medeier, Pia Nordskaug.

Les også
Streetwear-merke lanserer sin første damekolleksjon

Det var etter at henvendelsene fortsatte å komme parallelt med at en stor del av salget gikk via forhandlernes nettbutikk og til internasjonale kunder at de bestemte seg for å invitere utvalgte aktører til å se AW19-kolleksjonen i Paris under moteuken tidligere i år.

– Vi hadde et showroom som kun var åpent for inviterte. Dette var kunder som selv hadde tatt kontakt i forkant. Vi leide en gammel leilighet som vi gjorde om til showroom på dagtid og soverom på kveldstid, forteller Aagaard.

— Vi presenterte kolleksjonen og skrev ordrene på dagtid, og sov på et hardt loftsgulv uten dyne om natten etter siste innsalg på kveldstid. I ekte gründerånd.

Duoen hadde i utgangspunktet ingen forhåpninger om at butikkene kom til å legge inn ordre første gangen de så merket.

– Det var ganske uvirkelig da ordrene ble bekreftet.

Den første kolleksjonen fra Envelope1976 hos Net-a-Porter er AW19 og lanseres i juli etterfulgt av utvalgte internasjonale konseptbutikker i august.

Kolleksjonen «The Landscape» er inspirert av et bredt landskap fra Svalbard til Bucuresti. Plaggene er som merkets øvrige kolleksjoner utført i mer bærekraftige materialer som nedbrytbar cupro, ull, økologisk bomull, skinnrester, kromfritt skinn, naturlig innfarget og i resirkulerte materialer.

Lanseringskolleksjonen hos Net-a-porter inneholder også en kjole spesielt utviklet for nettgiganten. Den har fått navnet «San Diego» og er laget i nedbrytbart cupro-materiale. Selve designet er hemmelig frem til lansering i juli.

Se noen av bildene fra Envelope1976′ AW19-kolleksjon her:

[soliloquy id=’71865′ type=’gutenberg’]

Hovedbilde: Pia Norskaug og Celine Aagaard. Foto: Greenhouse by Anja Stang

Les også: Melk & Honning kårer mote-Norges mektigste

Les også
"Årets butikk" åpner ny avdeling på CC Vest

Siste saker

Mest lest nå
Les mer